گزارش/

دست پر ایران برای عبور از تحریم‌ها/ چه راهکاری تجارت را زنده نگه داشت؟

تهاتر یا همان معادله پایاپای، روش تجاری است که از دل تاریخ عبور کرده و به رفع مشکل تحریم‌های بانکی کمک خواهد کرد.

دود از کنده روش‌های تجارت بلند شد/ راهکاری قدیمی به نام تهاتر به داد تحریم‌های بانکی رسیدبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تحریم‌های بانکی مدت‌ طولانی است که بر نظام مالی و اقتصادی ما قلاب شده و دشمنان از هیچ اقدامی برای تشدید آن‌ها مضایقه نمی‌کنند؛ حدود ۲  ماه قبل بود که دولت آمریکا مجدد برای شدیدتر کردن این تحریم‌ها بحث تحریم‌های بانک مرکزی را پیش کشید.

تحریم‌های بانکی بنا بود تا ابزاری برای قطع ریشه فعالیت‌های اقتصادی در کشور و محدود کردن هر چه بیشتر صادرات باشند که بی تاثیر هم نبودند اما به مرور اقتصاددانان کشور پنجره‌هایی در دل دیوار تحریم‌ها پیدا کردند که هر پنجره می‌توانست راهی برای عبور از تحریم‌ها باشد.


بیشتر بخوانید: کاغذبازی‌های اداری برای تجار دردسرساز شد


فربد زاوه کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشکلات ارزی تجار برای انجام صادرات و مبادلات مالی، اظهار کرد: در حال حاضر ارتباط شبکه بانکی کشور ما با جهان قطع شده و این موضوع انتقال پول را برای تجّاری که قصد صادرات داشته باشند سخت‌تر می‌کند.

او گفت: راه‌اندازی سامانه نیما یکی از اقدامات دولت برای رفع مشکلات ارزی بود اما معاملات انجام شده در این سامانه شفافیت و عملکرد لازم را نداشت و مشکلات بسیاری را برای بازار ارز و فعالان اقتصادی به همراه داشت.

زاوه گفت: اصرار بر ثابت نشان دادن قیمت ارز درست مانند قیمت گذاری اجباری بود که در صنعت خودرو انجام شده و در نهایت ایجاد تورم را به همراه داشت. تلاش دولت برای ثابت نشان دادن قیمت ارز فشار مضاعفی را بر دوش صادر کنندگان می‌گذاشت. کاهش کنکاش در بازار ارز و آزاد گذاشتن فضا می‌تواند مشکلات بسیاری را بر طرف کند همانطور که امروزه شاهد هستیم با نزدیک شدن قیمت ارز‌های نیمایی و ارز آزاد، نیاز صادر کنندگان به مبالغ ریالی به راحتی برطرف شده و مراودات مالی به خوبی انجام می‌شوند.

در این سال‌ها روش‌های بسیاری برای فرار از تحریم‌های بانکی به میان آمدند؛ تحریم‌های بانکی دردسر ساز بودند اما آمارها منتشر شده از گمرک ایران نشان می‌دهد که این محدودیت‌ها تاثیر چندانی بر میزان صادرات نداشتند.بررسی میزان تجارت کالا در هفت ماهه امسال نشان می‌دهد مقدار واردات و صادرات کالایی کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته و به لحاظ وزنی به ترتیب رشد ۳.۱ درصد و ۱۷.۱ درصدی داشته است؛ این میزیان به لحاظ ارزشی هم، به ترتیب با کاهش به ترتیب ۵ درصدی و ۱۱ درصدی همراه بوده‌اند که عوامل مختلفی بر آن موثر بوده است.

دود از کنده روش‌های تجارت بلند شد/ راهکاری قدیمی به نام تهاتر به داد تحریم‌های بانکی رسید

دود از کنده روش‌های تجارت بلند شد/ راهکاری قدیمی به نام تهاتر به داد تحریم‌های بانکی رسید

تهاتر یکی از راهکارهایی که از دل تاریخ عبور کرده و به ساختار اقتصادی مدرن رسیده است؛ حدود یک سال و نیم از روزی که معاون اول رئيس‌جمهور، تهاتر را به عنوان یکی از برنامه‌های دولت برای مقابله با تحریم معرفی کرد، می‌کذرد. اسحاق جهانگيری در جلسه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتی، گفت: به منظور مديريت بهتر و تامين نياز داخلي کشور در شرايط سخت اقتصادی، کارگروه ويژه‌ای برای بررسی  شرايط تهاتر کالاهای اساسی با نفت تشکيل می‌شود.

او با تاکید بر برنامه‌ريزی دقيق برای مقابله با تحریم‌ها گفت: يکی از برنامه‌های دولت برای تامين کالاهاي وارداتی مورد نياز کشور، استفاده از ساز و کار تهاتر است.

در سال‌های گذشته هر بار اسمی از تحريم‌ها آمد، واژه تهاتر را در کنار آن شنیدیم؛ این روش ساختار مناسبی ایجاد می‌کند که بنگاه‌ها و دولت‌ها دارایی‌های مازاد خود را عرضه و نياز خود را در قبال آن برطرف ‌کنند. دوری از تجارت یا صرفه اقتصادی مناسب می‎تواند انگیزه گسترش این راهکار را بیشتر کند. اگر چه با استفاده از این طرح امکان سوءاستفاده و متضرر شدن بیشتر می‌شود اما می‌تواند مشکل تجارت را برطرف کند.

در تعاریف اقتصادی تهاتر یا معامله پایاپای، معامله ای است که در آن ابزار مبادله مورد استفاده قرار نگیرد؛ در شرایط امروز که ارتباط ما با بانک جهانی قطع و مبادلات ارزی دشوار شده است، رغبت برای انجام تهاتر افزایش پیدا می‌کند.

گسترش نظام پولی باعث شده بود از این روش، تنها به عنوان راهکاری قدیمی در دل کتب تاریخی یاد شود اما اتفاقی به نام تحریم، صفحه را برای این روش تجارت برگرداند؛ معاملات تهاتری با جامه جدیدی قدم در معادلات تجاری مدرن گذاشته و جایگاه قدیمی خود را پس‌گرفتند.

چاقوی ۲ لبه تهاتر می‌تواند رشد اقتصادی را در معرض خطر قرار داده و باعث گسترش فسادهای پشت پرده شود یا به عنوان يک راهکار اجرایی برای مقابله با معضلات ناشی از تحریم به کشور کمک کند. 

مهر تایید وزارت صمت بر استفاده از روش تهاتر

حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه و تجارت کشور در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ساختار تهاتر، اظهار کرد: باتوجه به تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان و محدودیت‌های بانکی و مالی که به وجود آمده، ساختاری به نام تهاتر تعریف شده است تا امکان مبادله تجاری بدون انجام مراودات مالی امکان‌پذیر باشد.

رئیس سازمان توسعه و تجارت کشور بیان کرد: یکی از راه‌های حفظ مراودات تجاری و توسعه صادرات و واردات در دل محدودیت‌های پولی و بانکی، استفاده از ساختار تهاتر است؛ در این حالت پولی بین تجار جابه‌جا نشده و به جابه‌جا کردن کالا بسنده می‌شود.

زادبوم با تأکید بر اینکه این ساختار اغلب در اقلام عمده مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: می‌توان این ساختار را به ۲ شیوه نفت با کالا و کالا با کالا تقسیم‌بندی کرد که اغلب در سطوح عمده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او تصریح کرد: این روش مورد تأیید سازمان توسعه و تجارت و وزارت صنعت قرار دارد پس افراد متقاضی می‌توانند با مراجعه به این سازمان از حمایت و توصیه‌های لازم استفاده کنند، حتی توافقنامه‌های مناسبی بین ایران و تعدادی از کشور‌ها امضاء شده است تا از این روش برای توسعه روابط تجاری استفاده کنند.

رئیس سازمان توسعه و تجارت کشور ادامه داد: تجار علاقه‌مند به استفاده از این روش می‌توانند خودشان به صورت مستقیم وارد مذاکره با طرف خارجی شوند همچنین می‌توانند با تشکیل گروه‌هایی به توسعه این روش کمک کند.

زادبوم تأکید کرد: در این بین افرادی حضور دارند که صرفا علاقه‌مند به صادرات بوده و تمایلی به واردات کالا ندارند؛ این افراد می‌توانند درآمد ارزی ناشی از صادرات خود را در اختیار تجاری که قصد واردات محصول دارند، قرار دهند و مابه ازای آن را در داخل کشور دریافت کنند. توجه داشته باشید که این امکان برای ۵۰ درصد پول ناشی از درآمد امکان‌پذیر است و ۵۰ درصد مابقی باید در سامانه نیما قرار بگیرد.

به روزرسانی‌هایی برای یک روش قدیمی تجارت

افخمی راد رئیس اسبق سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اثربخشی استفاده از طرح تهاتر برای گسترش روابط تجاری، اظهار کرد: پیمان‌های پولی در قالب‌های مختلفی بین کشورها منعقد شده و باعث گسترش روابط تجاری بین آنها می‌شود و ایران هم از جمله کشورهایی است که اقدام به امضاء پیمان‌های پولی از جمله نظام تهاتر با کشورهای مختلف می‌کند.

رئیس سابق سازمان توسعه و تجارت ادامه داد: در این روش از جابه‌جایی ارز جلوگیری کرده و صرفا کالا بین ۲ کشور جابه‌جا می‌شود اما مبنای تعیین ارزش کالاها ارز است؛ به عبارتی دیگر بر مبنای ارز درباره ارزش کالاها تفاهم کرده و اقدام به انجام مبادلات تجاری می‌کند اما کماکان مبنای تعیین ارزش ارز و دلار است.

افخمی راد تصریح کرد: مدیریت جابه‌جایی ارز در مبادلات تجاری موضوع جدیدی نیست و از گذشته در کشور مورد استفاده قرار می‌گرفت. سازوکاری مشابه سیستم تهاتر در دهه هفتاد مورد استفاده قرار می‌گرفت و مبنای بسیاری از مبادلات تجاری ایران و سایر کشورها بود.

او تأکید کرد: امروزه باتوجه به شرایط خاصی که کشور ما در آن قرار دارد و تحریم‌های اعمال شده که انجام مبادلات بانکی را بسیار سخت کرده است، استفاده از این روش می‌تواند راهکار مناسبی برای گسترش تعاملات تجاری باشد.

رئیس اسبق سازمان توسعه و تجارت تصریح کرد: توجه داشته باشید که انجام این روش با تمام کشورها امکان‌پذیر نیست چراکه باید جابه‌جایی ارز ناشی از واردات و صادرات در حساب‌های پولی و بانکی کشور مبدأ درج شود و محدودیت‌هایی برای این کار وجود دارد.

افخمی راد تهاتر را روشی مناسب برای گسترش صادرات و افزایش مبادلات تجاری دانست و گفت: ساختار تهاتر هم می‌تواند مانند پیمان‌های ۲ جانبه برقرار شده بین کشورهای مختلف راهکاری برای افزایش تعاملات تجاری باشد. با مدیریت شبکه‌ای مناسب این روش می‌تواند راهکار مناسبی برای تجارت در حجم بالا و پایین باشد، حتی این امکان وجود خواهد داشت که درآمد ارزی ناشی از صادرات کالایی مثل فولاد به چند قسمت تقسیم شده و در بخش‌های مختلف برای تأمین نیازهای کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۶:۵۳ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
شعار و وعده های سرخرمن تاکی؟
اقلیتی مرفه بازندگی اشرافی . اکثریتی گرفتار مشکلات و مصائب با کمری خمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
البته اگراز اختلاس دست بردارند.
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۰:۵۰ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
البته اگهههههههه!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
بازی تحریمها با ایران برای سرگرم کردن ایران تا بتوانند منافع ملی ما رو دربلند مدت نابود کنند !!!؟
چرا ما پاسخ درخور تحریمها نمی دهیم این همه سستی در پاسخ از بابت چیست ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
کشورهای عرب همسایه فرصت طلب مثل امارات دارند باخشک کردن دریا سهم خودشون از ابهای سرزمینی افزایش می دهند
Germany
ناشناس
۲۲:۲۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
با قیمت و تورم موجود برابر نیست
Iran (Islamic Republic of)
1
۲۲:۱۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
مشکلی نیست زندگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
نفت تحریم شده اقتصاد رو تو جاهای دیگه راه بندازن
Iran (Islamic Republic of)
Iran
۱۹:۴۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
توی دولت تدبیر و امیدیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
تجارت سخت شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
سخت شده ولی میشه رد کرد
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۰:۴۸ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
رد نکنی میخوای چکار کنی ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
چه چیزهایی مردم رو زنده نگه میدارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
هوا و نور خورشید‌‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
به دلیل نوسانات زیاد قیمت ارز نه صادر کنندگان و نه سرمایه گذاران امکان کار ندارند .
وقتی نمیشه قیمت کاری و یا کالائی رو به دلیل نوسانات ارز محاسبه کرد چطور میشه توقع جهش و حرکت اقتصادی . یکی از دلائل حساسیت کشورها در نرخ مبادلات ارزی همین میباشد کشورهائی که براشون اهمیت دارد و تبادلات تجاری مهم هرگز اجازه نوسانات شدید رو نمیدهند !!! اما متاسفانه در کشورما تقریبا" هرساعتی نرخی دارد؟؟؟؟ واقعا" همه رو خسته کرده !!! بارها گفتیم برای ثبات قیمت ارز برابری پول ملی باطلاست متاسفانه نمیدانیم علت کجاست که کسی توجهی نمیکنه !!! شایدهم منافعی عده ای در وضعین بازار ارز موجود !!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
با توان مهندسی و صنعتی و نیروی جوان و ظرفیت فعلی کشورمان هم توانایی کامل وجود دارد که بزرگترین بندر توریستی تجاری و صنعتی و کلان‌شهری بزرگ در سواحل مکران ایجاد شود.
در پروژه های ملی آنچه مهم است زمان را نباید از دست داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
اگه بتونن درست استفاده کنن
Germany
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
مبادله کالا به کالا خیلی خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
فکری برای آنروز کنید تا دیر نشده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
بازم اگه خوب استفاده کنن ازش
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۲:۱۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
سلام بجای نفت خوبه
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۱:۵۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
اگر تولید محصول باکیفیت ایرانی و همچنین بازار یابی وفروش وهمینطور سیاستگزاری اقتصادی را به افراد انقلابی ودارای صلاحیت و صداقت واگذار کنیم موفقتر وبهتر از این :تحریمها به فرصت تبدیل خواهدشد.
Iran (Islamic Republic of)
مراد
۱۱:۳۹ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
اقتصاد غیر نفتی تنها راهکاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
نوین سازی تهاتر، هم روش خوبی میتواند باشد اما نباید از سایر راهکارها و روشها و اقتصاد درون‌زا غافل شد.
Iran (Islamic Republic of)
فارسانی
۱۰:۰۹ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
در سواحل مکران یک ابر بندر بزرگ تجاری ،صنعتی و اقتصادی و یک ابر شهر و کلانشهر بزرگ همچون تهران ،میتواند رونق تجارت و ترانزیت و تولید و صادرات و توریستی را صدها برابر کند و ایران چهار فصل را به همه بهتر نشان دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
تحریم شدن نعمت بزرگی است اگر با همت همه، از این تحریم‌های ناجوانمردانه ملت ایران به رشد و شکوفایی و بالندگی برسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
احتمالا مصرف کننده تولید دیگرانی که تحریم هم برات نعمته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
با ساخت پالایشگاههای جدید و صادرات بنزین میتوان به ارزش افزوده ای بالاتر از فروش نفت خام رسید ،همچنین با توسعه پتروشیمی‌ها این ارزش افزوده صدها برابر خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
دور زدن تحریمها یک هنر همه جانبه از سوی مدیران تولیدیها و کارخانجات و مدیران کشوری و با همکاری و تلاش همه مردم بسیار آسان خواهد بود.شکست تحریم و پیروزی در اقتصاد کمتر از شکست دشمنان و پیروزی در جنگ تحمیلی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۰۹:۵۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
چرا ایران با داشتن سواحل بسیار بزرگ و جزایر زیاد و داشتن جزیره بزرگ قشم و سواحل مکران و بندر اقیانوسی چابهار نباید یک شهر تجاری و بسیار مدرن داشته باشد هم جوانان توانمند و هم مهندسان قوی و باهوش داریم .زمینه برای بزرگترین بندر تجاری جهان در سواحل مکران فراهم است ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
ایران همانند چهار راهی بر سر راه سه قاره جهان است.
در این میان بندر راهبردی چابهار و سواحل طلایی مکران که همسایه اقیانوس هندند با اتصال به بنادر شمالی کریدور شمال جنوب و با انصال شمال شرق و شمال غرب به جنوب شرق
و در شکست تحریمها تاثیر خوبی خواهندداشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
کشتی های بزرگ کانتینر بر و تجاری و مسافری را در دریای مهم خزر توسعه و گسترش دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
ایران اسلامی با داشتن سواحل و مرزهای طولانی و با داشتن کارخانجات بزرگ و کوچک میتواند همه نیازهای خود را رفع کند و تحریم در جهان رقابتی امروز معنایی نخواهد داشت.
رونق تجارت در بنادر شمالی نتنها شهرهای شمالی که پایتخت و شهرهای جنوبی تر را هم به شهرهایی تجاری و ساحلی تبدیل میکند!!!؟؟؟
United States of America
ناشناس
۰۸:۲۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
كلاتونو بزاريد بالاتر مسئولين كشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
هر خبر اقتصادی خوبی که می شنویم ناراحت می شیم . چون پولش تو جیب آقا زاده ها می ره !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
باید استفاده حداکثری کنن
آخرین اخبار