به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست خبری که صبح امروز در ساختمان اصلی این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: دانشآموزان با نیازهای ویژه باید اجتماعی باشند و باید آرمان جامعه دوستدار معلول، کودک و جانباز را محقق کنیم.حسینی با اشاره به اینکه نهضت بریل آموزی برای کارشناسان، خانوادهها، دستگاههای نیروی انتظامی تا ۲ روز آینده کلید خواهد کرد، گفت: البته زبان اشاره نیز اهمیت زیادی دارد که در کنار این محتواها مناسبسازی معلمان شاغل را هم مورد توجه داریم همچنین در این راستا به دورههای ضمن خدمت معلمان با نیاز ویژه و به روز رسانی آن را اهمیت می دهیم.
حسینی بیان کرد: ۸۰ هنرستان فنی و حرفهای با نیاز ویژه داریم که باید تلاش کنیم دانشآموزان به سمت این مدارس بروند، اکنون ۱۹۶ رشته فنی و حرفهای و ۱۰ هزار و ۶۳۰ نفر از دانشآموزان شاغل در این رشتهها داریم همچنین برای دانشآموزان دارای اتیسم ۱۵ شاخه شاخه مهارتی داریم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: به زودی پارلمان مجازی فرهنگیان استثنایی تشکیل میشود تا معلمان در تصمیمهای اصلی شرکت کنند، همچمنین ایجاد پارلمان مجازی اولیا به زودی شکل میگیرد.
حسینی بیان کرد: نظام برنامهریزی و تصمیم گیری علم بنیان و مشارکت محور را هم در نظر داریم که در بخش مشارکت محور ۶ سیاست را برای مجمع خیرین مدرسهساز در نظر گرفتیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به وضعیت بازار کار دانش آموزان استثنایی گفت: معتقدیم که حتما دانش اموزان استثنایی باید یک مهارت را بیاموزند تا وارد بازار کار شوند.
او ادامه داد: اکنون نظام جامع اموزش فنی و حرفه ای و کارافرینی را داریم که از هفته بعد با وزارتخانههای مرتبط برای ایجاد بازارچههای اشتغال و آموزش توام با تولید تفاهمنامههایی منعقد میکنیم.
حسینی درباره سهمیهبندی بنزین سرویس مدارس استثنایی تصریح کرد: هفته گذشته ۳ میلیارد تومان برای این موضوع دریافت کردیم و ۴۶ میلیارد تومان اعتبار در بودجه ۹۸ برای سرویس درنظر گفته شده که این اعتبار نسبت به سالیان گذشته ۴۴ برابر افزایش یافته است، ۱۵ میلیارد نیز از سوی شهرداری تهران برای این موضوع پذیرفته شده است تا سرویس دانش آموزان دچار مشکل نشود.
رئیس سازمان استثنایی کشور درباره وضعیت نیروی انسانی گفت: امسال از حدود ۱۷ هزار نیروی انسانی ۵۷۰ نفر معلم جدید جذب کردیم علاوه بر آن از طریق آزمون استخدامی ۶۰۰ تا ۷۰۰ سهمیه داریم و اکنون هم با وجود ۲۴ هزار همکار فرهنگی نسبت تعدادمعلم به دانش آموز یک به ۶/۱۶ است اما در بخش توانبخشی به نیروی انسانی نیاز داریم که با دانشگاه فرهنگیان مذاکراتی داریم.
حسینی با اشاره به اجرای طرح رتبهبندی فرهنگیان بیان کرد: ۲۴ هزار معلم استثنایی داریم که ۲۰ هزار معلم در دوره ابتدایی فعال هستند و ۱۰ درصد بیش از سایرین از مزایای رتبه بندی بهرهمند می شوند.