رئیس هیئت مدیره انجمن لابراتوارهای پروتز دندان تهران مطرح کرد؛

شیوع بیماری‌های واگیر با فعالیت لابراتوار‌های غیرمجاز/ فعالیت بیش از ۵ هزار لابراتوار غیرمجاز در کشور

کبریایی‌زاده گفت: فعالیت لابراتوار‌های غیرمجاز مداخله‌کننده در امور درمان باعث شیوع بیماری‌های واگیر می‌شود.

لابراتوارهای غیرمجاز داندانسازیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، هوشنگ کبریایی زاده رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی لابراتوارهای پروتز دندان تهران صبح امروز در نشست خبری اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد که در لابراتوار آموزش‌های کمی دیده‌اند به صورت خود جوش و غیر مجاز اقدام به راه‌اندازی لابراتوار کرده‌اند و همین مسئله می‌تواند سلامتی مردم را با خطر مواجه سازد.

او ادامه داد: وزارت بهداشت در راستای ساماندهی افرادی که به مدت طولانی در کار لابراتواری مشغول هستند آزمونی برگزار کرده و به افراد قبول شده مدرک تکنسین تجربی لابراتواری اعطا می‌کند. ما از وزارت بهداشت درخواست داریم در زمینه ساماندهی لابراتوارها و اجرای مصوبه مجلس مبنی بر تعیین وضعیت شلغی دندانسازان تجربی تلاش بیشتری نمایند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی لابراتوارهای پروتز دندان تهران تاکید کرد: بر اساس ماده واحده مجلس تحت عنوان تبصره ۵ دندانساز‌هایی که دارای ۱۰ سال سابقه کار بوده و مدرک تحصیلی ششم را دارند قانون اجازه داده است که به طور دائمی به فعالیت خودشان ادامه دهند، اما متاسفانه وزارت بهداشت در سالیان گذشته مدرک تبصره ۵ را از این افراد گرفته و به جای آن پروانه تاسیس لابراتوار را داده است.

کبریایی زاده اضافه کرد: پروانه تاسیس لابراتوار مدت دار است، اما افرادی که بر اساس تبصره ۵ دارای مجوز هستند می‌توانند تا زمانی که در قید حیات هستند به فعالیت خود که قالب گیری است بپردازند و تنها از دندانپزشکان جهت قالب گیری سفارش بگیرند.

او ادامه داد: از سال حدود ۶۶ این موضوع مورد غفلت واقع شده است و امروزه انجمن صنفی کارفرمایان پروتز تهران به دنبال احقاق حق خود است، زیرا فارغ التحصیلان لابراتواری به دلیل اشباع بازار حقشان ضایع می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی لابراتوارهای پروتز دندان تهران بیان کرد: برخی از افراد که به صورت غیر مجاز و زیر زمینی مشغول به کار قالب گیری و دندانسازی هستند حتی به صورت غیر قانونی اقدام به دخالت در امور درمان می‌کنند و همین مسئله به نوعی تخلف محسوب می‌شود.

کبریایی زاده افزود: افراد با ۵ سال سابقه کار و مدرک سیکل اگر در امتحان آن زمان وزارت بهداشت شرکت می‌کردند مدرک تکنسین دندانسازی به آن‌ها اعطا می‌شد.

او اضافه کرد: وزارت بهداشت از اجرای تعیین وضع شغلی دندانسازان تجربی مصوبه سال ۶۶ جلوگیری می‌کند و این مسئله باعث شده تا افراد به صورت زیر زمینی اقدام به ساختن لابراتوار می‌کنند و معتقدم که وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد. ما این مسئله را به دیوان عدالت اداری مطرح کرده و منتظر نتیجه هستیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی لابراتوارهای پروتز دندان تهران افزود: فعالیت افراد در لابراتوار‌های غیر مجاز باعث بروز و شیوع بیماری‌های واگیر مانند ایدز و هپاتیت می‌شود.

کبریایی زاده ادامه داد: در حدود ۵ تا ۶ هزار لابراتوار غیر مجاز در کشور فعالیت می‌کنند به طوری که برخی از این افراد ممکن است به صورت غیر قانونی اقدام به برپایی مطب کنند.

او با اشاره به اینکه وزارت بهداشت در سال ۷۷ آیین‌نامه‌ای برای دندانسازان نوشته است، گفت: هر گونه آیین نامه باید به تصویب هیئت وزیران برسد و امروزه بین ۳ تا ۴ هزار لابراتوار مجاز در کشور فعالیت می‌کنند. دندانپزشکان بر اساس قانون موظف هستند که تنها با لابراتور‌های مجاز کار کنند.

 ورود افراد غیر مجاز در کار لابراتواری به صورت زیر زمینی

در ادامه مراسم علیرضا حافظ القرآنی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی لابراتوارهای پروتز دندان تهران گفت: ورود افراد غیر مجاز به کار دندانسازی و ساخت پروتز ما را دچار مشکلات و مسائل گوناگونی کرده است.

او ادامه داد: ماجرا از آنجا شروع شد که لابراتور‌های مجاز شروع به استخدام افرادی تحت عنوان شاغلین فنی کرده که آن‌ها به صورت غیر قانونی اقدام به راه‌اندازی لابراتوار می‌کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی لابراتوارهای پروتز دندان تهران افزود: انجمن پیگیر اجرای مصوبه سال ۶۴ مجلس است، زیرا در آن سال‌ها جهت ساماندهی افراد و برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه دندانسازان با سابقه اقدامات خوبی انجام شده بود به طوری که در دهه ۶۰ وزارت بهداشت وقت امتحانی از افراد دندانساز با سابقه داده بود و به قبول شدگان مدرک تکنسین تجربی لابراتواری اهدا کرده است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۱:۵۴ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
من چن تا از دندون هام خراب شده پول ندارم درست کنم تو رو خدا اگه جایی ب صورت رایگان و بخاطر رضای خدا دندان درست میکنه معرفی کنید دارم زجر میکشم لثه هام عفونت کرده بخاطر خدا معرفی کنید
آخرین اخبار