اشتباهاتی که باعث مخاطره فوتبال ملی شد/ وقتی تاج و همکارانش آینده‌نگری نکردند

انتخاب مارک ویلموتس در قامت سرمربی تیم ملی فوتبال منجر به اتفاقاتی شد که مسیر صعود به جام جهانی سخت و فدراسیون متضرر شده است.

اشتباهاتی که باعث مخاطره فوتبال ملی شد/ وقتی تاج و همکارانش آینده‌نگری نکردندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، فدراسیون فوتبال ایران پس از نزدیک به ۸ سال همکاری با کارلوس کی‌روش، از ادامه همکاری با این مربی پرتغالی صرف‌نظر کرد و پس از چند ماه که تیم ملی فوتبال بدون سرمربی بود با مارک ویلموتس به توافق رسید.

نتایج ضعیف ویلموتس با تیم ملی و مشکلات واریز مطالبات این سرمربی باعث شد او پس از ۶ ماه با فدراسیون فوتبال به نقطه پایان همکاری مشترک برسد و حالا بحث انتخاب سرمربی جدید به میان آمده است که اعضای هیئت رئیسه فدراسیون گزینه‌های داخلی و خارجی را پس از برگزاری جلسه بررسی خواهند کرد.

دستمزد یکسان ویلموتس و کی‌روش

در این میان انتقاد به فدراسیون فوتبال و مهدی تاج رئیس فدراسیون زیاد است چراکه حضور ویلموتس در تیم ملی ایران هیچ فایده‌ای نداشت و اثرات منفی حضور این مربی بلژیکی در فوتبال ملی کشور مشهود است. بحث مبلغ قرارداد ویلموتس یکی از داغ‌ترین مباحثی است که انتقاد‌ها به آن کم نیست. فدراسیون فوتبال حاضر به تمدید قرارداد کی‌روش نشد، چون آخرین پیشنهاد این مربی پرتغالی ۱،۸ میلیون دلار بود و تاج در صحبت‌هایی که داشت اعلام کرد رقم قرارداد ویلموتس کمتر از ۲ میلیون دلار است.

فقدان آینده‌نگری در پرداخت پول ویلموتس

پولی که فدراسیون به ویلموتس و دستیارانش پرداخت کرده تا اسفند سال جاری است و حالا مدیران فدراسیون در مذاکراتی که با این مربی بلژیکی داشتند از وی خواسته‌اند تا این پول را فسخ کند، اما ویلموتس حاضر به استرداد این پول نیست. مسئولان فدراسیون چند روز پیش از دیدار با عراق پول ویلموتس را در ترکیه به وی دادند و این پرداخت بدون آینده‌نگری بود، چون هیچ تضمینی برای برتری ایران مقابل عراق وجود نداشت و پس از این شکست، شرایط با توجه به پروازی بودن مربی بلژیکی تا جایی پیش رفت که حالا فدراسیون فوتبال از ویلموتس طلبکار است.

نام‌های بزرگ به ویلموتس ختم شد

یکی از مهم‌ترین مواردی که در خصوص انتخاب ویلموتس به‌جای کی‌روش مطرح شده است در مورد نحوه انتخاب این مربی است. از زمانی‌که سرمربی پرتغالی پیشین تیم ملی کنار با فدراسیون قطع همکاری کرد، زمان زیادی صرف انتخاب جانشین وی شد. در ابتدا اسامی بزرگی، چون زین‌الدین زیدان، ژوزه مورینیو و یورگن کلینزمن برای نشستن روی نیمکت ایران مطرح شد که کاملاً مشخص بود چنین مربیانی روی نیمکت تیم ایران نمی‌نشینند. پس از آن هم بحث حضور هروه رنار سرمربی فعلی تیم ملی عربستان که آن زمان سرمربی مراکش بود نیز به میان آمد، اما در پایان تمامی بررسی‌ها پس از چند ماه، هدایت تیم ملی فوتبال ایران به ویلموتس سپرده شد.

ضرر مالی سرمربی بلژیکی

بسیاری از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال مهدی تاج را کارشناس خبره می‌دانند و با اشاره به حضور کمیته فنی در فدراسیون و گرفتن مشورت از افراد دارای صلاحیت، معتقدند بهترین تصمیم‌ها در مورد تیم‌های ملی گرفته می‌شود، اما حالا که داشتان ویلموتس به پایان رسیده است این موضوع توسط سخنگوی فدراسیون فوتبال مطرح می‌شود که تمام تلاش مدیران این است که قرارداد ویلموتس با کمترین ضرر ممکن فسخ شود.

افت ویلموتس در بلژیک و ساحل‌عاج

یکی از نکات جالبی که مهدی تاج در گفتگوی تلویزیونی روز جمعه به آن اشاره کرد بحث قرار گرفتن تیم ملی بلژیک با مارک ویلموتس در رتبه اول رده‌بندی فیفا بود. ویلموتس از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ به‌عنوان دستیار در تیم ملی بلژیک حضور داشت و پس از آن تا ۲۰۱۶ به مدت ۴ سال سرمربی شیاطین سرخ اروپا را بر عهده گرفت.

بلژیک با ویلموتس به جمع ۱۰ تیم برتر دنیا صعود کرد و در نوامبر ۲۰۱۵ توانست تیم اول فیفا شود. تیم تحت هدایت ویلموتس تا آپریل ۲۰۱۶ نیز برترین تیم فیفا بود. شیاطین سرخ اروپا در یورو ۲۰۱۶ به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کردند، اما در این مرحله با شکست ۳ بر یک برابر ولز از دور رقابت‌ها حذف شدند و پس از آن ویلموتس از سرمربیگری بلژیک برکنار شد و روبرتو مارتینز توانست این تیم را به مقام سوم جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه برساند و تیمش با ۱۰ پیروزی متوالی به یورو ۲۰۲۰ صعود کرده است.

عدم دقت در زمان انتخاب ویلموتس

افت عملکرد ویلموتس به شکلی بود که فدراسیون فوتبال بلژیک تمایلی برای ادامه همکاری با او نداشت و این موضوع مدنظر مهدی تاج و کمیته فنی باید مدنظر قرار می‌گرفت. ویلموتس نتوانست در ساحل‌عاج موفق باشد و این تیم به جام جهانی ۲۰۱۸ راه پیدا نکرد. رئیس فدراسیون فوتبال و تمامی کسانی که باعث شدند تا پای ویلموتس به فوتبال ایران باز شود، باید بپذیرند که انتخاب درستی نداشته‌اند و تمامی جوانب را در نظر نگرفتند.

اینکه پس از کی‌روش باید سرمربی نامدار هدایت تیم فوتبال ایران باشد، نباید منجر به آن می‌شد تا چشم بر روی گزینه‌های داخلی بسته شود، چون هر مربی ایرانی هم که در ۴ بازی مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ سکان‌دار تیم ملی می‌شد، در بدبینانه‌ترین حالت ۶ امتیاز گرفته بود. کاری که ویلموتس انجام داد و هزینه‌های زیادی گرفت. چه‌بسا تیم ملی ایران با مربی داخلی امروز امتیازات بیشتری اندوخته بود و استرس و نگرانی صعود نکردن به جام جهانی سراغ افکار عمومی نمی‌رفت.

منبع:آنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار