راهکار‌های طبیعی برای سلامتی که از آن بی اطلاعید!

گاهی بهتر است بجای استفاده از درمان های نا مناسب درمان های طبیعی را جایگزین کنیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خیلی از ما برای تسکین یک سری از درد‌ها و مشکلات سلامتی خود به دنبال راهکار‌های طبیعی هستیم و با حجم زیادی از توصیه‌ها و روش‌ها نیز روبرو می‌شویم. اما شاید مایل باشید بدانید توصیه‌ی پزشکان در این موارد چیست و آن‌ها کدام توصیه‌های طبیعی یا سنتی را تائید می‌کنند.

زنجبیل

وقتی دچار آنفلوآنزای معده یا به طور تخصصی‌تر گاستروانتریت ویروسی می‌شوید، زنجبیل می‌تواند حالت تهوع و استفراغ و گرفتگی و نفخ معده را تسکین بدهد. مطالعات بالینی نشان داده‌اند مواد شیمیایی موجود در زنجبیل بر معده و روده‌ها، مغز و سیستم عصبی از جهت کنترل حالت تهوع اثر می‌گذارند. از زنجبیل به عنوان ادویه‌ای در غذاهای‌تان استفاده کنید، یا اینکه تکه‌ای زنجبیل تازه بجوید و یا از کپسول زنجبیل کمک بگیرید.

روغن نارگیل

افرادی که پوست‌شان زیاد جوش و آکنه می‌زند، معمولا از محصولاتی استفاده می‌کنند که پوست را بیش از اندازه خشک می‌کند که همین می‌تواند باعث ترشح چربی بیشتر پوست شود. به جای محصولات نامناسب، بعد از تمیز کردن پوست‌تان با یک پاک کننده‌ی سالیسیلیک، لایه‌ی نازکی از روغن نارگیل روی پوست‌تان بگذارید. روغن نارگیل ضد میکروب و ضد التهاب است و عناصر موجود در آن، از جمله ویتامین E، لایه محافظ پوست را بازسازی کرده و به ترمیم جای جوش‌ها نیز کمک می‌کنند.

آبنمک

گلو درد، بیشتر اوقات ناشی از یک عفونت ویروسی است که معمولا خود به خود برطرف می‌شود. اما خارش و احساس ناراحتی ایجاد می‌کند و تورم گلو، آن را بیشتر تحریک می‌کند. یک چهارم تا یک دوم قاشق مرباخوری نمک را در یک لیوان آب ورم حل کرده و چند بار طی روز با این محلول را غرغره کنید تا گلو دردتان زودتر التیام پیدا کند. نمک مانند یک مگنت آب عمل کرده و مایعات اضافی را جذب می‌کند، در نتیجه التهاب گلو کمتر شده و ترشحات رقیق می‌شوند و محرک‌ها و باکتری‌ها دفع می‌شوند.

شیره چغندر قند (ملاس چغندر)

شیره چغندر یک ملین شگفت انگیز است. هر روز یک قاشق غذاخوری شیره چغندر را به تنهایی یا مخلوط با آب یا هر نوشیدنی دیگری مصرف کنید. شیره چغندر خصوصا برای خانم‌های باردار یک جایگزین طبیعی برای ملین‌های شیمیایی است که ضمنا حاوی آهن و دیگر ویتامین‌ها و املاح ضروری مانند ویتامین B ۶، منیزیم، مس، کلسیم، پتاسیم، منگنز و سلنیوم نیز می‌باشد (افرادی که دیابت دارند نباید شیره چغندر مصرف کنند).

سرکه

یک تکه پنبه را به سرکه آغشته کرده و به زگیل‌های ناشی از عفونت ویروسی که در لایه‌ی بیرونی پوست تشکیل می‌شوند بزنید. سرکه به دلیل خاصیت اسیدی که دارد جلوی تکثیر سلول‌های ویروسی را می‌گیرد.

برنج قهوه‌ای

اگر دچار اسهال شده‌اید، برنج قهوه‌ای را با دوبرابر مقدار آبی که معمولا برای پختن برنج استفاده می‌کنید بپزید و سپس آب آن را از صافی رد کنید و بعد از اینکه خنک شد، بنوشید. عصاره برنج قهوه‌ای حاوی الکترولیت‌هایی است که اغلب طی اسهال، بدن آن‌ها را از دست می‌دهد. جایگزین کردن الکترولیت‌های از دست رفته، به رفع مشکل کمک می‌کند.

دانه‌های رازیانه

رازیانه یک ضد نفخ است، یعنی ماده‌ای است که می‌تواند گاز و نفخ را از سیستم روده‌های‌تان خارج کند. می‌توانید بعد از هر وعده غذا، نصف قاشق مرباخوری دانه‌ی رازیانه بجوید و بخورید.

چای آیورودا

یک دوم قاشق مرباخوری زیره سبز و دانه‌ی رازیانه را در تقریبا یک لیتر آب جوش دم کرده، صاف کنید و در فلاسک بریزید و طی صبح تا شب کم کم بنوشید. این راهکار طب آیورودا به بهبود گوارش و خواب، کاهش تپش قلب، گُرگرفتگی و رفع اضطراب و نگرانی کمک می‌کند.

سیر

مطالعات نشان می‌دهند سیر می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. یک تا سه حبه سیر را خرد یا کوبیده و دو سه دقیقه در معرض هوا قرار دهید. این کار باعث افزایش ترکیبی از سولفور به نام آلیسین می‌شود که مانند یک ضد میکروب برای کشتن ویروس‌ها و باکتری‌ها عمل می‌کند. حرارت دادن می‌تواند آلیسین را تخریب کند، بنابراین سیر را در انتهای پخت و پز به غذا اضافه کنید.

آویشن

آویشن منبع غنی آنتی اکسیدان‌هاست که به کاهش التهاب و تسکین ناراحتی معده کمک می‌کنند. برای استفاده از آویشن، یک تا دو قاشق مرباخوری آویشن تازه یا خشک شده را در ۲۵۰ میلی لیتر آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. تا سه بار در روز می‌توانید از این دمنوش استفاده کنید.

زعفران

مطالعات نشان می‌دهند ۱۵ میلی گرم یا تقریبا یک پنجم یک قاشق مرباخوری پودر زعفران، دو بار در روز می‌تواند علائم پس از یائسگی (اضطراب، تحریک پذیری عصبی، افسردگی، نوسانات خلقی و بیخوابی) را تسکین بدهد. زعفران را به غذاهای‌تان اضافه کنید یا کپسول آن را مصرف نمایید. همچنین می‌توانید زعفران را به صورت چای نیز دم کرده و بنوشید. افرادی که دچار اختلال دو قطبی هستند نباید بدون اجازه‌ی پزشک از زعفران استفاده کنند.

زردچوبه

کورکومین، عامل ضد التهاب موجود در زردچوبه است. مکمل کورکومین برای تسکین درد‌های مزمن (مانند کمر درد) یا بیماری‌های التهابی توصیه می‌شود.

علف گربه

گیاه مورد علاقه‌ی گربه می‌تواند به کاهش اضطراب‌تان کمک کند. شما می‌توانید این گیاه را به صورت چای دم کرده و بنوشید یا مکمل آن را مصرف کنید. علف گربه برای گربه وقتی که آن را بو می‌کشد محرک است، اما روی انسان تاثیر معکوس دارد و آرامبخش ذهن است.

باتربور (petasites hybridus)

گیاه باتربور می‌تواند جایگزین دارو‌های پیشگیری کننده از میگرن شود و حتی انجمن سر درد آمریکا و آکادمی نورولوژی آمریکا نیز این گیاه را توصیه کرده‌اند. باتربور می‌تواند جای دارو‌هایی مانند آنتی هیستامین را در بیماران دچار رینیت آلرژیک بگیرد. گفته می‌شود گیاه باتربور با مهار کردن لوکوترین‌ها اثر می‌گذارد، اما این هشدار را نیز داده‌اند که برخی از فرمولاسیون‌های باتربور حاوی پیرولیزیدین آلکالوئید‌ها هستند که می‌تواند به کبد آسیب بزند.

شیر کامل

برای سوختگی پوست هنگام استفاده از فر یا سوختگی‌های زمستانی پوست، از کمپرس شیر سرد استفاده کنید. شیر، خصوصا شیر کامل حاوی پروتئین‌هایی است که به ترمیم پوست کمک می‌کنند و اسید لاکتیک و چربی‌های موجود در شیر کامل، پوست را آب رسانی می‌نمایند. هیدراته نگه داشتن پوست، بهترین راه کمک به ترمیم آن است و کمپرس نیز می‌تواند احساس ناراحتی آن را تسکین بدهد.

چای بابونه و نعنا فلفلی می‌توانند التهاب و گلو درد را کاهش بدهند. بهتر است شب‌ها از این دمنوش استفاده کنید، زیرا یک خواب خوب و راحت نیز در مبارزه بدن با بیماری‌ها بسیار مهم است.

عسل مانوکا

عسل مانوکا به التیام سوختگی‌ها، بریدگی‌ها و سایر زخم‌ها کمک می‌کند، زیرا خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ دارد. عسل مانوکا غنی از گالیک اسید و آنتی اکسیدان کوئرستین است که هر دو به التیام کمک می‌کنند. ناحیه‌ی مورد نظر را بشویید و تمیز کنید، سپس با مقدار کمی عسل مانوکا، زخم را مستقیما ماساژ دهید و بانداژ کنید.

ماسک خنک کننده‌ی چشم

وقتی اضطراب دارید یا احساس می‌کنید در آستانه‌ی حمله‌ی پانیک هستید، از ماسک خنک کننده‌ی چشم استفاده کنید (دست کم ۳۰ ثانیه روی چشم‌های‌تان قرار دهید). البته یک کیسه نخود فرنگی منجمد نیز می‌تواند مفید باشد. این شوک باعث می‌شود وقتی ذهن‌تان آشفته و بیقرار است، به زمان حال برگردید و در لحظه باشید. ضمنا سرما، سیستم پاراسمپاتیک‌تان را فعال می‌کند که نتیجه‌ی آن، تسکین علائم فیزیکی اضطراب مانند تپش قلب و تنفس‌های تند و سطحی است.

ورزش

یکی از توصیه‌هایی که بیشتر روماتولوژیست‌ها به بیماران دچار زانو درد می‌کنند این است که: «زیاد استراحت نکن و سعی کن ورزش کنی!». استراحت زیاد می‌تواند عضلات را ضعیف کند و در واقع منجر به تشدید زانو درد شود. داشتن فعالیت بدنی، جایگزینی بهتر و ایمن‌تر برای عوارض جانبی خیلی از داروهاست.

منبع: برترین ها

انتهای پیام/

برچسب ها: درمان گیاهی ، طب سنتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.