در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آسیب‌های آلودگی هوا بر سلامت روان چیست؟

یک روانشناس درباره تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت روان توضیحاتی داد.

پریسا فرنودیان روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت روان اظهار کرد: آلودگی هوا مشکلاتی مانند تنگی نفس، آسم، خس خس کردن سینه، بیماری‌های قلبی و عروقی ایجاد می‌کند، اما باید گفت که آلودگی هوا تنها بر سلامت جسم تاثیرگذار نیست.

این روانشناس بیان کرد: آلودگی هوا علاوه بر سلامت جسم، سلامت روان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، افزود: اولین تأثیر آلودگی هوا بر سلامت روان، تنشی است که در افراد ایجاد می‌کند زیرا زمانی که شاخص آلودگی اعلام می‌شود اضطرابی در افراد شکل می‌گیرد.

وی گفت: افرادی که اختلال روان تنی دارند (خود را بیمار می‌دانند) و نسبت به قسمت‌های مختلف بدنشان وسواس دارند که مبادا بیماری گرفته باشند، زمانی که هوا آلوده می‌شود شکایت این گروه از افراد بیشتر می‌شود.

فرنودیان تصریح کرد: زمانی که هوا آلوده می‌شود و اکسیژن در مغز کاهش می یابد خشونت در افراد افزایش یافته و شروع به پرخاشگری می‌کنند، همچنین آلودگی هوا باعث کم حوصلگی و کاهش انرژی می‌شود.


بیشتر بخوانید: چگونه خشم خود را هنگام رانندگی کنترل کنیم؟ 


این روانشناس ادامه داد: سربی که ناشی از بنزین اتومبیل است باعث افزایش ورم مغز شده و عملکرد سیستم عصبی را تحت تأثیر قرار می‌دهد همچنین  باعث بی قراری، کم شدن قدرت حافظه و تمرکز در افراد می‌شود.

وی اضافه کرد: افزایش سرب در هوا باعث ایجاد اختلالات ذهنی مانند فراموشی و لرزش در افراد می‌شود همچنین احتمال تولد کودکان با اختلالاتی مانند اوتیسم و بیش فعالی افزایش میابد.

فرنودیان درباره راهکار برای چگونگی رفع این مشکل، گفت: به دلیل کاهش اکسیژن در مغز و کاهش انرژی، افراد باید فعالیت‌هایی که در تمرکز تاثیرگذار است را افزایش دهند، بازی هایی مانند منچ، پازل، بازی های فکری و... انجام دهند؛ همچنین ساعت استراحت و خواب خود را تنظیم کنند و از دستگاه‌های بخور در خانه یا محل کارشان استفاده کنند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: درمان مطلق برای این مسئله نداریم، افراد در شهر کمتر تردد داشته باشند و بیشتر دور هم جمع شوند تا اضطرابی که به دلیل افزایش آلاینده هوا در افراد ایجاد شده کاهش یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار