عشق روح خانواده است/ خانواده خانه عشق و آشیان عشق است

یک کارشناس مذهبی گفت: عشق نه تنها رکنی از ارکان خانواده است بلکه در قوام و بقا و تعادل بنیان‌های دیگر نقش بی همتا دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین فاضلی کارشناس مذهبی در سلسله جلسات اخلاق با خادمان خورشید در سازمان اقتصادی رضوی در خصوص نقش و جایگاه خانواده از منظر قرآن گفت: اهمیت خانواده و نقش آن در جامعه بشری از رهاورد تأمل و تفکر در دو بعد وجودی انسان آشکار می‌گردد.
 
او ادامه داد: خانواده یک واحد اجتماعی است که هدف از آن در نگاه قرآن، تأمین سلامت روانی برای سه دسته است؛ زن و شوهر، پدر و مادر و فرزندان. همچنین هدف، ایجاد آمادگی برای برخورد و رویارویی با پدیده‌های اجتماعی است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به ترجمه آیه ۷۴ سوره فرقان، گفت: و کسانی که می‌گویند خدای ما، ما را از همسرانمان نور چشمان ببخش و ما را رهبر پرهیزکاران گردان. این آیه بر اهمیت خانواده و پیش آهنگی آن در تشکیل جامعه نمونه انسانی اشاره دارد، چنان که پیوند‌های سالم و درخشان خانوادگی را ایده آل پرهیزکاران معرفی می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین فاضلی افزود: چون نیک بنگریم و بیندیشیم، به روشنی درمی یابیم که عشق نه تنها رکنی از ارکان خانواده است بلکه در قوام و بقا و تعادل بنیان‌های دیگر نقش بی همتا دارد تا جایی که شاید بتوان گفت، عشق روح خانواده است یا این که خانواده به راستی خانه عشق و آشیان عشق است.
 
او تصریح کرد: در درون واحد اجتماعی خانواده پدر و مادر از آغاز تولد کودکان به عنوان الگو برای آنان مطرح هستند، نقش و معنای اهمیت خانواده در بهسازی وضعیت بشر نیز در همین واقعیت نهفته است.
 
این کارشناس مذهبی گفت: در نگاه پیشوایان دین، باورها، چگونگی زندگی، عادت ها، تمایلات و اهداف والدین از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر کودکان هستند؛ بنابراین نوع رفتار والدین در هماهنگ سازی خواست‌ها و تمایلات خودشان از یک سو و تمایلات خانوادگی و اجتماعی از سوی دیگر و همچنین تلاش پیوسته آنان برای تأمین رفاه و سلامتی روانی خانواده و نوع برخوردشان با وظایف دینی و اجتماعی از عوامل ایجاد هسته تعاون و همکاری اجتماعی در کودک شمرده می‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین فاضلی افزود: بنیان‌های پدیدآورنده خانواده خود گویای ارزش معنوی و قداست آن است، زیرا قرآن مجید، خانواده را نهادی مقدس و مبتنی بر چند رکن معنوی می‌داند که عبارتند از: آرامش و سکون، عشق و دوستی، مهربانی و شفقت و همیاری که انس و الفت نیز در بطن آن است.
 
 
انتهای پیام//ف.س
 
 

خانواده یک واحد اجتماعی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.