شبه سرماخوردگی‌هایی با احتمال مرگ/ آنفولانزا ۱۵ نفر را به کام مرگ کشاند

آنفولانزا بیماری خطرناکی است که با علائمی شبیه به سرماخوردگی‌های ساده شما را به کام مرگ می‌کشاند.

شبه سرماخوردگی‌هایی با احتمال مرگ/ آنفولانزا ۱۵ نفر را به کام مرگ کشاندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با آغاز فصل سرما نشانه‌هایی مثل سوزش و درد گلو به سراغ افراد می‌آید، علائم و نشانه‌هایی که دست کمی از سرماخوردگی ندارند. اگرچه از دید افراد بسیاری، این نشانه‌ها عادی هستند و نمی‌توانند خطرناک باشند، اما گاهی مرگ در پس این نشانه‌های ساده به کمین نشسته است.

سر و کله این بیماری با نشانه‌هایی شبیه به سرماخوردگی پیدا می‌شود، اما تفاوت‌های جزئی در این نشانه‌ها می‌تواند تعیین‌کننده مرگ و زندگی بیمار باشد.

آنفولانزا یکی از بیماری‌های خطرناک شایع در فصل زمستان است که برخی افراد دلیل بروز آن را سردی و برودت هوا می‌دانند؛ قرار گرفتن در مکان‌های سرپوشیده و عاری از محلی برای ورود و خروج هوا یا مکان‌های با هوای سرد و خشک باعث بروز این بیماری می‌شود. متاسفانه هیچ دارویی، اثربخشی لازم را برای درمان این اختلال ندارد؛ دارو‌هایی که در هنگام بروز این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند اغلب اثربخشی چندانی ندارد.


بیشتر بخوانید: علائم آنفلوانزا و روش‌های پیشگیری و درمان آن را بشناسید + فیلم


مهم‌ترین دغدغه این روز‌های کشور و وزارت بهداشت نبود شناخت کافی از علائم و نشانه‌های این بیماری است؛ نشانه‌هایی شبیه یک سرماخوردگی ساده، اما با خطری چندین برابر سایر بیماری‌ها که می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

ابتلای ۳۰۰ نفر به آنفولانزا از هفته گذشته تا امروز

محمدناصر فرقانی متخصص داخلی و عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: امسال به دلیل برودت سریع هوا، آنفولانزا به شدت در کشور با افزایش روبرو و اغلب از راه تنفسی افراد را درگیر کرده است و با تهوع، درد و سردرد خود را در آغازین روز‌های ابتلا نشان می‌دهد. به طوری که با ابتلا پیشرفته، فرد از حالت هوشیاری خارج می‌شود و به کما می‌رود. متاسفانه در هفته گذشته موارد بستری بیماران ناشی از ویروس آنفلوانزا نسبت به سال گذشته با افزایش روبرو بوده است؛ به طوری که ۳۰۰ نفر را مبتلا کرده و باعث فوت ۱۵ نفر در شهرستان‌هایی نظیر تهران، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مازندران، گلستان، سمنان شده است.

شبه سرماخوردگی‌هایی با احتمال مرگ/ آنفولانزا ۱۵ نفر را به کام مرگ کشاند


بیشتر بخوانید: مهم‌ترین نکات برای فرار از ویروس آنفلوانزا


او توصیه کرد: افرادی که به بیماری آنفولانزا مبتلا شده‌اند باید تمامی قوانین و نکات بهداشتی را در جهت درمان سریع این بیماری خطرناک رعایت کنند و البته افرادی که سالم هستند و به نوعی دچار این بیماری نشده‌اند باید سعی داشته باشند با رعایت اصول بهداشتی منظم از بروز این بیماری جلوگیری کنند؛ زیرا با هر تنفس، میلیون‌ها ویروس می‌تواند در هوا در حال انتشار باشد. لذا توصیه می‌شود سالانه همه افراد باید از اوایل شهریور تا پایان مهر واکسن آنفولانزا تزریق و از پوشیدن لباس‌های نامناسب در فصول سرما جداً خودداری کنند.

اطلاع رسانی بیماری آنفولانزا در مراکز آموزشی کشور

رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره شیوع این بیماری بیان کرد: برخورد با آنفلوانزا نیاز به آموزش و اطلاع‌رسانی دارد، به طوری که باید مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی وارد کار شوند و میزان اطلاع‌رسانی در مدارس را گسترش دهند. همچنین رسانه‌های محلی برای آموزش باید مورد استفاده قرار گیرند و افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی، بیماران قلبی عروقی و سالمندان و مادران باردار باید از واکسن‌ها آنفولانزا جهت جلوگیری از این بیماری استفاده کنند.

تهدید بهداشت و سلامت جهانی با مصرف بی رویه آنتی بیوتیک

مریم سیستانی متخصص داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک در هنگام بروز آنفولانزا تاکید کرد: مصرف طولانی مدت و نابجا آنتی‌بیوتیک عوارض جبران ناپذیری را دربردارد، به طوری که با گذشت زمان باعث افزایش مقاومت در باکتری‌های بدن و یکی از بزرگترین عوامل تهدیدکننده سلامت در جهان محسوب می‌شود؛ لذا آنتی‌بیوتیک‌های منزل را از یخچال و کابینت‌ها باید به دور کرد، زیرا آنتی‌بیوتیک‌ها توانایی درمان همه عفونت‌ها را ندارند.

سیستانی در ادامه گفت: آلودگی و ابتلا به عوامل بیماری‌زای مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک منجر به بستری شدن طولانی مدت در بیمارستان‌ها و هزینه‌های هنگفت درمان و در برخی موارد مرگ فرد مصرف‌کننده می‌شود. همچنین اگر واکسن سالیانه آنفولانزا استفاده شود افراد به هیچ عنوان به سمت آنتی‌بیوتیک‌ها نمی‌روند و سالم‌تر به زندگی خود ادامه می‌دهند.


 بیشتر بخوانید: ویروس آنفلوانزا قاتل ۱۵ ایرانی/ مبتلایان خود درمانی نکنند


او در پایان اظهار داشت: اگر از استفاده نامناسب آنتی‌بیوتیک جلوگیری نشود بهداشت و سلامت جهانی مورد تهدید قرار می‌گیرد و میزان شیوع بیماری‌ها روزبه‌روز افزایش می‌یابد و باید سالانه منتظر وقوع مرگ ده میلیون نفر در سراسر جهان با بیماری آنفولانزا باشیم.

توصیه‌هایی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس آنفولانزا

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت یادآوری کرد: همه افراد برای جلوگیری از ابتلا به ویروس آنفولانزا باید به نکات بهداشتی از قبیل شست‌وشوی دست‌ها به ویژه توسط دانش‌آموزان توجه کنند؛ لذا آداب تنفسی و رعایت موارد پس از آن به هنگام سرفه و عطسه می‌تواند تاثیرات چشمگیری در پخش و انتشار این بیماری داشته باشد، افراد حتماً دستمال خود را درون کیسه پلاستیکی بگذارند و به سطل زباله بیندازند.

شبه سرماخوردگی‌هایی با احتمال مرگ/ آنفولانزا ۱۵ نفر را به کام مرگ کشاند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اذعان داشت: مبتلایان به ویروس آنفلوانزا باید از خوددرمانی کردن پرهیز کنند. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و دارو‌های کورتون‌دار به مبتلایان آنفلوانزا اصلاً پیشنهاد نمی‌شود، زیرا این بیماری ناشی از عفونتی ویروسی است و بهترین راه‌حل درمان برای این افراد می‌تواند استفاده از دارو‌های استامینوفن ساده و نوشیدن مایعات گرم و البته استراحت در محیط خانه باشد. به اشخاص بالای ۶۵ سال، زنان باردار، بیماران قلبی و ریوی، مبتلایان به سرطان که تحت درمان قرار گرفته‌ا‌ند، افرادی که دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند و اشخاصی که به بیماری‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی، نارسایی‌های کبد و کلیه و دیابت دچار هستند و بیماری آنها کنترل نشده است واکسن آنفلوانزا توصیه نمی‌شود.

در کشور کمبود داروی آنفلوانزا وجود ندارد

گویا گفت: خوشبختانه در کشور کمبود داروی آنفلوانزا وجود ندارد، به طوری که می‌توان گفت وزارت بهداشت از زمستان سال گذشته با همکاری سازمان غذاودارو تلاش دارد تا کمبود داروی آنفلوانزا را به حداقل برساند و کشور را تامین کند. بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا ابتدای آغاز فصل سرما است، البته اگر افرادی به ویژه اشخاص در معرض خطر، کارکنان و پرسنل بیمارستانی و برخی بیماران خاص که تاکنون واکسن آنفلوانزا تزریق نکرده‌اند بهتر است هرچه زودتر نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۱:۴۸ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
دخترم اول دبستان هست و از مدرسه آنفولانزا رو برای ما سوغات آورد. خیلی مریضی بدی است و ۱۷ روز طول کشید تا سرپا بشیم دارو هم مرتب خوردیم ولی بی تاثیر بود . فقط آبمیوه و سوپ اونم انگار داری شیشه خورده میخوری خیلی بده از تب بالای ۴۰درجه بگم تا سردردهای میگرنی که اشک آدم رو در میآورد خلاصه که دعا میکنم هیچ کسی نگیره . فقط ماسک بزنید ماسک . ولا سرم زدیم هیچ تاثیری نداشت . مواظب خودتون باشید ما پردیس زندگی میکنیم و در کلاس دبستان که ۴۲ نفر شاگرد داشت ۷ یا ۸ نفر از بچه ها درگیر بودن شما حساب کنید که هر شاگرد که آنفولانزا بگیره ۱۰۰در۱۰۰ به خانواده اش هم میدهد. ممنونم که وقت گذاشتید
Netherlands
ایلین
۱۵:۲۹ ۰۶ آذر ۱۳۹۸
من تا الان ۳ بار گرفتم خیلی بده امروزهم مادرم مریض شده نگرانم انفولانزا گرفته باشه
Iran (Islamic Republic of)
فسیل
۰۰:۱۵ ۰۶ آذر ۱۳۹۸
من با تعدادی دیگر از اعضای خانواده این آنفولانزا رو گرفتیم ، از درد عضلانی شدید بگیرید که به خود میپیجیدو می نالید ! تا تب و احساس سردی زیاد بدن که با چند پتو احساس سرما از بین میره ! ، سرگیجه ، بی اشتهایی ، خستگی بیش از حد و دو روز بیشتر خواب و افتاده و کمتر متوجه دورو بر میشی و سپس دو هفته بیماری طول میکشه و علایم عمومی سرماخوردگی به صورت شدید دارید !! خلاصه بدترین نوع آنفولانزا بود ! و به شدت واگیر داره کافیه حتی دست یا یه مقدار نزدیک شخص بیمار شوید!!
که فقط باید فورا دکتر رفت که البته برای من پنیسیلین تجویز کردند و بقیه ممکنه تجویزشون فرق کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
#اینترنت همراه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
همش تقصیر امریکاس شایدددد:|||
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
من اینترنت میخوام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
بیشترازاین ازمسئولئن کشورانتظاری نیست وای برماایرانیها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
عامل این آنفلانزا معلوم نیست من خودم پرستارم و دکترا تو بیمارستان هرچی دارو هست به این افراد میدن اصلا هممون گیج شدیم هیچ دلیلی برای این بیماری وجود ندارد و همه هم امکان گرفتن این بیماری را دارند دیروز دختری شش ماهه که این مریضی را گرفته بود مرد.....پس لطفا همه مواظب باشن و نکات ایمنی را رعایت کنن چون فقط کافی این آنفلانزا را بگیرید دیگر هیچ دارویی برای شما وجود ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اینترنت همراه اول مازندران بابلسر رو لطفا وصل کنین باهزار زحمت و خرج کار اینترنتی گیرآورده بودم امیدمو ازم گرفتین
لطفا همه ی شهرهارو وصل کنین چ وضعشه اخه مردمی ک حمایتتون کردن چ گناهی کردن اخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
تازه مشکل نت داره حل میشه باز یه مشکل دیگه !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
برای سن بالای ۶۵ سال و زنان باردار و دیابتی ها وقلب و عروق .... واکسن توصیه نمی شود !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
برای سن بالای ۶۵ سال و زنان باردار و دیابتی ها وقلب و عروق .... واکسن توصیه نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۳:۵۷ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
به علی مولا قسم رفتم دکتر عمومی گفت چی شده؟گفتم سرفه میکنم گفت سینه ت خلط داره یا نه؟گفتم آره گفت دیگه چی؟ گفتم سرفه که میکنم پشت سرم درد میکنه میل به غذا ندارم گفت خب دیگه چی؟گفتم داخل بینی م هم میسوزه و کل بدنم هم درد میکنه
اصلاً نه دست به پیشانیم زد که تب دارم یا نه!نه داخل گلوم رو با چوب بستنی نگاه کرد! نه فشارم رو گرفت!
