نشست تخصصی باستان‌شناسان هنگ کنگ و چین در دانشگاه مراغه

رییس دانشگاه مراغه گفت: با حضور هیات باستان‌شناسی از دانشگاه‌های هنگ کنگ و علوم و تحقیقات شانزی چین نشست تخصصی در این زمینه در این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، لطف اللهی رییس دانشگاه مراغه گفت: در این نشست پروفسور «شی یون لی» (SHI YUNLY) از دانشگاه علوم و تحقیقات شانزی و پروفسور «فونگ کام وین» (FUNG KAM WIN) از دانشگاه هنگ کنگ به ارائه مقاله پرداختند.

او گفت: در این نشست علمی و تخصصی، پروفسور یون لی با بررسی ستاره شناسی اسلامی در سلسله‌های یوان و مینگ (Yuan & Ming) در مورد تاریخ علوم نجوم و نقش و اهمیت نجوم دوران اسلامی در تعیین تقویم و اوقات شرعی سخنرانی کرد.

لطف اللهی گفت: این استاد برجسته بین المللی در سخنان خود با معرفی جمال الدین محمد ستاره شناس مسلمان در سال ۱۲۶۷ و هفت نوع اختراعی که در زمینه نجوم داشته، تقویم هجری را مهم‌ترین مرجع تقویم چهارصد ساله چین عنوان کرد.

او افزود: در این نشست عنوان شد که مسلمانان چینی با به کارگیری دانش ستاره شناسی اسلامی به بررسی شرایط جوی پرداخته و در پی آن در قرن ۱۳ میلادی، مرکز اسلامی ویژه نظارت بر اوضاع جوی و تهیه تقویم چین را تأسیس کردند.

او گفت: همچنین با برگزاری این نشست تخصصی باستان شناسی و با بازدید اساتید و باستان شناسان از رصد خانه، موزه ایلخانی و دیگر آثار تاریخی مراغه، مقدمات فعالیت‌های کاوش باستان شناختی در این شهر آغاز شد.

رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی در شهر مراغه یکی از مشهورترین رصدخانه‌های اسلامی بوده، این رصدخانه از یادگار‌های علمی و فلکی خواجه نصیرالدین طوسی، فیلسوف، ریاضیدان و منجم بزرگ دوره ایلخانی است.

خواجه نصیرالدین طوسی برای ساخت رصدخانه و ابزار‌های رصد، از دانش و هنر دانشمندان و استادان زمان خود از جمله فائو مون‌جی (دانشمند چینی) استفاده کرده است.

انتهای پیام /ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار