مسکو آماده گفت‌وگو درباره گنجاندن تجهیزات نظامی جدید در پیمان استارت نو

معاون خارجه روسیه اعلام کرد مسکو آماده مذاکره درباره گنجاندن موشک کینژال و هواپیمای بدون سرنشین هسته‌ای پوزیدون در پیمان استارت نو است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز جمعه اعلام کرد مسکو آماده گفتگو درباره احتمال گنجاندن موشک فراصوت کینژال و هواپیمای بدون سرنشین هسته‌ای پوزیدون در پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک [استارت جدید] است، اما ابتدا باید سؤالاتی را از آمریکا بپرسید.

وی گفت: در مورد سامانه‌های جدید ما به آمریکایی‌ها گفته ایم که سیستم‌های «سارمت» و «آوانگارد» در پیمان آینده گنجانده می‌شود. این در صورتی است که معاهده در این زمان دست نخورده باقی بماند. درباره موشک بوروستنیک، کینژال و پوزیدن ما شفاف هستیم. ما آماده هستیم تا درباره این موضوع مذاکره کنیم، اما فقط گفت‌وگو‌هایی گسترده‌تر در مورد ثبات استراتژیک. به این معنی است که ما نیز از آمریکا سؤالاتی خواهیم داشت.

اظهارات ریابکوف یک روز پس از آن صورت گرفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد روسیه آماده است تا پایان سال معاهده جدید استارت را بدون هیچ شرط تمدید کند. پوتین گفته است: «جنبه دیگری از دستور کار خلع سلاح وجود دارد و آن استارت جدید است. این معاهده در حال انقضا است. همه پیشنهادات ما برای تمدید پیمان روی میز است. تاکنون، هیچ واکنشی از طرف مقابل دریافت نکرده ایم. در این خصوص، من می‌خواهم موضع روسیه را تکرار کنم. روسیه آماده است در اسرع وقت، درست قبل از پایان سال جاری، بدون هیچ پیش شرطی، معاهده جدید استارت را تمدید کند.»

معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک موسوم به «استارت»، سال ۱۹۹۱ منعقد و دسامبر ۲۰۰۹ منقضی شد. «باراک اوباما» و «دیمیتری مدودف»، روسای جمهوری وقت آمریکا و روسیه، پیمان جایگزین معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک (استارت نو) را ۸ آوریل ۲۰۱۰ در «پراگ»، پایتخت جمهوری چک، امضا کردند. بر اساس پیمان جدید کاهش تسلیحات استراتژیک، که در همان سال ۲۰۱۰ به امضا رسیده و قرار است در فوریه ۲۰۲۱ منقضی شود، آمریکا و روسیه توافق کردند تعداد موشک‌های هسته‌ای استراتژیک را به نصف کاهش دهند و تعداد کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک مستقر را به ۱۵۵۰ محدود کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار