آغاز رقابت انتخاباتی برای کسب ۹ کرسی مجلس در لرستان

همزمان با سراسر کشور، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی امروز وارد فاز اجرایی و این ماراتن بزرگ در میدان سیاسی لرستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، لرستان ۹ نماینده در خانه ملت دارد و مردم در هفت حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی، بروجرد و اشترینان، کوهدشت و رومشکان، دورود و ازنا، سلسله و دلفان، الیگودرز، و پلدختر و معمولان رای می‌دهند.

مردم لرستان در سال‌های گذشته ثابت کرده اند از اصلی‌ترین ارکان مردم سالاری دینی در انتخابات بوده اند و مشارکت آنان با میانگین حدود ۷۰ درصد نشان دهنده شور انتخاباتی در این استان است.

در آخرین دوره انتخاباتی لرستان در سال۹۶، مردم لرستان برای انتخاب رییس جمهوری و نمایندگان شورای شهر و روستا به میدان آمدند و طبق تعبیر مقام معظم رهبری با حضور در انتخابات یک جشن ملی بسیار خوب برگزار کردند.

در آن دوره ۳۷ هزار و ۷۸۷ نفر عضو هیات‌های نظارت و اجرایی و هیات‌های بازرسی در امر برگزاری انتخابات در استان لرستان دخیل بودند و این انتخابات را به خوبی برگزار کردند که ۱۸ هزار و ۵۵۹ نفر از این تعداد عوامل اجرایی و بازرسی و حدود هفت هزار و ۸۰۰ نفر نیرو‌های نظامی و انتظامی بودند که حق حفاظت صندوق شعب را برعهده داشتند.

از این تعداد هشت هزار و ۸۳۰ نفر از اعضای هیات نظارت رئیس جمهوری و ۲ هزار و ۶۶۹ نفر اعضای هیات نظارت و بازرسی شورا‌ها بودند.

تعداد واجدان شرایط رای دادن در استان لرستان یک میلیون و ۴۳۳ هزار و ۳۰۹ نفر، تعداد شعب اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری یکهزار و ۷۶۶ که یکهزارو ۴۰ شعبه آن ثابت و ۷۲۶ شعبه سیار بودند.

از این شعب حدود ۷۲۵ شعبه شهری و یکهزار و ۴۱ شعبه روستایی بودند که امر انتخابات را انجام دادند و در نهایت میزان مشارکت مردم در صحنه انتخاباتی سال ۹۶، بیش از ۶۰ درصد اعلام شد.

امروز نیز که تنور انتخابات گرم شده و مردم قرار است اسفندماه امسال نمایندگان خود را راهی ساختمان سبز بهارستان کنند، ماراتن بزرگ سیاسی وارد فاز اجرایی ونام نویسی از داوطلبان آغاز شده است.

لرستان به واسطه تشکلات قومی و طایفه‌ای که دارد شور انتخاباتی بالایی داشته و همواره محافل این استان از ماه‌ها قبل نسبت به سایر استان‌ها به صورت غیررسمی آغاز می‌شود که موجب رونق فضای انتخاباتی استان شده که شاید همین امر زمینه بروز برخی تخلفات به ویژه در فضای مجازی را فراهم کرده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان در این خصوص می‌گوید: اعلان‌های مکرر و هشدار لازم به دست اندرکاران انتخابات داده شده تا این رویدادمهم، شفاف و قانونمند برگزار شود.

محمود ثمینی با اشاره به اینکه فعالیت ستاد انتخابات امروز دهم آذرماه با ثبت نام نامزد‌ها به صورت رسمی آغاز شده اظهار داشت: کمیته‌های مالی و پشتیبانی، حقوقی، امنیتی، اطلاع رسانی، فناوری اطلاعات، حراست و استعلامات و آموزش تشکیل و جلساتی نیز با آنان برگزار شده است.

او ادامه داد: همه مصمم هستند انتخابات قانونمند، پرشور و بدون حاشیه برگزار شود و با صراحت به همه مجریان اعلام کرده ایم که چنانچه اصل بی طرفی را رعایت نکنند حتی در شب انتخابات نیز برکنار می‌شوند.

معاون استاندار لرستان همچنین با تاکید بر برگزاری انتخاباتی به دور از شبهه تصریح کرد: سیاست مدیر ارشد استان و ستاد انتخابات، ایجاد فضای پرنشاط و در عین حال سالم انتخاباتی است.

ثمینی افزود: مجریان و دست اندرکاران انتخابات باید با هرنگرش سیاسی که دارند بر مدار قانون حرکت کنند و خود را در معرض تهمت قرار ندهند چراکه برای ما تفاوتی ندارد چه افرادی به مجلس راه می‌یابند.

او با بیان اینکه دموکراسی مردم سالاری دینی از مسیر انتخابات می‌گذرد تصریح کرد: انسجام، هماهنگی و فهم مشترک در برگزاری این رویداد سیاسی بسیار مهم است چراکه با فهم یکسان از قانون می‌توان اجرای صحیحی داشت.

معاون استاندار لرستان اظهار داشت: بنابر قانون، وزیر کشور می‌تواند برای نظارت بر حسن انجام انتخابات، بازرسانی را به سراسر کشور اعزام کند که این هیات‌های بازرسی بازوان توانمندی برای برگزار کنندگان در استان‌ها و شهرستان‌ها هستند.

انتهای پیام/ر

ثبت‌نام انتخابات مجلس یازدهم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.