طراحی سامانه مدیریت شبکه انرژی در پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد

رئیس خدمات آب، برق و بخار شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد از طراحی و ایجاد سامانه نرم افزاری تصمیم ساز مدیریت شبکه انرژی برای نخستین بار در سطح وزارت نفت خبر داد.

داوود حاجیان نژاد رئیس خدمات آب، برق و بخار شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: تاکنون محاسبات و عملیات شبکه‌های بخار و مولد‌های برق براساس دستور العمل‌های سازنده و لحاظ کردن الزامات زیست محیطی و مدیریت انرژی به صورت غیر اتوماتیک انجام می شد که این کار احتمال ایجاد خطای انسانی در مصرف حامل‌های انرژی را به دنبال داشته است.

او با بیان اینکه کارشناسان واحد‌های عملیاتی پالایشگاه شامل تصفیه گاز، آب و بخار، نیروگاه، بازیافت گوگرد و تثبیت و تقطیر میعانات گازی به صورت مستقل استفاده از حامل‌های انرژی را مدیریت می‌کردند، تصریح کرد: به همین دلیل مصرف حامل‌های انرژی به صورت کلی و آنلاین مورد بررسی قرار نمی‌گرفت و این موضوع احتمال فاصله گرفتن از شرایط بهینه را افزایش می‌داد.

رئیس خدمات آب، برق و بخار پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد در ادامه به تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان اشاره و بیان کرد: طراحی و ایجاد این پروژه با هدف کاهش خطای انسانی، افزایش بهره وری، بهینه سازی مصرف انرژی، هوشمند سازی فرآیند‌ها و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، از سوی کارشناسان پالایشگاه به مرحله اجرا در آمد.

حاجیان نژاد افزود: ایجاد سامانه تصمیم ساز مدیریت شبکه انرژی، در مدت زمان ۱۶ ماه و با همکاری یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد انجام شده است.

او ادامه داد: با توجه به مطالعات صورت گرفته و انجام تست‌های عملیاتی و همچنین ثبت و مقایسه رویداد‌های سامانه، انتظار می رود که مصرف انرژی در سطح پالایشگاه بین پنج تا هشت درصد کاهش یابد که این مقدار صرفه جویی، معادل ۲۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در سال است.

انتهای پیام//م. ه
 

طراحی سامانه مدیریت شبکه انرژی در پالایشگاه خانگیران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.