حواشی دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد

حواشی دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد همسر دوم شهردار اسبق تهران را بخوانید.

حواشی دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استادبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  دادگاه رسیدگی مجدد به پرونده قتل میترا استاد همسر دوم محمد علی نجفی امروز  در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک و به ریاست قاضی کشکولی برگزار شد. حواشی این دادگاه را در ادامه می‌خوانید.

* ساعت (۰۸:۱۵) وکلای محمد علی نجفی متهم پرونده وارد دادگاه شدند.

* ساعت (۰۸:۳۰) دختر نجفی به همراه همسرش وارد دادگاه شدند.

* محمد علی نجفی شهردار اسبق تهران ساعت (۰۸:۵۰) برای رسیدگی مجدد به پرونده قتل میترا استاد وارد دادگاه شد. نجفی هنگام ورود به دادگاه پوشه نارنجی رنگی به دست داشت.

* ساعت (۰۹:۱۲) قاضی کشکولی به همراه مستشار‌ها وارد صحن دادگاه شدند.

* ساعت (۰۹:۳۹) دادگاه رسیدگی مجدد به پرونده محمد علی نجفی شهردار اسبق تهران با قرائت کلامی چند از آیات قرآن مجید، به صورت علنی آغاز شد.

قاضی کشکولی در ابتدای دادگاه گفت: پس از صدور حکم قصاص و گذشت اولیای دم متهم تقاضای فرجام خواهی کرد.

وی افزود: از آن‌جایی که اولیای دم میترا استاد رضایت خود را اعلام کرده‌اند و به لحاظ استعفای وکلای مقتول خانواده اولیای دم در جلسه دادگاه حضور پیدا نکرده‌اند.

سپس اختیاری نماینده دادستان اظهار کرد: محمدعلی نجفی ۶۶ ساله فرزند احمدعلی صادره از تهران به لحاظ عجز از تودیع وثیقه در بازداشت است.

وی تاکید کرد: اینکه وکلای آقای نجفی می‌گویند تیر کمانه کرده اشتباه است.

 نماینده دادستان گفت: در محل وقوع قتل ۵ گلوله شلیک شد که گلوله اول بعد از برخورد به بالشت به صورت معجزه‌آسایی از بین دو پای مقتوله عبور کرد و به لبه وان برخورد کرده است.

اختیاری ادامه داد: گلوله دوم به کابینت زیر روشویی برخورد کرده است، گلوله سوم بعد از برخورد به دیوار شمالی حمام به سقف کاذب برخورد کرده و بعد از سوراخ کردن سقف همانجا گیر کرده است.

وی تاکید کرد: گلوله چهارم بعد از برخورد به دیوار ضلع جنوبی حمام کمانه کرده است و به دیوار ضلع غربی حمام برخورد کرده است.

نماینده دادستان اظهار کرد: گلوله پنجم همان گلوله‌ای است که منجر به قتل شده و بعد از برخورد به کف دست وارد بدن مرحومه شده است.

وی تصریح کرد: برخلاف ادعای وکلای متهم که گفته‌اند ۶ گلوله شلیک شده است باید بگویم اثر ششم گلوله ناشی از کمانه کردن است و در محل وقوع جرم هیچ آثار دیگری قابل مشاهده نیست.

اختیاری اظهار کرد: به دلیل پلمپ بودن محل قتل تا به امروز، محل حادثه هیچ‌گونه تغییری نکرده است.

وی گفت: ادعا‌های برخی از افراد غیر مرتبط در پرونده مبنی بر حضور دو نفر در صحنه قتل و یا ارتکاب قتل توسط فرد دیگر مضحک است.

نماینده دادستان اظهار کرد: ارتکاب قتل عمدی از ناحیه محمدعلی نجفی برای دادسرا محرز شده است.

قاضی کشکولی در ادامه گفت: نماینده دادستان مطالبی را به عنوان مدعی‌العموم مطرح کردند که طبیعی است، زیرا یک طرف پرونده هستند.

وی اظهار کرد: در مراحل تحقیقات مقدماتی به دلیل اینکه دادگاه به صورت علنی برگزار شد با حواشی روبرو شدیم که از حیث رعایت اخلاق در فضای مجازی مردم نیز واکنش‌هایی نشان دادند به همین دلیل پرونده برای تأیید حکم به دیوان عالی کشور رفت.

در ادامه دادگاه نجفی برای دفاع از خود در جایگاه حضور یافت و گفت: اتهامات انتسابی را قبول ندارم و اصل اتهامی که قتل عمد است را رد می‌کنم.

 وی افزود:هنگام شلیک گلوله تعادل نداشتم و اصابت ۴ گلوله از ۵ گلوله به دیواره حمام ناشی از همین موضوع است.

 نجفی ادامه داد:  پس از وقوع حادثه و هنگام حضور در دادسرا و اداره آگاهی متوجه شدم که ۵ گلوله شلیک شده است.

شهردار اسبق تهران تاکید کرد: ۶ ماه است که در حبس هستم یک بار دادگاه قرار بازداشت من را به قرار وثیقه تبدیل کرد، اما متأسفانه پس از گذشت ۲۴ ساعت که بیرون از حبس بودم و به دلایل نامشخص در روز تعطیل مرا احضار کرده و به اوین بازگردانده‌اند.

قاضی کشکولی در پاسخ گفت: دادگاه برای شما قرار تامین صادر کرده بود باید بگویم که یکی از عوامل حاشیه سازی شما، وکلا و افرادی که به پرونده علاقه دارند هستند.

وی افزود: شما متهم معمولی نیستید و با توجه به جایگاهی که در گذشته داشتید عده‌ای قصد داشتند پرونده را از مسیر اصلی خارج کنند و وظیفه دادگاه حفظ امنیت شما است، به همین دلیل رئیس کل دادگستری استان تهران قرار بازداشت شمارا صادر کرد.

قاضی گفت: زمانی که شما آزاد شدید داماد شما با مصاحبه‌هایی که انجام داد حواشی ایجاد کرد، همین دیروز هم فردی که قبلا وکیل شما بوده مواردی را مطرح کرده که نه در واقعیت و نه در خواب قابل تصور نیست.

وی ادامه داد: دادگاه یک بار شما را آزاد کرد و برادرزاده شما در زمان کشیک وثیقه را تامین کرد، اما هیئت قضایی تشخیص داد قرار باید فسخ شود ممکن است در آینده هیئت تشخیص دهد و شما مجدد آزاد شوید و یا حتی میزان قرار تشدید شود.

نجفی خطاب به قاضی اظهار کرد: در ۲۴ ساعتی که آزاد بودم نه خودم و نه اعضای خانواده ام مصاحبه‌ای انجام ندادیم و خبر آزادی در همان ساعت اول توسط دادستانی منتشر شد. بنده در طول این مدت ۶ ماه گذشته هیچ ارتباطی با فضای مجازی نداشتم.

شهردار اسبق تهران گفت: اینکه قرار وثیقه بنده لغو شد به دلیل برخی از صحبت‌هایی بود که در فضای مجازی زده شد.

گودرزی وکیل نجفی خطاب به قاضی کشکولی اظهار کرد: درباره افزایش مجازات موکل خود باید بگویم که آقای نجفی ۴۰ سال به این مملکت و آموزش و پرورش خدمت کرده‌اند و برای تعیین مجازات باید خدمات متهم مورد توجه قرار گیرند.

وی گفت: ما می‌گوییم گلوله به لب وان خورده ممکن است این گلوله اکنون در زیر وان وجود داشته باشد و در صورت وجود خون و دی‌ان‌ای خانم استاد روی آن تئوری‌ها تغییر می‌کنند.

وکیل نجفی اظهار کرد: در عکس میترا استاد در وان حمام می‌بینیم که دست راست خانم استاد در زیر او جمع شده و انگشتان او خون‌آلود است که این نشان از آن دارد گلوله به دست او برخوردار کرده است.

بعد از دفاعیات وکیل نجفی، قاضی کشکولی خطاب به حضار دادگاه: اشکال این است که ما با قاضی، رمان نویس سابق و وکیل امروز روبه رو هستیم که می‌خواهد با شیوایی تمام از موکلش دفاع کند.

وی خاطرنشان کرد: اولین عکس از صحنه جرم توسط خانم زهرا نجفی دختر متهم گرفته شده است و صحنه جرم توسط دو نفر به هم زده شده است.

زهرا نجفی دختر شهردار اسبق تهران با حضور در جایگاه و در توضیح صحنه قتل میترا استاد گفت: با آقای آقازاده راننده پدرم و همسرم به درب منزل پدرم مراجعه کردیم و هرچه در زدیم کسی پاسخ نداد، به همین دلیل با کلید در را باز کردیم.

وی ادامه داد: پسر بچه‌ای در داخل خانه دیدیم که ابتدا تصور کردیم این پسر کارگر ساختمان است و بعد آقای آقازاده گفتند که این فرد پسر خانم استاد است.

زهرا نجفی اظهار کرد: اولین عکس را از خانم استاد که در داخل وان حالت نشسته داشتند گرفتم وبعد با اورژانس تماس گرفتیم و جسد را ماساژ قلبی دادیم که با دیدن پوکه‌ها متوجه شدیم خانم استاد فوت کرده است. کف حمام بیشترین خون ریخته شده بود و داخل وان خون کمتری بود.

قاضی به اظهارات دختر نجفی واکنش نشان داد و گفت: صحبت‌های امروز شما با صحبت‌های قبلی مغایرت دارد.

*  ساعت (۱۱:۵۴) با اعلام قاضی دادگاه به نوبت عصر کشیده شد.

در نوبت عصر دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد، کارشناس پزشکی قانونی به عنوان اولین فردی که جسد را معاینه کرده است، گفت: ما فکر می‌کردیم جسد به صورت درازکش بوده، اما پس از کالبدشکافی متوجه شدیم که جسد نشسته بوده و کبودی که پشت کمر به وجود آمده برای نشسته بودن مقتول است، در صورتی که اگر مقتول ایستاده بود، تیر به سرعت از بدن او خارج می‌شد.

نماینده دادستان نیز اظهار کرد: نجفی اسلحه را از اتاق برمی دارد از ضامن خارج می‌کند و با بالشت برای کم کردن صدای اسلحه وارد حمام می‌شود. دست نوشته‌های گذشته نجفی هم نشان می‌دهد که او قصد قتل مقتوله را از قبل داشته است.

* ساعت (۱۴:۲۸) با اعلام قاضی کشکولی ادامه جلسه رسیدگی به پرونده محمد علی نجفی شهردار اسبق تهران به ساعت ۹ صبح روز شنبه نهم آذرماه موکول شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: دادگاه ، قوه قضائیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار