فعالیت ۵ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه آزاد تبریز

 معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: پنج مرکز تحقیقاتی مصوب سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه آزاد تبریز فعالیت دارد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، رسولی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، با بیان اینکه فعالیت‌های حوزه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز دارای بخش‌های مختلفی است که اهداف دانشگاه را به پیش می‌برد، گفت: بخش پژوهش برای پیشبرد اهداف خود نیازمند یک سری زیرساخت هاست و همه تلاش بر این است تا بستر و زیرساخت لازم به نحو مطلوبی فراهم شود.

او با اشاره به فعالیت ۱۱ دانشکده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: این دانشکده‌ها عمدتا به فعالیت‌های آموزشی می‌پردازند، ضمن اینکه هر هفته یکی از شورا‌های دانشکده به معاونت پژوهشی دعوت می‌شوند که سیاست‌های حوزه به آنان ابلاغ شود و در کنار آن مسائل و مشکلات در حوزه هر دانشکده شنیده شده و سپس به یک جمع بندی مناسب می‌رسیم.

او در ادامه با بیان اینکه بعد از تبادل نظر و هم فکری به این نتیجه رسیده شد که این دانشکده‌ها برای پیشبرد سیاست‌های حوزه کافی نیستند و باید یکی سری نهاد‌های دیگر نیز ایجاد شود، گفت: یکی از این نهادها، ایجاد گروه‌های پژوهشی و مراکز تحقیقاتی بود که در این جهت در سال ۹۳ سه مرکز و در سال گذشته نیز دو مرکز دیگر فعالیت خود را آغاز کردند و در مجموع پنج مرکز تحقیقاتی که مصوب سازمان مرکزی است دراین دانشگاه فعالیت دارد.

رسولی به تشریح و معرفی این مراکز پرداخت و گفت: مراکز تحقیقات بیوتکنولوژی، تحقیقات نانوفناوری صنعتی و مرکز تحقیقات رباتیک یا فناوری‌های نرم از سال ۹۳ فعالیت خود را شروع کردند و سال گذشته نیز مرکز تحقیقات بیوفتونیک و مرکز تحقیقاتی مدیریت توسعه پایدار در حوزه آبریز دریاچه ارومیه مشغول به فعالیت شدند.

او پراکنده بودن این مراکز را در نقاط مختلف دانشگاه از مشکلات ومعایب دانست و گفت: در حال حاضر با ایجاد مجتمع مراکز تحقیقاتی، این پنج مرکز در فضای نسبتا مناسبی فعالیت دارند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با بیان اینکه در این مجتمع سازی چند هدف دنبال شد، افزود: ایجاد هم افزایی بین مراکز یکی از این اهداف بود، زیرا این مراکز بر اساس ماموریت‌هایی که دارند از حال هم خبردار می‌شوند، نقاط ضعف و قوت خود را به اشتراک می‌گذارند و مسائل مشترک خود را مطرح می‌کنند و وقتی این مراکز به عنوان یک نهاد تفهیم می‌شوند میزان تمرکز افزایش می‌یابد و رویکرد ما به برون دانشگاه بیشتر می‌شود.

رسولی گفت: زمانی که این مراکز در دانشکده‌ها پراکنده بودند حتی یک بازدید ساده به سختی انجام می‌شد و اگر یک نفر از بیرون دانشگاه قرار بود توانمندی‌های دانشگاه را مورد بازدید قرار دهد ما باید دانشکده‌های مختلف را مورد بازدید قرار می‌دادیم، اما در حال حاضر در یک بازدید متمرکز پتانسیل‌های تحقیقاتی دانشگاه مشاهده می‌شود و در کنار آن برنامه‌ها و پروژه‌هایی که درحال انجام است مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه رویکرد مراکز، درون زا و برون نگر هست، گفت: یعنی این مراکز تحقیقاتی نیم نگاهی به نیاز‌های بیرون و بازار دارند و قرار هست که بر اساس آن نیاز‌های تحقیقات خود را پیش ببرند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: مرکز تحقیقات دریاچه ارومیه بر اساس یک مسئله محوری که همان دریاچه ارومیه هست توانست به عنوان ناظر و مشاور زیست محیطی ماموریت‌هایی از بیرون بگیرد و موفق به کسب توفیقاتی شد و تنها مرکزی است که عملکرد آن در همان سال نخست فعالیت خود از سوی سازمان مرکزی به صورت مطلوب ارزیابی شده است.

رسولی گفت: مرکز بیوفتونیک از معدود مراکز تحقیقاتی موجود در کشور هست که چند پروژه خوب را تعریف کرده است و به نوعی یک رویکرد آن به مهندسی و فیزیک، فتونیک و لیزر و رویکرد دیگر آن، مباحث بیولوژیکی هست.

او کار بر روی کاربرد لیزر بر مغز و اعصاب و درمان سرطان با لیزر را از دیگر فعالیت‌های این مرکز تحقیقاتی در دانشگاه عنوان کرد و گفت: متخصصان ما در حال کار بر روی این پروژه‌ها هستند و با اینکه مرکز نوپایی است، اما دارای تجهیزات نسبتا خوبی است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با اشاره به عقد تفاهم نامه با مراکز تحقیقاتی استان آذربایجان شرقی به خصوص مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی، گفت: در حال اجرای پروژه‌های مشترک هستیم و در صورتی که نیاز به آزمایش داشته باشد در دانشگاه آزاد واحد تبریز انجام می‌شود.

رسولی با اشاره به فعالیت مرکز نانو فناوری بر روی صنعت، ظروف بسته بندی غذا یا ظروف حفظ غذا و رنگ‌هایی با محتوای نانو، بیان کرد: مرکز بیوتکنولوژی دانشگاه نیز در حال کار بر روی تهیه بانک سلولی و سلول‌های بنیادی است.

او گفت: مرکز تحقیقات رباتیک نیز در تلاش هست تا نخستین شتاب دهنده حوزه رباتیک را با همکاری سازمان فناوری اطلاعات دردانشگاه آزاد مستقر کند که رسالت این شتاب دهنده حمایت از تیم‌ها چه در حوزه نرم افزار و چه رباتیک است تا آن‌ها را از سطح ایده به سطح محصول برساند.

انتهای پیام/ک

عقدتفاهم نامه دانشگاه آزاد تبریز  با مراکز تحقیقاتی استان آذربایجان شرقی

برچسب ها: دانشگاه ، دانشجویان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار