برداشت سالیانه ۱۰۰ هزارتن از معادن باریت شهرستان اردستان

شهرستان اردستان با ۱۰ واحد معدن سومین شهرستان استان اصفهان از نظر ذخایر ماده معدنی باریت است در حالی که اهمیت لازم به این ماده معدنی داده نمی‌شود.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،باریت تا آغاز فعالیت‌های حفاری‌های اکتشافی نفت، به عنوان کانی بی‌ارزش و در معدن‌کاری، به عنوان باطله دیگر مواد معدنی به شمار می‌رفت و در واقع توسعه و توجه به اکتشاف و استخراج این کانی در سراسر جهان، عمدتاً به خاطر نیاز به صنعت نفت بوده است.

حدود ۹۰ درصد از باریت تولیدی جهان در صنایع حفاری و بقیه در مصارف صنعتی و پزشکی به کار می‌رود و به دلیل وزن بالا، خنثی بودن از نظر شیمیایی و قیمت مناسب، در گل حفاری استفاده می‌شود و در شیشه‌سازی نیز به عنوان همگن‌کننده ماده مذاب و درخشندگی و شفافیت محصول، مصرف دارد.

ایران با دارا بودن ذخایر غنی معدنی خود به بهشت معادن دنیا معروف شده و توانسته نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران این حوزه را طی دهه‌های گذشته به خود جلب کند.

شهرستان اردستان با ۱۰ واحد معدن سومین شهرستان استان اصفهان از نظر ذخایر ماده معدنی باریت است؛ ظرفیتی که اگر از آن به درستی استفاده شود اشتغال‌زایی و در آمدزایی قابل توجهی برای شهرستان اردستان و استان اصفهان به ارمغان می‌آورد.

محسن سلامه‌زاده ضمن اشاره به کاربرد‌های گوناگون باریت  اظهار داشت: باریت ماده ارزشمندی است که می‌تواند در صنایع حفاری، رنگ‌سازی، صنایع چرم‌سازی و حتی داروسازی و لوازم آرایشی استفاده شود.

کارشناس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان اردستان ضمن تاکید بر توجه بیش از پیش به معادن شهرستان اردستاک افزود: اشتغالزایی مهمترین نتیجه توجه به معادن این شهرستان است که می‌تواند ده‌ها نفر را به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم مشغول به کار کند.

حجت‌اله جمشیدیان نیز اظهار داشت: باریت قابل مصرف در اکتشافات چاه نفت و همچنین بخش صنعت رنگ‌سازی، چینی‌سازی، لاستیک‌سازی و مصارف بسیاری دارد.

این معدن دار اردستانی ضمن ابراز تاسف از عدم توجه به این ماده معدنی ارزشمند افزود: متاسفانه در ایران نه در زمینه اکتشاف، بهره‌برداری، استهصال و فرآوری به آن توجه خاصی نمی‌شود.

محمدرضا باقری نیزرا یکی از نقاط غنی باریت در کشور دانست و اظهار داشت: معادن باریت شهرستان اردستان با بیش از سه میلیون تن ذخیره قطعی و برداشت سالیانه ۱۰۰ هزارتن به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان اردستان ضمن اشاره به میزان اشتغالزایی معادن در این شهرستان افزود: اشتغالزایی این معادن بالغ بر ۴۵۰ نفر به صورت مستقیم و یک هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم است.

وجود چنین ماده معدنی ارزشمندی نیازمند توجه بیش از پیش است تا معدنداران اردستانی با استخراج آن باریت را برای مصارف مختلف در اختیار واحد‌های تولیدی قرار دهند، اما در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستند.

محمد صادق عمادی اظهار داشت: متاسفانه مسافت برق با معادن دور است که بر این اساس اگر مسئولان راهکاری را اتخاذ کنند تا این مشکل برطرف شود می‌توانیم معدن را گسترش دهیم و دستگاه‌های مجهزتری استفاده کنیم که این خود می‌تواند اشتغالزایی بیشتری را ایجاد کند.

او افزود: با متصل شدن به شبکه برق مشکل فرآوری برطرف می‌شود و در حال حاضر که برق نداریم از دستگاه‌های دیزلی استفاده می‌کنیم که اصلا به صرفه نبوده و برای تامین سوخت آن نیز با مشکلات فراوانی روبرو هستیم.

این معدن‌دار اردستانی گفت: اگر این ماده معدنی مورد حمایت قرار گیرد و امکانات و تجهیزاتی در اختیار ما قرار دهند می‌توانیم چندین برابر تولید را افزایش دهیم و در این صورت اشتغالزایی نیز بیشتر می‌شود.

او افزود: در حال حاضر فقط توانسته‌ایم برای هفت نفر اشتغالزایی کنیم، اما در صورت داشتن تجهیزات که نیازمند برق است می‌توانیم حداقل برای ۳۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کنیم.

محمد علی عیدی نیز اظهار داشت: در معدن ما تعداد ۳۶ نفر فعالیت می‌کردند، اما به جهت تحریم‌های ظالمانه نمی‌توانیم به صورت درست فعالیتی را داشته باشیم و بر همین اساس مجبور شدیم تعدیل نیرو کنیم و ۵۰ درصد نیرو‌ها را تعدیل کردیم که با این کار معدن فقط بصورت ۴۰ درصد فعالیت دارد.

این معدن‌دار اردستانی ضمن تاکید بر حمایت دولت افزود: در صورتی که دولت و مسئولان بتوانند از نظر مالی با در نظر گرفتن تسهیلات کم بهره ما را یاری کنند می‌توانیم ظرفیت معدن را به دو برابر افزایش دهیم.

اختصاص تسهیلات و توسعه معادن باریت اردستان می‌تواند اشتغالزایی یک‌هزار نفر به صورت مستقیم و سه هزار نفر بصورت غیر مستقیم را برای شهرستان اردستان به دنبال داشته باشد و در صورت احداث واحد‌های فرآوری باریت در معادن باریت شهرستان اردستان سالانه ۵۰ میلیون دلار ارزآوری را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/م

 

منبع:تسنیم

برچسب ها: معدن ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار