جنجال اف-۳۵ میان واشنگتن-آنکارا ادامه دارد؛

ترکیه همچنان به خرید اف-۳۵ از آمریکا امیدوار است

وزیر دفاع ترکیه نسبت به تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ از آمریکا ابراز امیدواری کرد.

ترکیه همچنان به خرید اف-۳۵ از آمریکا امیدوار استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد برای اظهارنظر در خصوص خرید هواپیما‌های جنگنده روسی از سوی آنکارا زود است، زیرا این کشور همچنان امیدوار به خرید جنگنده‌های اف-۳۵ از آمریکاست.

وزیر دفاع ترکیه در مصاحبه با کانال تلویزیونی «ان تی وی» اعلام کرد: باید منتظر باشیم و ببینیم که اوضاع چگونه پیش می‌رود. ترکیه کشوری مستقل است و هر کاری را که مناسب تشخیص دهد، انجام می‌دهد. اگر آمریکا از عمل به تعهدات خود در خصوص تحویل جنگنده اف-۳۵ امتناع کند، می‌توانیم گزینه‌های دیگری پیدا کنیم. جنگنده‌های بسیاری در دنیا تولید می‌شود و پیدا کردن یک گزینه (جایگزین) کار دشواری نیست. اما می‌خواهیم با آمریکا همکاری کنیم، زیرا شریک ماست.

آکار افزود آنکارا بار‌ها اوضاع را برای شرکای آمریکایی خود تشریح کرده است و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اذعان کرده است که این اقدام درستی است.

در اوایل دسامبر، لیندسی گراهام و کریس ون هلن در نامه‌ای به مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کردند صبر واشنگتن در قبال آنکارا مدت‌هاست به پایان رسیده و از دولت خواستند قانون کاتسا، مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم را در مورد آنکارا اجرا کند.

چندی پیش خبرگزاری رویترز گزارش داد که آمریکا احتمالا اقدامات اولیه برای تحویل جنگنده‌های اف ۳۵ به ترکیه را به دلیل اصرار آنکارا برای خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه متوقف خواهد کرد که این مساله ممکن است به تنش‌ها میان دو کشور دامن بزند. 

سایر متحدان ناتو نیز بیم آن دارند که رادار‌های سیستم موشکی اس ۴۰۰ روسیه بتوانند این جنگنده‌ها را ردیابی کنند و در آینده توانایی آن‌ها را برای فرار از سلاح‌های روسی کاهش دهند.

آمریکا به ترکیه پیشنهاد داده است سیستم ضدموشکی پاتریوت که هزینه بیشتری نسبت به اس ۴۰۰ دارد را با تخفیف خریداری کند، اما شرط آمریکا این است که ترکیه از خرید پدافند موشکی از روسیه دست بکشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار