در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ورشکستگی ۵ شرکت پخش دارو در سایه چالش نقدینگی/ طلب ۳۴۰۰ میلیاردی شرکت‌های پخش از دانشگاه‌های علوم پزشکی

رئیس انجمن شرکت‌های پخش دارو گفت: به دلیل چالش نقدینگی تا کنون ۵ شرکت پخش، ورشکسته شده‌اند.

بدهی بیمارستان‌های دولتیابراهیم هاشمی، رئیس انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل‌های انسانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بدهی بیمارستان‌های دولتی دانشگاه‌های علوم پزشکی به شرکت‌های پخش و ورشکستگی آن‌ها اظهار کرد: باوجوداینکه هر چند ماه یکبار، بیمه‌ها مطالبات بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی را پرداخت می‌کنند؛ سهم دارو که حدود ۲۲ تا ۲۵ درصد است، جدا نمی‌شود و شرکت‌های پخش مطالبات خود را دریافت نمی‌کنند.
 
رئیس انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل‌های انسانی با اشاره به میزان بدهی شرکت‌های پخش از بیمارستان‌های دولتی دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار کرد: تا پایان مهر مطالبات شرکت‌های پخش دارو و مکمل از بیمارستان‌های دولتی دانشگاه‌های علوم پزشکی رقمی حدود ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است و این رقم از فروردین  ۹۸، یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اضافه شده است.
 
هاشمی به ورشکستگی برخی شرکتهای پخش اشاره کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از پخش‌ها به دلیل مسائل مالی دچار مشکل شدند که این مسئله نظام دارویی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
او ادامه داد: متاسفانه ما در هر سال شاهد ورشکسته شدن ۳ تا ۴ شرکت پخش دارو و مکمل هستیم به عنوان مثال سال گذشته ۳ شرکت پخش و تا کنون از ابتدای سال ۲ شرکت پخش ورشکسته شده‌اند و شرایط مالی به حدی بغرنج شده است که شرکت‌های پخش بزرگ هم وضعیت خوبی ندارند.

سهم اعظم بازار دارو در بخش دولتی است

رئیس انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل‌های انسانی با بیان اینکه سهم اعظم بازار دارو در بخش دولتی است، اظهار کرد: ۶۰ درصد بازار دارویی ایران در اختیار بخش دولتی به ویژه داروخانه‌های بیمارستانی است و رقم بالای بدهی داروخانه‌های بیمارستانی به شرکت‌های پخش دارو و مکمل و روی بازار دارو در کشور تاثیر می‌گذارد.
 
هاشمی تاکید کرد: مشکل ما با داروخانه‌های بیمارستانی بی برنامگی است؛ چرا که این داروخانه‌ها حتی زمان پرداخت مطالبات شرکت‌های پخش را اعلام نمی‌کنند تا شرکت پخش بتواند برنامه ریزی لازم برای حل چالش را انجام دهد.
 
او با اشاره به یک بام و دو هوای پول دارو در دانشگاه‌های علوم پزشکی بیان کرد: پول دارو در دانشگاه‌های علوم پزشکی به ۲ معاونت مرتبط است، معاونت غذا و دارو دارو را در بیمارستان مدیریت می‌کند و پول دارو در اختیار معاوت توسعه و برنامه ریزی قرار دارد. اگر دارو نباشد یا شرکت پخش در زمینه تامین دارو دچار چالش شود؛ معاونت غذا و دارو وارد می‌شود اما وقتی حرف از پول به میان می‌آید آن زمان است که معاونت غذا و دارو نقشی ندارد و معاونت توسعه و پشتیبانی باید مسئله را حل کند که این موضوع موجب بروز مشکلاتی برای شرکت‌های پخش دارو و مکمل می‌شود.

پول دارو در دانشگاه‌های علوم پزشکی نشان‌دار نمی‌شود

رئیس انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل‌های انسانی با بیان اینکه بر خلاف مصوبه مجلس پول دارو در دانشگاه‌های علوم پزشکی نشان‌دار نمی‌شود، گفت: مصوبه مجلس دانشگاه‌های علوم پزشکی را موظف می‌کند تا پول دارو را در جای دیگری هزینه نکنند و آن را در حسابی جدا واریز کنند تا مشکلی در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی رخ ندهد، اما متاسفانه شاهد آن هستیم که دانشگاه‌های علوم پزشکی به دلیل چالش نقدینگی پول دارو را در جای دیگر هزینه می‌کنند.
 
هاشمی با اشاره به چالش نقدینگی در نظام دارویی کشور اظهار کرد: باید توجه داشت وقتی داروخانه‌ها از بیمه‌ها مطالبه دارند و نمی‌توانند بدهی خود به شرکت‌های پخش را پرداخت کنند، شرکت‌های پخش هم به شرکت‌های تولیدکننده، بدهکار می‌مانند؛ این موضوع بر تامین دارو و تجهیزات پزشکی سایه می‌اندازد و در نهایت دود ان به چشم مردم می‌رود.
بیشتر بخوانید: تأمین داروی بیماران با جمع‌آوری پوکه‌های دارو/داروخانه‌ها توان پرداخت بدهی خود به شرکت‌های پخش را ندارند
او ادامه داد: متاسفانه در برخی موارد ارز مورد نیاز شرکت‌های تولیدکننده و وارد کننده دارو از سوی بانک مرکزی تامین می‌شود، اما تولید کننده ما پولی ندارد که بتواند ارز مورد نیاز را دریافت و هزینه کند. امسال روند نامناسبی داریم و اگر چالش نقدینگی در نظام دارویی کشور به همین شکل ادامه پیدا کند احتمال کمبود دارو به دلیل چالش نقدینگی وجود دارد.
 
رئیس انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل‌های انسانی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم شرکت‌های پخش دارو ورشکسته شوند، گفت: ۵۰ شرکت پخش دارو و مکمل داریم که به طور میانگین بیش از ۳۵۰ نفر پرسنل دارند و اگر بخواهیم در مجموع حساب کنیم ۵۲ هزار و ۵۰۰ نفر خانواده افراد شاغل در شرکت‌های پخش هستند و زندگی آن‌ها به فعالیت این شرکت‌های پخش وابسته است.
 
هاشمی یادآوری کرد: امیدواریم هرچه سریع‌تر چالش نقدینگی در کشور حل شود تا شرکت‌های پخش، داروخانه‌ها و تولید کنندگان آسیب نبینند و نظام دارویی کشور برای تامین داروی بیماران دچار مشکل نشود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار