کسب رتبه نخست کشوری در واگذاری طرح‌های منابع طبیعی به جوامع محلی

رتبه برتر واگذاری طرح‌های منابع طبیعی به جوامع محلی به منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان اختصاص یافت.

رتبه نخست کشوری برای واگذاری طرح‌های منابع طبیعی به جوامع محلیبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، حمزه احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان اظهار داشت: جنوب کرمان با پیشرفت ۸۰ درصدی طرح‌های واگذار شده به جوامع محلی رتبه برتر کشوری را به خود اختصاص داده و این در حالی است که برخی استان‌ها در این حوزه تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشته‌اند.

احمدی با بیان اینکه مساحت منابع طبیعی جنوب کرمان سه میلیون و ۸۵۸ هزار هکتار است، تصریح کرد: لازمه نگهداری این عرصه‌ها داشتن دانش منطبق با هر منطقه و ابزار‌ها و نیروی انسانی است و بخش دولتی به تنهایی توان مدیریت و حفظ این مقدار عرصه را ندارد.

او به اهمیت دانش بومی هر منطقه تاکید کرد و افزود: این دانش برگرفته از کارکرد مردم بومی و اجداد آن‌ها طی سال‌های گذشته بوده و با توجه به اینکه بخش آکادمیک و دولتی دانش بومی لازم را ندارد، مجبوریم برای حفظ عرصه‌های طبیعی به سمت مردم برویم، زیرا بهره‌بردار و تاثیرگذار اصلی این عرصه‌ها همان مردم بومی و محلی منطقه هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان اظهار داشت: در این منطقه ۱۳ تشکل و تعاونی، تایید صلاحت شده که به بیشتر آن‌ها کار و طرح واگذار شده است.

او با بیان اینکه افزایش مشارکت جوامع محلی در حفظ و احیای منابع طبیعی لازمه پایداری منابع طبیعی است، گفت: منابع طبیعی پایه حیات و توسعه پایدار است لذا حفاظت و نگهداری از منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع باید اولویت همه باشد.

احمدی مردمی شدن اقتصاد در روستاها، ارتقای مشارکت جوامع محلی و توانمندسازی آن‌ها در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست کشور را از اهداف دفتر آموزش و ترویج این اداره کل عنوان کرد و افزود: اجرای این طرح بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست.

او سپردن عرصه‌های منابع طبیعی به افراد بومی و ساکنان محلی را بسیار اثرگذار دانست و گفت: حفظ و حراست از منابع طبیعی باید به بهره‌برداران سپرده شود و بدون رضایتمندی مردم، عرصه‌های طبیعی پایدار نخواهد بود.

شهریورماه امسال ۳۵ طرح منابع طبیعی و آبخیزداری با اعتبار ۱۶۵ میلیارد ریال در جنوب کرمان به بهره‌برداری رسید و بیش از پنج هزار و ۱۰۰ خانوار از مزایای این طرح‌ها بهره‌مند شدند.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان مستقل از مرکز استان، هفت شهرستان را تحت پوشش دارد.

جنوب کرمان با یک میلیون نفر جمعیت از شهرستان‌های جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، قلعه‌گنج، رودبار جنوب و فاریاب تشکیل شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار