سرگرد علی ایل بیگی خبر داد:

بازسازی ۲۵۰ خانه در مناطق سیل زده به پایان رسید/ بیش از ۱۰۰ خانه تا پایان سال تحویل صاحبانشان می‌شود

مسئول بسیج سازندگی سپاه تهران، توضیحاتی در خصوص گروه‌های جهادی استان تهران ارائه کرد.

 حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امیرمحمد غفاری؛ بسیج سازندگی، از ابتدای شکل گیری تا به امروز، همواره یکی از بازو‌های اجرایی کشور در مسیر رشد و آبادانی مناطق محروم بوده است.

بدون شک، پیشرفت و آبادانی کشور به کمک بسیج سازندگی بدون حضور و تلاش‌های بی وقفه گروه‌های جهادی در مناطق محروم ممکن نبود.

گروه‌هایی که بدون هیچ چشم داشتی، پای در مسیر رشد و اعتلای مناطق محروم گذاشته و خدمت رسانی به مردم شریف این مناطق را از اولویت‌های زندگی خود برگزیدند.

بسیج سازندگی سپاه محمد رسول الله (ص) یکی از ارگان‌ها و مراکز پرقدرت کشور در مسیر ساماندهی و کمک رسانی به گروه‌های جهادی برای حضور آن‌ها در اقصی نقاط محروم کشور است که در سال‌های اخیر، فعالیت خیره کننده‌ای در مسیر خدمت رسانی در زمینه‌های مختلف عمرانی، بهداشتی و درمانی، کارآفرینی، محرومیت زدایی، علمی و فرهنگی از خود بر جای گذاشته است.

سرگرد علی ایل بیگی مسئول بسیج سازندگی سپاه محمد رسول الله (ص)، در گفت‌وگویی مشروح با خبرنگار حوزه دفاعی و امنیتی باشگاه خبرنگاران جوان، توضیحاتی در خصوص نحوه فعالیت این گروه‌ها و نتایجی که از این فعالیت‌ها حاصل شده ارائه کرد؛ متن این گفت‌وگو را در ادامه خواهید خواند:

باشگاه خبرنگاران جوان: توضیحاتی در خصوص نحوه فعالیت گروه‌های جهادی بدهید و بگویید که این فعالیت‌ها در چه بخش‌هایی و چگونه صورت می‌گیرد؟

سرگرد ایل بیگی: بسیج سازندگی شهر تهران در دو بخش فعالیتی داخل تهران و خارج تهران در جغرافیای کل کشور، در مناطق محروم فعالیت می‌کند. اهم فعالیت بسیج سازندگی در قالب گروه‌های خودجوش جهادی در حال انجام است و در قالب قرارگاه‌هایی که در استان‌ها شکل گرفته است، به انسجام و هم افزایی گروه‌های جهادی کمک می‌کنیم؛ گروه‌های جهادی بعد از ورود به یک روستا یا یک منطقه در مدت ۳ تا ۵ سال، در تمام زمینه‌ها رشد و پیشرفت در همه زمینه‌ها را برای آن روستا رقم می زنند.

در بخش عمران و آبادانی روستاها، پروژه‌ها در دو بخش شخصی و عام المنفعه دنبال می‌شوند، برای مثال هم به ساخت مدارس، آبرسانی روستا و موارد مشابه کمک می‌کنند، هم به خانه‌های مردم محرومی که در منطقه زندگی می‌کنند، رسیدگی می‌شود؛ در بخش محرومیت زدایی، اهدای سبد‌های کالا، اهدای جهیزیه، اهدای لوازم تحریر و موارد این چنینی کمک می‌کنند؛ در عرصه بهداشت و درمان، با ورود پزشکان و نیرو‌های بهداشتی متخصص، فعالیت‌های درمانی آن‌ها را پیگیری می‌کنند؛ حتی افرادی که بیماری‌های خاص داشته باشند را به مراکز درمانی پیشرفته‌تر برای ادامه درمان آن‌ها هدایت می‌کنند.

پشتوانه اساسی این گروه‌های جهادی، کمک‌های مردمی است، چه در قالب کمک‌های مالی که توسط خیرین اهدا می‌شود و چه در قالب مردمی که به عنوان نیروی انسانی در گروه‌های جهادی به خدمت رسانی مشغول می‌شوند.

اساس فعالیت‌های جهادی مردمی است، با توجه به پتانسیل بالا و استعداد‌هایی که بین مردم وجود دارد، حضور مردم در بین گروه‌های جهادی می‌تواند بسیار موثر و کارا واقع شود؛ در تهران هم قرارگاه‌هایی در محل‌های محروم تهران ایجاد کردیم که اگر گروه‌های جهادی قصد فعالیت در محله‌های محروم تهران را داشتند، با راهنمایی و هدایت این قرارگاه ها، بتوانند به نحو احسن این فعالیت‌ها را انجام دهند؛ همچنین گروه‌های جهادی‌ای وجود دارند که فعالیت خود را در محله‌های مختلف تهران آغاز کرده اند و به محرومیت‌های آن محله‌ها رسیدگی می‌کنند.

ویژگی خوبی که تهران برای گروه‌های جهادی تهرانی دارد این است که به دلیل نزدیکی، مسیر رفت و آمد گروه‌های جهادی کوتاه شده و بعضا گروه‌هایی را شاهد هستیم که در روز‌های تعطیل، فعالیت خود را در آنجا انجام می‌دهند و محرومیت‌های آنان را بررسی می‌کنند.


بیشتر بخوانید: تفکر بسیجی موجب پیشرفت و بالندگی کشور شده است


این فعالیت‌ها تنها مختص فعالیت‌های عمرانی، محرومیت زدایی و بهداشتی نیست؛ یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌هایی که گروه‌های جهادی مشغول انجام آن هستند، فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی و فعالیت در راستای اشتغال خانواده است؛ در شهرستان‌ها دامنه فعالیت در حوزه اشتغال برای گروه‌های جهادی بیشتر است، چون در روستا‌ها مشاغلی را داریم که با قرار دادن حداقل امکانات در اختیار صاحبان آن مشاغل می‌توان آن‌ها تقویت کرد و به سوددهی مطلوب رساند و شغل پایداری را ایجاد کرد.

در تهران کار گروه‌های جهادی سخت‌تر می‌شود و دامنه ایجاد شغل پایین‌تر می‌آید، اما باز هم گروه‌های جهادی با کنار زدن موانع، به سراغ صنایع خانگی رفتند و تسهیلات برای راه اندازی مشاغل خانگی را برای خانواده‌های محروم، مشاغلی را برای آن‌ها ایجاد کردند که کمک خرجی خوبی برای آن‌ها ایجاد کرده است.

کمک‌ها در دو بخش انجام می‌شود؛ یک بخش با مراجعه افراد به معاونت‌های بسیج سازندگی در پایگاه ها، حوزه‌ها یا نواحی بسیج مناطق ۲۲ گانه استان تهران و ارائه درخواست‌های خود، وام‌هایی از سوی سپاه در اختیار آنان قرار می‌گیرد تا بتوانند در حوزه اشتغال و کارآفرینی تجهیزات و مواد لازم را تهیه کنند.

بسیج سازندگی سپاه تهران با ارتباطاتی که به دست آورده است، با گروه و مجموعه‌هایی مانند کمیته امداد و بهزیستی که در حوزه اشتغال فعالیت می‌کنند، در خصوص ارائه وام‌ها و کمک رسانی در ارائه تسهیلات همکاری می‌کند و با قرارداد‌هایی که با این مجموعه‌ها عقد کرده است، به کمک رسانی بهتر در این راستا کمک می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: این گروه‌ها تاکنون چه دستاورد‌هایی را در حوادث اخیر مانند زلزله کرمانشاه و سیل برای کشور رقم زدند؟

سرگرد ایل بیگی: در قضیه سیل و حوادث طبیعی که در کشور رقم میخورد، اگر بخواهیم به قدمت بسیج سازندگی نگاه کنیم، می‌بینیم که بعد از تاسیس بسیج سازندگی، سطح خدمت رسانی در میان مردم با پیشرفت خوبی مواجه شد؛ مثلا ما دیدیم وقتی سیل اخیر در کشور اتفاق افتاد، سیل خدمت رسانی هم در کشور رقم خورد؛ به همین ترتیب وقتی انقلاب اتفاق افتاد و جنگ تحمیلی آغاز شد، جوانان انقلابی برای کمک به روستا‌های دور دست رفتند و همزمان با خدمت رسانی در مناطق محروم، شب‌های عملیات خود را به خط مقدم جبهه می‌رساندند و در قالب مهندسی رزم فعالیت می‌کردند؛ پل ها، جاده‌های مواصلاتی و سنگر‌هایی که ساخته شد، همه کار نیرو‌های جهادی در مناطق عملیاتی بود.

بعد از انقلاب هم شاهد فعالیت‌های گروه‌های جهادی در مناطق محروم و در هنگام وقوع بلایای طبیعی بودیم. مثلا در زلزله‌ای که در سرپل ذهاب رخ داد، سپاه تهران متولی سرپل ذهاب و ۲۳ روستای اطراف آن شد که با اعزام گروه‌های جهادی بالغ بر ۱۸۰ منزل در این مناطق تحویل صاحبان آن‌ها شد و با کمک‌هایی که مردم انجام دادند نزدیک به ۲۰۰۰ کانکس در بین مردم زلزله زده توزیع شد؛ همچنین مشاغل زیادی هم ایجاد شد که آمار خیره کننده‌ای را به خود اختصاص داده است.

در سیل هم چنین اتفاقی را شاهد بودیم، فعالیت‌های خوبی از سمت بسیج و گروه‌های جهادی انجام شد که از نمونه این فعالیت‌ها می‌توان به ایجاد ایستگاه‌های جمع آوری در سطح شهر اشاره کرد که کمک‌های خوبی برای مردم مناطق آسیب دیده توسط آن‌ها جمع آوری شد.


بیشتر بخوانید: فراگیر شدن فرهنگ بسیجی جبهه استکبار را در منطقه به زانو درآورد


در مرحله اول شهرستان آق قلا و سپس شهرستان‌های بستان، سوسنگرد و هویزه را به ما سپردند و تا به امروز بالغ بر ۱۳۰ منزل در شهرستان‌های سوسنگرد و هویزه برای افراد سیل زده در حال ساخت است که نزدیک به ۳۰ عدد از آن‌ها تحویل داده شده و ما بقی نیز تا یک ماه آینده تحویل داده می‌شود؛ به موازات ساخت منازل، بازسازی خانه‌ها نیز در دستور انجام قرار گرفته که ۴۰۰ نقطه در سراسر کشور هدف گذاری شده و تا الان مرمت و بازسازی ۲۵۰ خانه به پایان رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: افراد مشتاق برای فعالیت در این گروه‌های جهادی به چه صورت می‌توانند در این گروه‌ها عضو شوند؟

سرگرد ایل بیگی: ما در اقشار مختلف، پایگاه‌های بسیج داریم که در تمام این پایگاه ها، معاونتی تحت عنوان بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی سازماندهی شده است؛ امروز در تهران ۱۳۰۰ عنوان گروه جهادی به ثبت رسیده که برخی جغرافیا محور و برخی محله محور هستند. در بین اصناف مختلف پایگاه‌های بسیج را راه اندازی کردیم، مثلا در بین پزشکان، بسیج جامعه پزشکان را داریم، در کارخانه جات بسیج کارگران، در ادارات، بسیج ادارات، در دانشگاه‌ها بسیج دانشجویی را داریم که با مراجعه افراد به این پایگاه‌ها می‌توانند در گروه‌های جهادی ثبت نام و در این گروه‌ها فعالیت خود را آغاز کنند؛ برخی گروه‌های جهادی هم در فضای مجازی سایت‌ها و کانال‌هایی را درست کردند که از آن طریق ثبت نام‌های خود را انجام می‌دهند.

انتهای پیام/

برچسب ها: بسیج ، سپاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار