مجری طرح سامانه های نوین آبیاری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

افزایش ۴۰ درصدی آورده کشاورزان در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری/اجرای پروژه‌های آبیاری نوین ۱۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت

زارع گفت:با توجه به افزایش هزینه ها، آورده کشاورزان به طور متوسط بسته به سطح پروژه‌های آبیاری نوین در مناطق مختلف ۳۰ تا ۴۰ درصد باید افزایش یابد.

افزایش ۴۰ درصدی آورده کشاورزان در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری/اجرای پروژه‌های سامانه نوین آبیاری ۱۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتعباس زارع مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت توسعه سیستم های نوین آبیاری اظهار کرد: امسال با اذن مقام معظم رهبری ۱۵۰ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی قرار است به توسعه سیستم‌های نوین آبیاری اختصاص یابد که این میزان علاوه بر بودجه سنواتی که در قانون بودجه پیش بینی می‌شود.

وی افزود: امسال از بودجه سنواتی رقمی حدود ۲ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان به توسعه سیستم‌های نوین آبیاری اختصاص می‌یابد که با وجود محدودیت منابع آبی و اثر بخشی در صرفه جویی آب این طرح مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است.

زارع با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون ۲۰۰ هزار هکتار اراضی آبی کشور تحت پوشش سامانه‌های نوین آبیاری قرار گرفتند، بیان کرد: از این میزان حدود ۷۳ هزار هکتار اجرا و به بهره برداران تحویل داده شد و ۱۲۷ هزار مابقی پس از تخصیص اعتبارات در اختیار بهره برداران قرار خواهد گرفت.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری با اشاره به اینکه سامانه‌های نوین آبیاری نسبت به طرح مصوب ۱۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: این در حالی است که پیشرفت تخصیص اعتبار برای کشاورزان بیش از ۲۰ درصد نیست.


بیشتر بخوانید: اختصاص بالاترین هدر رفت آب به بخش کشاورزی صحت ندارد


وی ادامه داد: کشاورزان با مراجعه به مراکز خدمات می‌توانند از تسهیلاتی که برای توسعه سیستم‌های نوین آبیاری اختصاص داده شده، استفاده کنند.

آبیاری موضعی اولویت وزارت جهاد کشاورزی در زراعت سبزی و صیفی

زارع اولویت وزارت جهاد کشاورزی در زراعت  سبزی و صیفی را آبیاری موضعی و در باغات آبیاری قطره‌ای اعلام کرد و گفت: آبیاری هوشمند یکی دیگر از اولویت‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است و سایر سامانه‌های نوین آبیاری براساس شرایط آب و خاک، اقلیم و تشخیص کشاورزان صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت تخصیص یارانه بلاعوض به توسعه سامانه‌های نوین آبیاری اظهار کرد: بنابر قانون برنامه ششم توسعه، ۸۵ درصد اعتبارات به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری باید به صورت بلاعوض باشد، اما به دلیل آنکه در برنامه ششم هدف اجرای پروژه‌های سامانه نوین آبیاری در ۴۰۰ هزار هکتار است، از این رو اعتبار به این میزان وجود ندارد.

به گفته وی، با توجه به محدودیت منابع و اعتبارات دولت، سازمان برنامه برای هر روش آبیاری نرمی با توافق دستگاه اجرایی مشخص می‌کند به طوریکه آبیاری موضعی و قطره‌ای در بالاترین نرم و تحت فشار و بارانی کمترین نرم را دارند.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری در پایان تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه ها، آورده کشاورزان به طور متوسط بسته به سطح پروژه‌ها در مناطق مختلف ۳۰ تا ۴۰ درصد باید افزایش یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار