نصب تابلو‌های دوزبانه برای معرفی جنگل‌های هیرکانی در خراسان شمالی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: در محدوده‌های تردد مسافران، تابلو‌های دوزبانه به‌منظور معرفی جنگل های هیرکانی به گردشگران در استان نصب می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،حبیب یزدان پناه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: تهیه مستند‌های تصویری، آموزش کودکان و نوجوانان، تبلیغات و فرهنگ‌سازی در جهت دعوت به حفاظت عمومی از جنگل‌های هیرکانی از دیگر برنامه‌های ما برای این میراث جهانی در استان است.

یزدان پناه با بیان اینکه ۲۵ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی در خراسان شمالی واقع است، افزود: در تیرماه امسال و چهل‌و‌سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو آذربایجان، پرونده جنگل‌های هیرکانی به نام جمهوری اسلامی ایران ارائه و با نظر موافق اعضای کمیته، در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی عنوان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در وزارتخانه متبوع، جشن ثبت جنگل‌های هیرکانی، اواخر ماه در استان برگزار و لوح ثبت جهانی این اثر رونمایی خواهد شد.

یزدان پناه با تأکید بر حساس سازی و آگاهی بخشی به گروه‌های مختلف مردم و عموم نسبت به اهمیت جنگل‌های هیرکانی، افزود: تلاش برای حفاظت از این میراث ارزشمند، مهم‌ترین اقدامی است که باید ازاین‌پس انجام بگیرد.

او تنوع طبیعی و فرهنگی را ازجمله جاذبه‌های خراسان شمالی برشمرد و اظهار داشت: هم‌زیستی اقوام مختلف، هم‌مرز بودن این استان با ترکمنستان و نیز طبیعت بکر استان خراسان شمالی ظرفیت ویژه‌ای برای توسعه گردشگری است.

جنگل‌های هیرکانی که در زبان عامیانه به آن جنگل‌های شمال گفته می‌شود، نوار باریکی است که تمرکز آن در خزر بوده و درختان دیر زیست حدود ۳ هزارساله با منبع غنی ژن در آن وجود دارد و بخشی از این گنجینه ارزشمند در خراسان شمالی است.

انتهای پیام/د

نصب تابلو‌های دوزبانه برای معرفی جنگل‌های هیرکانی در خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.