دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش مطرح کرد؛

کاهش بودجه پیشنهادی آموزش و پرورش در سال ۹۹

نوید ادهم گفت: باتوجه به شرایط نامناسب اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود سال ۹۹، میزان بودجه کمتر از امسال در نظر گرفته شود.

کلاس‌های جبرانیبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی نوید ادهم ، دبیرکل شورای آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی "پرسشگر" درباره آموزش زبان فارسی اظهار کرد: زبان به عنوان یک عنصر مهم وحدت آفرین مطرح می‌شود و برای حفظ آن باید زبان و خط فارسی در روند آموزش مورد توجه قرار گیرد. بر همین اساس از پایه اول ابتدایی آموزش زبان فارسی را مورد توجه قرار دادیم.

او ادامه داد: در مناطق دو زبانه دانش‌آموزان مشکل آموزش زبان فارسی دارند، البته فراوانی این موضوع زیاد نیست، ولی مشکلاتی، چون تراکم کلاس‌های درس وضعیت ورود و خروج معلمان در آموزش زبان فارسی مشکلاتی ایجاد کرده است.

نمره آموزش زبان فارسی در کشور مناسب است

نوید ادهم با اشاره به اینکه نمره آموزش زبان فارسی در کشور مناسب است، گفت: ارزشیابی توصیفی اقدام خوبی در سال‌های اخیر بود که باعث کاهش استرس در دانش‌آموزان شد و در مناطق دو زبانه موجب تقویت روحیه دانش‌آموزان شده است.
 
دبیرکل شورای آموزش و پرورش با بیان اینکه در مناطق دو زبانه کلاس‌های جبرانی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود، بیان کرد: این مدت آموزش کافی نیست و باید مسئولان توجه بیشتری به آموزش زبان فارسی در این مناطق داشته باشند و از خانواده‌ها در خواست دادیم تا پیش از ورود دانش‌آموز به مدرسه مقدمات آموزش زبان فارسی را برای او فراهم کند.

او به موضوع بودجه سال ۹۹ اشاره و اظهار کرد: باتوجه به جلسه‌ای که اخیراٌ با معاونان وزارتخانه داشتیم متأسفانه در بودجه ۹۹ نسبت به ۹۸ کاهش دیده می‌شود چرا که اکنون با شرایط نامناسب اقتصادی مواجه هستیم و اگر به دنبال تقویت آموزش زبان فارسی به عنوان عنصر انسجام بخش ملی هستیم باید روی این موضوع سرمایه‌گذاری شود که درخواست ما از مسئولان سازمان برنامه دولت و مجلس توجه به بودجه آموزش و پرورش بدون کسری است.
بیشتر بخوانید: کاهش ۲۰ دقیقه ساعات آموزش زبان/ ۵ درصد دانش‌آموزان در آموزشگاه‌های زبان درس می‌خوانند

جایگاه نامطلوب ایران در آزمون‌های جهانی

در ادامه رضا صحرایی؛ استاد دانشگاه با بیان اینکه آموزش زبانی غیر از زبان مادری کاری تخصصی است، اظهار کرد: وجود تنوع به چند زبانی یک نعمت است، اما باید روش آموزش صحیح آن را بدانیم.

او ادامه داد: در کشور ما کتاب‌های درسی با زبان مادری نوشته نمی‌شوند و زبان معیار را در نظر می‌گیرند که این موضوع برای مناطق دو زبانه مشکل آفرین می‌شوند، همچنین این موضوع موجب افت تحصیلی در مناطق دو زبانه خواهد شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اجرای ارزشیابی توصیفی گفت: این موضوع در اصل خوب است، اما باید به طور کامل اجرا شود بعد باید بتوانند توانایی خواندن و نوشتن را به طور کامل پیدا کنند.

صحرایی با انتقاد از جایگاه نامطلوب ایران در آزمون جهانی تیمز و پلز گفت: خوب فهمیدن دروس به زبان فارسی برمی‌گردد و اگر مهارت‌های زبانی را به طور کامل آموخته باشیم در این موارد هم موفق خواهیم بود از طرفی آموزش و پرورش باید به مدیران مدارس آزادی عمل بدهد و خانواده‌ها را هم در امر آموزش زبان فارسی دخیل کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۰۹ آذر ۱۳۹۸
واقعا روزي ٦ ساعت درس برا بچه ها خيلي زياده و سه ساعت بيشتر راندمان ندارن و معلماي مدرسه بايد به دو كلاس درس بدن از ٨ تا ١١ به يه كلاس و و از ١١ تا ٢ به يه كلاس ديگه
اينجوري تعدا معلم مورد نياز نصف ميشه
آخرین اخبار