سد کرخه، سیل هفته جاری را مهار کرد/خطر آبگرفتگی و سیلاب در صورت ورود بیش از ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه آب

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به ورود سیلاب در هفته جاری به سد کرخه گفت: خوشبختانه این سیل کنترل و مهار شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، داریوش بهارلویی مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه بارش روز‌های اخیر میزان ورودی آب به سد‌های این استان را اندکی بهبود بخشیده، گفت: میزان ورودی آب به سد‌های خوزستان هنوز هم حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب نسبت به آمار بلند مدت کاهش یافته است.

او افزود: سه شنبه هفته جاری یک سیل در حوضه کرخه با دبی لحظه‌ای حدود یک هزار و ۲۰۰ مترمکعب بر ثانیه رخ داده که به طور کامل در این سد کنترل و مهار شد.

بهارلویی تاب‌آوری فعلی رودخانه کرخه را در حدود ۵۰۰ مترمکعب برثانیه عنوان کرد و اظهار داشت: بنابراین هر جریان ورودی بیش از این مقدار در صورت کنترل نشدن توسط سد، می‌تواند موجب آبگرفتگی و سیل در برخی مناطق این حوضه شود.

این مقام مسئول ادامه داد: اگرچه ابعاد و حجم این سیل در دسته بندی سیلاب‌های کوچک متعارف قرار می‌گیرد، اما این اطلاع رسانی برای آگاهی عمومی از شرایط و آمادگی سد‌ها و برنامه ریزی انجام شده، صورت می‌گیرد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: در سایر حوضه‌های آبی خوزستان نیز میزان ورودی آب اندکی بهبود یافته، اما همچنان درمقایسه با پیش‌بینی اولیه، میزان ورودی آب حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب نسبت به متوسط‌های بلند مدت آماری کاهش دارد که این شرایط نگران کننده است.

او بیان داشت: پیش‌بینی هواشناسی از وقوع بارش در اول هفته آینده خبر می‌دهد که امیدواریم این بارش‌ها موثر باشد.

لزوم همکاری و رعایت اصول مصرف آب از سوی کشاورزان و بهره برداران

داریوش بهارلویی اظهار کرد: هم اکنون سیاست اعمال کمبود آب در دستور کار نیست، اما انتظار است کشاورزان و نیز سایر بهره‌برداران آب در رعایت اصول مصرف و تعدیل آن همکاری و کوشش کنند.

او با بیان اینکه کشاورزان بهترین مدیران در برنامه‌ریزی کاهش آب در سطح مزرعه هستند، اذعان داشت: هرچه همکاری و همراهی در صرفه‌جویی آب بیش‌تر باشد خطر اعمال کمبود یا تنش آبی کمتر خواهد شد.

بر اساس این گزارش، رابعی معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان سه شنبه هفته جاری در شورای آب و برق خوزستان اعلام کرد: میزان بارش در حوضه‌های آبریز خوزستان نسبت به آمار بلندمدت ۲۸ درصد کاهش و میزان ورودی آب به سد‌های خوزستان نسبت به آمار بلندمدت ۱۶ درصد کاهش یافته است.

به گفته او، طبق پیش بینی فصلی مرکز اقلیم شناسی، از اواخر آذر تا بهمن در غرب و جنوب غرب کاهش بارندگی نسبت به نرمال خواهیم داشت.

سازمان هواشناسی بارش‌های پاییز را نرمال و بیش از نرمال پیش بینی کرده بود، به همین دلیل شورای مدیریت بحران خوزستان آماده باش سیل را از نیمه مرداد اعلام کرد تا در صورت وقوع سیلاب دستگاه‌های اجرایی آمادگی رویارویی با آن را داشته باشند.

سیل بهار امسال در حوضه‌های کرخه، کارون و دز ۲۱ شهرستان را دچار آبگرفتگی ۱۳۳ روستا به زیر آب رفت و ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.