هدف بانک مرکزی از دخالت در بازار ارز چیست؟

رئیس کل بانک مرکزی دلایل و حدود دخالت بانک مرکزی در بازار ارز را تشریح کرد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس بانک مرکزی در دیدار با فعالان اقتصادی در مشهد گفت: هدف از حضور بانک مرکزی در بازار ارز ایجاد ثبات است و بانک مرکزی به هیچ‌وجه هدفش تعیین نرخ نیست، بلکه هدف این بانک ایجاد ثبات در بازار است و اگر هم در بازار حضور پیدا می‌کند ناشی از آن است که تقاضا را زیاد، غیرواقعی و یا ناشی از سفته بازی می‌بیند.

او اضافه کرد: به این ترتیب بانک مرکزی باید بازار را کنترل کند. از این رو، در چنین شرایط تحریمی، اجازه سفته بازی در بازار را نمی‌دهیم، چراکه معتقدیم سفته بازی ابزار دشمن است. لازم به ذکر است، در حال حاضر هیچ تقاضای واقعی وجود ندارد که تأمین نشود و تمام تقاضا‌های واقعی در نیما تامین می‌شود.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره اظهارنظر‌های مختلف درخصوص بازار ارز ادامه داد: اینکه بعضی افراد در مورد نرخ ارز اظهارنظر می‌کنند، نباید مبنای ذهنی قرار گیرد، زیرا این‌ها نظرات شخصی برخی افراد است و نه موضع و نظر بانک مرکزی؛ تبیین سیاست‌های ارزی بر عهده این بانک است و نباید دیدگاه افراد مختلف را به عنوان نظر این بانک تصور کرد.

او، با بیان اینکه در کشور بخش‌های مختلف نیازمند تأمین مالی و نیز تأمین ارز هستند، گفت: تمام تلاش ما این است که در این مسیر به تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان برای برطرف شدن مشکلات اقتصادیشان کمک کنیم، اما در هر حال محدودیت‌هایی پیش روی ماست.

دشمن می‌خواهد فعالیت اقتصادی ما را محدود کند

همتی با بیان اینکه به مانند همه دنیا، وظیفه بانک مرکزی کنترل تورم و ثبات وضعیت اقتصادی است، عنوان کرد: اگر نتوانیم تورم را کنترل کنیم، بیشترین آسیب به اقشاری با درآمد‌های ثابث وارد می‌آید؛ بنابراین هدف اصلی ما این است که به رشد و اشتغال کمک کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران، گفت: دشمن در تلاش است که فعالیت‌های اقتصادی ما را محدود کند، در چنین شرایط دشواری بانک مرکزی باید نرخ ارز را کنترل و همزمان نقدینگی را نیز مدیریت کند.

او در ادامه افزود: با این حال ملت ایران با وجود شرایط سخت تحریمی، توانست در برابر واضعان تحریم و اهدافشان سربلند باشد، هرچند در این مسیر لطمه‌هایی نیز دیدیم، به ویژه اقشار ضعیف مردم که فشار بیشتری به آن‌ها وارد آمده و تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی نیز مسائل خود را دارند. در هر حال شرایط ما خاص است و همه باید در چنین وضعیتی به یکدیگر کمک کنیم.

طرح گام چیست؟

او تأکید کرد: بانک مرکزی برای کالای اساسی نرخ تعیین شده توسط دولت یعنی ۴۲۰۰ تومانی را پذیرفته است که این سهم دولت است و خود دولت باید در مورد کالا‌های اساسی تصمیم بگیرد. در بازار ثانویه یا نیما نیز براساس عرضه و تقاضا قیمت تعیین می‌شود و بانک مرکزی از بروز نوسانات در این بازار جلوگیری می‌کند، چراکه تثبیت اقتصادی هدف این بانک است.

همتی درباره «طرح گام» اظهار کرد: بانک مرکزی «طرح گام» را برای کمک به تولیدکنندگان به صورت غیرتورمی و بدون ایجاد نقدینگی اجرایی خواهد کرد که کمک موثری به رونق تولید تلقی می‌شود. با این روش به صورت عمده، مشکل تولیدکنندگان با تضمین بانکی حل می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی درخصوص نرخ رشد غیرنفتی تصریح کرد: احتمال می‌دهم رشد غیرنفتی در شش ماه اول امسال مثبت باشد و این میزان جدای رشد اقتصادی با نفت کشور است، چراکه در صادرات نفتی با کاهش روبرو شدیم. از این منظر کشور به سمت رونق تولید در حرکت است.

او در خصوص آمار صادرات غیرنفتی گفت: باید در نظر داشت که صادرات غیرنفتی ما نسبت به گذشته کاهش نیافته است. در آمار‌ها و اخبار اعلام شد که صادرات غیرنفتی ما در هشت ماهه امسال نسبت به هشت ماهه سال قبل، یک میلیارد دلار کاهش یافته است. درحالیکه بنا به درخواست صادرکنندگان مبنای محاسبه ارزش پایه صادراتی درگمرک کاهش یافته والا صادرات از نظر ارزش، رشد داشته است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
گران کنند کسر بودجه دولت تامین بشه فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
قیمت طلا و ارز دیگه از دست دررفته ، ما که نا امیدیم
Iran (Islamic Republic of)
مبینا
۱۰:۰۶ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
فکر کنم اگه بانک مرکزی دخالت نکنه بهتره چون وقتی دخالت می کنه همه چی بدتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
بالا بردن قیمت دلار مثل سالهای قبل اخه اخر سال داره میشه وبهانهای مسافرتهای خارجی بهترین بهانه برای بالا رفتن ارز هست میگی نه بشین و ببین
Iran (Islamic Republic of)
a
۰۸:۳۲ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
این که سوال نداره.
Sweden
ناشناس
۰۷:۵۶ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
در شرایط تحریمها مدیرت ارز شبیه نقش ناخدا در خشکی است و فقط می تونه یک بازار خود ساخته رو مدیریت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
درست کنن این وضعیت ارز رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
بانک مرکزی متخلف است درمدیریت ازر وبانک باید مجازات شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
شهرداری نه چندان مورد مقبول تبریز، به وضعیت سگهای ولگرد خیابان‌ها و پارک‌ها رسیدگی و جمع آوری کنند. و به وضعیت تعداد نسله درخت‌هایی که امسال خشکاندن و بعد طرح از بیخ بریدن درختان خشکیده رو اجرا گذاشتن و بعد طرح تخریب پیاده روها رو هموار کردن و بعد به حال خود بصورت مخروبه ول کردن و بهسازی صورت نگرفت.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۱۵ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
با سلام خدمت هموطنان عزیز
چیزی که پیداست در طول این ۴۰ سال بانک مرکزی با ریاست هر شخصی که بوده، تنها مجری سیاست گذاری خاصی بوده است که در دوره دوم هر ریاست جمهوری ارزش ریال را یک سوم تقلیل داده اند، من اصلا اعتقادی به آقای همتی ندارم چون ایشان هم پس از یک سوم شدن چند باره ارزش ریال ورود کرده اند و اصلا اقتصاد ایران تحمل افزایش دوباره نرخ ارز را در حال حاضر ندارد
میزان نقدینگی کل از ۲ هزار میلیارد رد شده است، که مانند بمب ساعتی میباشد ، آقای همتی هم چند سال دیگر به موقعش ارزش ریال را یک سوم دیگر تقلیل خواهند داد.
چه کسی مسوول از بین رفتن سرمایه ملت در بانکهاست؟
چه کسی مسوول کاهش شدید قدرت مردم است؟
من خودم ۴۰ سالم شده هنوز خونه بابام هستم و ازدواج نکردم، چه کسی جواب منو میده؟
فکر اساسی برای مملکت بکنین، ای مسوولین ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
از آقای همتی خواهش میکنم سیستم بانکی رو ملزم کنه حداقل حداقل حداقل برا صاحب چکهائی که به هر دلیل برگشتی میشن یه پیامک‌ هشدار بفرسته بخدا یه چک داشتم تاریخ را در ته برگ چک اشتباهی یه هفته دیرتر زده بودم بی انصافا بدون هیچ اطلاعی برگه اش کردن و چه خسارت و آبرو ریزی برام درست کردن در صورتی که پول هم تو حسابای دیگه ام آماده داشتم ی وام هم میخوام بگیرم هنوز ندادن والله قبلاً که این سیستم های ارتباطی نبود بانک چند بار هشدار میداد و زنگ میزد. خیلی بی انصافیه خیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
دولت خودش قیمت ارزو میبره بالا تا کسری بودجه تامین شه. صادرات نفت صفر شده ملت.
United States of America
ناشناس
۱۹:۴۸ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
نرخ ارز براساس عرضه وتقاضا! سیکل معیوبی بیش نیست. چون مثلاً ملت بیان تو یک دوره ازخریداجتناب کنند بدیهی است نرخ سیر نزولی پیدامیکنه همین امرباعث میشه بازیکسری هجوم بیارندبرای خریدبعدجوروانی ایجادشده بازباعث افزایش نرخ میشه!!! کلاً اگربانک مرکزی استقلال لازم روبرای بیرون رفت ازاین نقیصه رونداره اعلام کنه وراه حل درست ارائه بده .ارزبایدبه اشخاصی که واقعاً احتیاج دارند تعلق بگیره واین تشخیص درست که مسئله اصلیه ولازمه نخبگان برای حل مشکل وارد میدون شوند
Iran (Islamic Republic of)
سوال کردن عیب نیست، جواب بی منطق عیب است.
۱۹:۲۹ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
بانک مرکزی> ارز > بازار> مصرف کننده> ارز> بانک مرکزی
پیدا کنید پرتغال فروش را؟
_____________________________________________________
Germany
ناشناس
۱۸:۲۳ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
این داستان
ارزش ریال
هر وقت پول کم اومد دلار گرون شه و رئال بی ارزش تر!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
اقای همتی ترا خدا دخالت نکن چون تا حالا نتونستی هیچ کار بکنی اول که امدی گفتی من ۷ را ۸ و۸را ۹ می کنم دیدی هر موقع ارز می خوهد خودش بالا پایین می شود باز هم همان سیف و بهمنی بخدا این طور نوسان نداشت اگر نمی توانید برید کنار اینقدر جوان نوخبه داریم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۲۶ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
هدف بالا نگه داشتن قیمت ارز تا مبادا پایین بیاد .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۶:۲۰ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
مثلاً قراره چطور در بازار ارز دخالت کنید؟؟؟ غیر اینکه به یک آقازاده ارز دولتی بدید و اجازه بدید در بازار به نرخ آزاد بفروشه؟؟؟؟ مثل حکایت اون فاسدی که دستگیر شد چند بار و با فشار حراست بانک مرکزی آزادش کردن؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
قیمت سکه وطلا را کنترل کنید بسیار افسار گسیخته است
Iran (Islamic Republic of)
ک.م
۱۹:۲۸ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
بعد از سوخت گیری و قبل از بیرون آوردن کارت از پمپ ،کلید خروج رو بزنید و یا کلید نقدی رو بزنید تا از سهمیهکم نشه وگرنه ۲ یا ۳ لیتر کم میشه.
Iran (Islamic Republic of)
Sobhan
۰۳:۳۳ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
فعلأ قیمت خودرو از طلا و سکه افسار گسیخته تر شده!
لطفأ قیمت خودرو را کنترل کنید ، طوریکه خودرو فقط به مصرف کننده واقعی و مخصوصأ خریدار اولی ها تعلق بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
مالباخته
۱۴:۵۲ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
سلام سهمیه 60لیتربنزینی که میریزن روکارت هردفعه 3تا5لیترازموجودیش کم میشه به چه علتی تاالان 12لیتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
اونا ذخیره صندوق ذخیره بنزینی مملکت میشه
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۴:۵۱ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
باسلام چرا از سهمیه بنزین ۶۰لیتری که ریختن کم شده پیگیری کنید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
احسنت به دکتر همتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
احسنت به دکتر همتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
بانک مرکزی باید آزاد بشه . بانک مرکزی باید مستقل باشه .
Iran (Islamic Republic of)
ک.م
۱۴:۲۳ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
۲۰۰ میلیون پولم در مدتی که پول ملی ارزشش را از دست می داد در روزشمار بانک بود و در سفته بازی و ... وارد نکردم تا دولت مشکل را حل کند .اما قدرت خرید پولم به یک چهارم کاهش پیدا کرد. جبران آن چه شد؟ آیا حاصل زحمات چند ساله باید به همین سادگی دود شود.؟ .چه کسی به این مسئله رسیدگی میکند .لطفا قوه قضائیه برای جبران این ضرر ها ورود کند.
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۷:۰۹ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
موافقم !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
از ما سیصد برا خرید خونه بود و الان مجبور شدیم دوسه برابر بخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
روز شمار بانک ربا هست نوعی و قطعا یه روز بازنده میشی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
دخالت نکن ترو خدا