رهبر مهمان ارکستر ملی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ارکستر ملی نیاز به رهبر ثابت دارد/ برای ادای دین به چکناواریان، اجرا می‌کنم

اوحانیان گفت:می‌خواستم استادم چکناواریان را به عنوان آهنگساز معاصر ایرانی بیشتر مطرح کنم از این رو رهبری ارکستر ملی را پذیرفتم.

 حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، شب موسیقی ارمنی جدیدترین پروژه ارکستر ملی ایران است. ارکستری که پس از رفتن فریدون شهبازیان، ماه هاست رهبر دائم ندارد. در جدیدترین اجرای ارکستر ملی رازمیک اوحانیان رهبر مهمان است.

کنسرت ارکستر ملی برای شب موسیقی ارمنی پنجشنبه ۱۸ آذر ساعت ۱۵ و ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار می‌شود. ما هم سری به سومین جلسه تمرین ارکستر ملی و اوحانیان زدیم و در وقت استراحت تمرین، دقایقی با او گفتگو کردیم.

 اوحانیان درباره نخستین تجربه رهبری ارکسترش در ایران به خبرنگار  حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یکی از فعالیت‌های اصلی من رهبری ارکستر است. در خارج از ایران چند ارکستر را رهبری کردم، اما صلاح می‌دیدم که به دلایلی در ایران مشغول گروه کر باشم. استاد کنسرواتوار ایروانِ من لوریس چکناواریان بود و سال‌ها زیر نظر چکناواریان آموزش دیدم.

وی افزود: جای بسی افتخار است که برای اولین بار و به پیشنهاد بنیاد رودکی شب موسیقی ارمنی در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود. برای این اجرا تمرینات کمی داشتیم و در نظر داریم که آثار آهنگسازان مشهور ارمنی را اجرا کنیم. رپرتوار‌های متنوعی داریم و فکر می‌کنم کار‌ها،مخاطبانی از اقشار مختلف با سلایق مختلف  را راضی از سالن خارج کند. از طرفی عوض کردن ژانر موسیقی در کنسرت خیلی کار سختی برای رهبر و ارکستر است چراکه باید تمرین‌های خوبی داشته باشیم.

در شب موسیقی ارمنی به چکناواریان ادای دین می‌کنم

این رهبر ارکستر درباره اجرای آهنگسازان ارمنی در کنسرتش بیان کرد: تحصیلاتم در ایروان بوده است. در این بستر از کودکی بزرگ شدم. به آهنگسازان و قطعات موسیقی ارمنی آشنایی دارم. از طرفی می‌خواستم استاد خودم چکناواریان را به عنوان آهنگساز معاصر ایرانی بیشتر مطرح کنم و روی صحنه از او تشکر کنم از این رو پذیرش رهبری ارکستر ملی در ذهنم بود.

وی ادامه داد: از استاد چکناواریان برای کارهایش تشکر می کنم. افتخاری است که شب موسیقی ارمنی را اجرا کنم. خیلی فکر کردم از چه آهنگسازانی کار اجرا کنم در نهایت به این نتیجه رسیدم که از آهنگسازان ارمنی شاخص در جهان استفاده کنم.

ارکستر ملی نیاز به رهبر ثابت دارد / برای ادای دین به استادم، آثار چکناواریان را اجرا می‌کنم

یاد بزرگان موسیقی ارمنی در تالار زنده می‌شود

اوحانیان ادامه داد: خاچاطوریان، لوریس چکناواریان، آرنو باباجانیان، خاچاطور آواتسیان آهنگسازان قدرتمند ارمنی هستند که در سخت‌ترین شرایط خودشان را به شخصیت بین المللی تبدیل کردند. چکناواریان در سن ۱۵ سالگی راهی اروپا شد که بتواند با کسب علم، یک ایرانی پر افتخار شود؛ همین گونه هم شد و او به شخصیت جهانی تبدیل شد. از کمیتاس که پایه گذار موسیقی گذر فولکلور ارمنستان به کلاسیک است آثاری اجرا می‌شود. از ایشان قطعاتی اجرا می‌کنیم. او در ادبیات موسیقی ارمنستان مثل فردوسی پایه گذار سبکی نوین است. نکته دیگر این است که ما تنظیمی در آثار نکردیم. آثار کمیتاس فقط با ساز‌های زهی قابل اجراست. ما با شروع پارت دوم ابتدا قطعات کمیتاس را با ارکستر زهی اجرا می‌کنیم و بعد بادی‌ها به ارکستر اضافه خواهند شد. دخل و تصرفی در تنظیم‌ها نداریم و شب موسیقی ارمنی مجموعه‌ای از ۸ یا ۹ آهنگساز است.

کاری به نقایص ارکستر ملی ندارم

این رهبر گروه کر درباره نقایص فنی و قدیمی بودن ساز‌های ارکستر ملی اظهار کرد: من رهبر مهمان هستم وقتی مهمان به خانه میزبان می‌رود گلایه نمی‌کند. به همین دلیل از ارکستر گلایه نمی‌کنم. در عین حال معتقد هستم که ارکستر ملی ارکستر خوبی است. در دنیا سعی می‌کنند ساز‌ها را بروز کنند. در شرایطی که جامعه ما با موضوعات سنگین تری مواجه است الزامی برای نو کردن ساز‌ها وجود ندارد. سعی می‌کنم به هدفم که اجرای قطعات است برسم و تلاش می‌کنم با توان و انرژی مضاعف کار‌ها را اجرا کنم.

ارکستر ملی نیاز به رهبر ثابت دارد / برای ادای دین به استادم، آثار چکناواریان را اجرا می‌کنم

سانس ساعت ۱۵ به دلیل کمبود سالن است

اوحانیان درباره سانس ساعت ۱۵ ارکستر ملی برای شب موسیقی ارمنی گفت: ساعت ۳ بعد از ظهر مناسب برای کنسرت نیست اما چاره‌ای جز این نبود. نمی‌شد اجرا را عقب انداخت برای اینکه نزدیک سال میلادی جدید، ارمنی‌ها به تعطیلات می‌رفتند. بنیاد رودکی تبلیغات فراوانی برای این اجرا کرده و بیلبورد‌های زیادی در سطح شهر قرار داده است. بنیاد نمی‌خواست ساعت اجرای نخست ۱۵ باشد و در نظر داشت در زمانی مناسب‌تر به روی صحنه برویم. این موضوع از کمبود سالن هم نشأت می‌گیرد. بین دو سانس ما تئاتر اجرا می‌شود که به دلیل قرار دادی قدیمی است از این رو نمی توانستیم در برنامه دست کاری کنیم. اگر سالن مناسبی مانند تالار موجود بود یک سانس هم ساعت ۱۸ تا ۲۰ قرار می‌دادیم.

ارکستر ملی باید رهبر دائم داشته باشد

اوحانیان در پایان به نیاز ارکستر ملی به رهبر دائم اشاره کرد و گفت: باید ارکستر ملی رهبر دائم داشته باشد. البته فکر می‌کنم رهبر دائم ارکستر ملی به زودی انتخاب شود. در کشور‌های دیگر چندین ارکستر کار می‌کنند. در ایروان چندین کنسرت مانند سنتی، فولکلور، کلاسیک و ... داریم. باید مدیر هنری دائم باشد که رهبر‌های مهمان بتوانند اجرای بهتری داشته باشند که مطمئنا در آینده نزدیک این مهم انجام می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.