اعصابم خورد شد گفتم آقای دکتر نجس که نیستم حداقل یه دستی میزدی ببینی تب دارم یا نه؟
واسه م یه آمپول دگزامتازون نوشت و یه قرص سرماخوردگی و یه شربت سرفه و یه آمپول تقویتی و یه سرم!
و جالب اینجاست که شربت سرفه ای هم که داد خلط آور نبود و یه آنتی بیوتیک هم واسه م ننوشت و به خدا قسم تا یه هفته بی حال بودم و هرروز بدتر میشدم و افتاده بودم تو خونه و دااشم رفت داروخونه و چرک خشک کن واسه م گرفت و بعد 24 ساعت از مصرف به خدا بهتر شدم و در کل میگم کی به اینها دکتری میده اصلاً بعضی ها چیزی بلد نیستن خداشاهده و یه بار با دوستم رفتم دکتر دقیقاً دارویی که واسه من نوشت واسه اونم نوشته بود و هیچ فرقی نمیکرد در حالی که علایمی که من داشتم اون نداشت!
در کل توبه کردم که دکتر عمومی نرم ولی خب ویزیت دکتر تخصصی هم گرونه وبعضی مواقع آدم مجبور میشه که بره دکتر عمومی و تا بدنت درد میکنه طبق معمول دگزامتازون بهت میده و....
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۱:۳۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
گل بود به سبزه نیز آراسته شد...
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۱:۳۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
گل بود به سبزه نیز آراسته شد...چشممون روشن ..
Iran (Islamic Republic of)
اصیل
۱۴:۲۲ ۰۶ آذر ۱۳۹۸
شما باید مواظب باشی دکتری که میری بدون سهمیه در دانشگاه قبول شده باشه .فقط همین.
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۱۱:۲۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اینترنتو وصل کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۱۱ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
من سرما خوردم یه ماه هر چی هم میکنم درس نمیشم بعضی وقتا هم از بینی و دهنم خون میاد دکترا من علتش را نمیدونن نکنه انفولازا هس
-
ابوالفضل
۱۱:۰۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
من تو مرکز درمانی روستایی کار میکنم اینجا 80% مردم با علایم سرماخوردگی میان پیش پزشک اما سرماخوردگی انقدر قوی نیست همه با تب شدید بدن درد بی حالی ضعف و تهوع میان
استان مرکزی شازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
بمیریم بهتر از زندگی کردن
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۰:۰۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اللهم اشفه کل مریض
Iran (Islamic Republic of)
سوها
۰۹:۵۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
توروخدا ازخودتون مراقبت کنین من خودم و پسرم دچارش شدیم .7 روزه نتونستیم ازرختخواب پاشیم .ازسردرد و پادر فقط گریه میکنم پاهام انگازخودم نیستن.دوا دکتر هم تاثیرنداره 4 بارسرم زدن بهم
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۱:۱۳ ۰۶ آذر ۱۳۹۸
دعا میکنم زودتر خوب شی
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۹:۵۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
من ۲ هفته مبتلا شدم
۵ روز بیمارستان بودم
پیشنهاد میکنم فقط کرسی ذغالی استفاده کنید با استراحت
تا میتوانید آب برسونید به بدنتون پدرم دراومد بس ک سرم زدن بهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
چرا تلوزیون نمیگه چرا مردم را اگاه نمیکنه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
آنفولانزا ب تنهایی نمی‌کشه، این افراد حتما ب دلایل مختلف ضعف سیستم ایمنی داشتن..
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۲۰ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
سلام مادر خانم من 45 سال داشت الان یک هفته هست فوت شده من بوشهر زندگی میکنم فقط فقط انفولانزا باعث مرگش شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
خیلی جالبه! عامل انفولانزا نوعی ویروسه ک هزارمدل داره چطوری یک واکسن میتونه پیشگیری کنه؟؟؟
پیشگیری واکسن انفولانزا اصلا پیشگیری نیس بلکه به دلیل کمون ایجادشده بعد از بیماری ادم رو تا مدتی مصون میکنه از بیماری دوباره! همین!!
-
محمد
۱۰:۲۲ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
سلام در جواب شما دوست عزیز بله درسته آنفولانزا سوش های زیادی داره در حال حاضر طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی در خاورمینه سوش H1N1 سالانه گزارش میشه و این ویروس وجود دارد بخاطر همون هم حداقل واکسن این نوع رو میزنن تا از انتشار جلوگیری بشه در حال حاضر طبق گزارش ها بقیه نوع آنفولانزا در حد سرماخوردگی فصلی
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۴۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
دوست عزیز این واکسن فقط نوع کشنده h1n1 رو کنترل میکنه نه سایر انفولانزاهارو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
استاد جنابعالی اپیدمیولوژیست هستین؟
Iran (Islamic Republic of)
bm
۱۱:۲۲ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
همزمان با ویروس آنفلوانزا هر سال واکسن هم عوض میشه ،،، البته بیماری بزرگ و ناشناخته‌ای در راه است که جان انسانهای زیادی را می‌گیرد،، و اجتناب ناپذیر هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اون سرماخوردگی که هزار نوع ویروس داره،آنفولانزا فقط پنج شش نوع ویروس داره،واسه همین سرماخوردگی واکسن نداره ولی آنفولانزا واکسن داره
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۰۲:۴۱ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
2 نکته مهم در اینگونه بیماری ها
1- استفاده از هر نوع آنتی بیوتیک و چرک خشک کن ها و ضد حساسیت ها و هرچیزی که ترشحات بدن رو خشک می کنه بشدت ممنوع هست برعکس باید خوراکی های در اصطلاح خلط آور مصرف بشه مثل دمنوش های نعنا و پونه و بابونه و...
2- اکیدا توصیه میشه عنبرنسارا دود بشه هم برای اجتناب از سرایت بیماری و تمیز شدن هوای محیط هم برای استنشاق بیمار
3-آب و عسل و لیموی تازه جهت تقویت و شادابی بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
همین الان گفت خوددرمانی نکنید برید دکتر
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۱۰:۳۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
داداش عنبر نسا دود کنن همه خفه میشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
بهیچ وجه عنبرنسارا مصرف نشود در هیچ صورتی..چند هفته پیش این کار باعث تخلیه کره چشم مراجع شد..جز انواع الودگی و فنول های سمی چیزی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
بنظرم توی خط طب سنتی هستی! برای افرادی که ریه حساس دارن عنبرنسارا سمه.برای افراد مشگل ریبلاکس معده این دمنوشها مضر.
خوددرمانی سنتی هم ممنوع
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۱۴:۲۴ ۰۶ آذر ۱۳۹۸
دقیقا همینطوره عنبر نسا هم از داروهای ایرانی قویتره هم از دکترهای سهمیه ایی.
Germany
ممد
۰۱:۳۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
کاش یکی ازین بیماریا زودتر بیاد سراغمون راحت شیم..
Iran (Islamic Republic of)
داداش ممد
۰۹:۰۲ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
ممد تو اینکارو نمیکنی!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
آرزو کن خدا بهت سلامتی بده من بیماری دارم هیچ مشکلی به اندازه بیماری انسان رو درمانده نمی کنه
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۱۰:۳۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
هر موقع از این فکرهای کردی.تشریف ببر بیمارستان .
Iran (Islamic Republic of)
جمال
۱۱:۰۸ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
خیلی ها از خداوند ازدواج وپول و اسایش میخواهند ولی در شکرگزاری بهترین نعمت یعنی سلامتی درمونده هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
آرزو میکنم خدا بهت تن سالم بده, الان این حرفو میزنی اما اگه خدایی نکرده مریض بشی تازه اون موقع میفهمی هیچی سلامتی نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۲ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
منم فک کنم همین شدم خون دماغ شدم تو دومین روز از فشار ب سرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اینجا خوزستانه ، تو هر خونه ای یک یا دو نفر انفلانزا گرفته ، همش هم از عراق اومده
Iran (Islamic Republic of)
ايراني
۰۰:۵۸ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
همينطوري هم داريم ذره ذره ميميريم بهتره با إنفلونزا يدفعه بميريم راحت شيم به قران مجيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
باسلام هم وطن عزیز خدانکنه خدا سلامتی بده الهی
Iran (Islamic Republic of)
سوها
۰۹:۵۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
ناشکرنباش دورازجون اگر یک ساعت درد آنفولانزا بکشی به زمین و زمان التماس میکنی .سلامتیتوشکرکن
آخرین اخبار