از اقدام تا عمل؛

قلعه گنج، شهر گنج و رنج

قلعه گنج، شهر گنج و رنج، رنج مردمانی که با کمترین امکانات روزگار می گذرانند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  قلعه گنج، شهری که مردمانش با کمترین امکانات  روزگار می گذرانند. سرزمین نخل و آفتابی سوزان که مردمانش تنها دارایی شان جسمی است که برای لقمه‌ای نان تلاش می کند.

از اقدام تا عمل

از دامپروری تا صنایع دستی، از کشاورزی تا صنعت، اینجا تلاش و پشتکارحرف اول را می زند؛ و اینهمه استعداد و خلاقیت، نیازمند جرقه‌ای و توجهی بود. لازمه توسعه این است که مدیران توسعه یافت می‌خواهید تا مردم را توسعه یافته کنید.

قلعه گنج دیده شد

و این آغاز راهی بود برای توسعه‌ای پایدار و ماندگار، مدیریت قلعه‌گنج، گنجی بی بدیل و با ارزش، پر از ثروت عظیم، در مهر ماه ۱۳۹۳ با یک قرارداد به بنیاد مستضعفان واگذار شد.

 

از اقدام تا عمل

قلعه گنج می رود برای اینکه بشود مدلی موفق از تلاش و ایستادگی و جبهه عملی جنگ اقتصادی و اکنون قلعه‌گنج کرمان دارای آب لوله‌کشی، برق، گاز و حتی دانشگاه است.

جایی که تا دیروز مردمانش برای آب شرب باید مسیر‌ها می پیمودند و گاه تن به کاستی‌ها بدهند و مجبور باشند با کمترین‌ها بسازند.

فرماندار شهر اقتصاد مقاومتی، قلعه گنج کرمان، میهمان گفت و گوی ما شد تا از اقدامات و ایستادگی مردمی بگوید که تمام توان و ارزش خود را بگذارند برای اینکه سربلند شوند برای اینکه روی پای خود بایستند.

عطا ناوکی که خود فرزندی از دیار نخل و آفتاب، جنوب کرمان است به خوبی می تواند طعم محرومیت‌ها را برایمان بازگو کند چرا که خود از ابتدا شاهد بوده و با همین محدودیت‌ها اکنون فردی موفق است.

فرماندار قلعه گنج افزود:جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۹۵، برابر با ۷۶٬۴۹۵ نفر بوده‌است و طوایف شهرستان قلعه گنج بلوچ و بلوچ کاره (کسانی که فرهنگ بلوچی دارند) هستند و به زبان بلوچی (گویش رودباری) تکلم می‌کنند و طوایف مهم و بومی ان قباهی، کشیتی، لَر احمدی، جهانگیری و دستجردی می‌باشند.

ناوکی تصریح کرد: این شهرستان به دلیل محرومیت‌های شدید به یک منطقه مورد توجه تبدیل شد و استارت اولیه برای پیشرفت آن، برای اولین بار در مهر ماه ۱۳۹۳ با یک قرارداد به بنیاد مستضعفان واگذار شد.

او با بیان اینکه طی این مدت یعنی ۵ سال است که قلعه گنج به  نقطه مورد توجه سرمایه گذاران و یک مدل موفق اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.

ناوکی افزود:قلعه گنج با همه مشکلات امروز سربلند بیرون آمده است، جایی که دربرای اولین بار در آن هتل کپری ساخته شده است که چهارستاره است و گردشگران خارجی با قیمت بسیار نازلی می‌توانند از آن استفاده کنند و یک الگوی کاملاً درآمد زاست.

اقتصاد مقاومتی دقیقا همان مدلی است که در قلعه گنج اجرا می‌شود و مد نظر مقام معظم رهبری بوده است.

شهری که از صفر شروع کرد و اکنون به جایی رسیده است که روز به روز شاهد پیشرفت و موفقیت‌های بی شماری است.

فرماندار قلعه گنج افزود: طرحی که در این شهرستان به اجرا در آمد تا پیش از این هیچ گاه تجربه نشده بود و سبک بسیار جدیدی از مدیریت محسوب می‌شد که  بسیار موفق بود و توانست به اهدافش برسد.

ناوکی تصریح کرد: این مدل منجر به آن شد که نرخ بیکاری در قلعه گنج از ۲۷.۶ درصد به ۷.۶ درصد برسد و شاخص امنیتی منطقه ۷۰ درصد بهبود یافته است؛ و اینجا اکنون قلعه گنج است، دیاری که تا قبل از این امیدی نبود برای آبادانی اش و مردمی که روزمرگی زندگی می کردند، اما اکنون مردم امیدوار شده‌اند و یارانه‌های خودشان را هم در صندوق‌های روستایی واریز می‌کنند و از آن برای توسعه شهری و روستایی استفاده می‌کنند.

فرماندار قلعه گنج افزود: حالا قلعه گنج، در قاب دوربین خبرنگاران است وخبرنگاران از نزدیک پیشرفت‌های این منطقه را به تصویر می کشند.

ناوکی بیان داشت: نه تنها خبرنگاران داخلی بلکه اکنون خبرنگاران خبرگزاری‌های خارجی با سفر به جنوب استان کرمان، روند اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در شهرستان قلعه گنج را به تصویر می کشند.

او افزود: ۱۷ خبرنگار، عکاس و تصویربردار از ۶ خبرگزاری خارجی در سفر دو روزه به ارزیابی و انعکاس طرح‌های آبادانی و پیشرفت در شهرستان قلعه گنج و همت و تلاش مردم این شهرستان برای آبادانی دیار خود پرداختند.

ناوکی بیان داشت:خبرگزاری‌های چین، ترکیه، عراق، عمان، انگلیس و فرانسه مسیر خبری خود را قلعه گنج کرمان انتخاب کردند تا بتوانند مقاومت را در رسانه خود معنا ببخشند.

او تصریح کرد:مردمی بودن طرح ها‌ی اقتصاد مقاومتی در قلعه گنج کرمان، یکی از امتیازات و موفقیت‌های این اقدام است که باید بیش از همه به آن توجه شود، چرا که اگر مردم نبودند و همکاری نداشتند، یقینا این موفقیت‌ها حاصل نمی شد وطرح‌های موفق قلعه گنج ثابت می کند هر جا مردم در کار‌ها مشارکت داشته باشند، نتایج کار‌ها بسیار درخشان تر و موفق‌تر خواهد بود.

ناوکی افزود: کشاورزی، اشتغال، راه، صنعت، آب وبرق از مهمترین شاخص‌هایی هستند که از ابتدا تا کنون تفاوت‌های زیادی کرده اند، بخش‌هایی که تا کنون مردم با نبود و یا کمبود آن دچار مشکلاتی بوده اند.

قلعه گنج دارای ظرفیت و استعداد است، کنجد، کلزا، تخم آفتابگردان و سایر دانه‌ای روغنی از مهمترین ظرفیت‌های کشاورزی آن است.

فرماندار قلعه گنج افزود: ۳۴ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی دیگر مزیت این شهرستان است که توانسته است به معیشت مردم کمک بسیارزیادی نماید.

ناوکی بیان داشت:یکی از مهمترین فرآورده‌های دامی که در شهرستان وجود دارد تولید گوشت قرمز است که به میزان ۳۰۳۷ کیلوگرم تولید می شود.

او افزود: اکنون در این شهرستان ۲۶۰ هزار راس دام سبک شامل بز و میش و ۱۸ هزار راس دام سنگین شامل گاو و گوساله وجود دارد که بخش عمده‌ای از تولیدات دامی از این طریق تامین و تولید می شود.

فرماندار قلعه گنج بیان داشت: استفاده و توجه به ظرفیت پرورش بز مورسیا یکی ازبهترین و موثرترین اقدامات در این شهر بود که مورد استقبال مردم و جویندگان اشتغال و تولید بود.

او تصریح کرد: اکنون مجتمع ۲ هزار راسی بز شیری مورسیا در این شهرستان راه اندازی شده  وعلاوه بر تولیدات موثر دامی و لبنی در این زمینه اشتغال مناسبی را ایجاد کرده است.

ناوکی همچنین معادنی، چون تیتانیوم، طلا، مس، سنگ آهن، آهک و کرومیت را از دیگر ظرفیت‌های مهم در این شهرستان برشمرد.

فرماندار قلعه گنج گفت: ظرفیت مناسب و بهره برداری از معادن موجود سبب رونق تولید و توسعه اشتغال پایدار نیز شده است.

او یکی از شرایط مطلوب در این شهرستان با توجه به اقلیم مناسب، راه اندازی ایستگاه‌های انرژی‌های تجدید شونده مثل خورشید و باد دانست و گفت: در این شهرستان طرح راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی یکی از اقدامات خوب و موثر در این زمینه بوده است که علاوه بر منازل در سایر مناطق مناسب تولید انرژی خورشیدی نیز نیروگاه راه اندازی شده است.

اما قلعه گنج با تمام ظرفیت‌ها و شرایط موجود موانعی برای پیشرفت بیشتر دارد، شرایط سخت تسهیلات بانکی، عدم وجود اسناد معتبر برای زمین‌های کشاورزی، محرومیت عمومی منطقه، کمبود زیرساخت‌های ارتباطی و کم بودن پهنای باند اینترنت موجود، نبودن افراد توانمند بومی، ضعیف شدن فضا‌های هنری، فرهنگی و شرایط نامناسب ظرفیت موجود، نبود افراد توانمند جهت سرمایه گذاری و وجود شیوه‌های سنتی در فعالیت‌های تولیدی و عدم استفاده از منابع آب از جمله مهمترین موانع پیشرفت و مشکلات فراروی مردم و منطقه است.

فرماندار قلعه گنج راه اندازی چندین کارخانه از جمله، کارخانه تولید رب و کنسانتره گوجه فرنگی، کارخانه آبمیوه و روغن گیری، کارخانه خرما و سایر صنایع تبدیلی، هتل کپری قلعه گنج را از پروژه‌های اصلی و مهم و اولویت داری دانست که برای منطقه سبب ایجاد تحولی عظیم دربخش اشتغال و تولید شده اند.

حالا قلعه گنج است و مردمان پررنجش و دستانی که باید رنج را به گنج تبدیل کند، هنوز مانده است تا زمانی که قلعه گنج معنای واقعی گنج را به دست آورد.

اقدامی که قدم هایش برداشته شد و تا کنون تحولی عظیم را در منطقه بر جای گذاشته و همچنان قلعه گنج می رود تا قله‌های موفقیت و سربلندی و خودکفایی را تا سر حد نهایی و آنچه را که حق این مردم سخت کوش است را بدست آورد.

به امید روزی که قلعه گنج معنای واقعی گنج در دیار کریمان را از آن خود کند و تمام ظرفیت هایش بر همگان آشکار شود.

گزارش : کلثوم نجفی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.