ساخت سطح خودتمیزشونده با الهام از برگ نیلوفر آبی/ دیگر نگران باکتری‌های خطرناک نباشید

مهندسان فناوری این بار با الهام از برگ نیلوفر آبی موفق شده‌اند سطحی پلاستیکی ایجاد کنند که قابلیت از بین بردن باکتری‌ها را دارد.

سطح خود تمیزشوندهبه گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، تیمی از محققان در دانشگاه مک‌مستر سطح خود تمیز شونده‌ای را ایجاد کرده‌اند که می‌تواند انواع باکتری‌ها را دفع کند. این سطح برای استفاده در بیمارستانها بسیار مناسب است، زیرا از انتقال ابرخوارهای مقاوم به آنتی‌بیوتیک و سایر باکتری‌های خطرناک در بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها به آشپزخانه جلوگیری می‌کند.

سطح پلاستیکی جدید با لایه شفاف معمولی، می تواند روی دسته‌های درب، نرده‌ها، پایه‌های IV و سایر سطوح پیچیده قرا گیرد که برای باکتری‌هایی مانند MRSA و C. difficile حکم آهنربا را دارد. این سطح پلاستیکی همچنین برای بسته بندی موادغذایی ایده‌آل است و از انتقال تصادفی باکتری‌هایی از قبیل E. coli، سالمونلا و لیستریا از مرغ خام، گوشت و سایر مواد غذایی پیشگیری کند.


بیشتر بخوانید: راهکار پژوهشگر ایرانی برای ذخیره‌سازی پسماندهای هسته‌ای با استفاده از فناوری نانو


سطح جدید از طریق ترکیبی از مهندسی سطح و شیمی سطح نانو و با الهام از برگ نیلوفر آبی،  کار می‌کند. این سطح از چروک‌های میکروسکوپی ساخته شده است که تمام مولکول‌های خارجی را از بین می برد. مثلا اگر یک قطره آب یا خون هنگام نشستن روی سطح به راحتی از بین‌می رود. همین مسئله در مورد باکتری‌ها نیز صادق است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار