چگونه از مهر طلبی رهایی بیابیم؟

مبتلایان به این اختلال هر کاری که انجام می‏دهند برای کسب محبت و پذیرفته شدن از سوی دیگران است

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، برای این‌که بدانیم مهرطلبی دقیقا چیست، این جمله کوتاه کمک بسیاری به ما خواهد کرد: «مهر طلبی، بیماری راضی کردن دیگران است.» مهرطلبی یکی از تیپ‌های شخصیتی است که طبق آن، افراد وابستگی شدیدی به دیگران و عوامل بیرونی پیدا می‌کنند. آن‌ها هر کاری که انجام می‏دهند، در نهایت برای کسب تایید، مهر و پذیرش از سوی دیگران است. در ادامه چند نکته درباره این اختلال مطرح می‌شود.

مهرطلبی با مهربان بودن خیلی متفاوت است

افراد مهرطلب پر از شرم هستند و این شرم به خاطر ترس آن‌ها از طرد شدن و تایید نشدن است. افراد مهرطلب غالبا پر از حس نیاز هستند. آن‌ها تلاش زیادی برای جلب رضایت، تایید و تحسین دیگران می‌کنند، تا جایی که از خود می‌گذرند و ممکن است به خود ضرر برسانند. آن‌ها خود را فراموش می‌کنند و از خود مراقبت نمی‌کنند و مدام در حال خدمت‌رسانی‌های ناسالم به دیگران هستند. این اعتیاد به راضی نگه داشتن دیگران، از سر مهربانی نیست بلکه به خاطر نیازشان به پذیرفته‌شدن توسط دیگران است.

۳ علت ابتلا به چنین وضعیت روحی

ایجاد چنین وضعیت روحی در آدم‌ها ریشه در سه مسئله دارد. اول ذهنیتی است که آدم‌ها با آن بزرگ شده‌اند، این‌که فرض‌شان بر این است که باید همیشه مطلوب دیگران باشند و محبت بخرند چراکه همیشه از این کار پاداش گرفته‌اند. دوم می‌تواند عادت رفتاری شکل گرفته مربوط به یک دوره و زمان خاصی باشد که تبدیل به یک عادت رفتاری شده است. مثلا فردی در دوره عقد فقط تلاش کرده طرف مقابل راضی باشد. عامل سوم هم احساس ترس است و فرد همه تلاشش را می‌کند تا موقعیت مطلوب پیش آمده را از دست ندهد.

اما چگونه از دست این اختلال رها شویم؟

چهار راهکار را در ادامه برای شما شرح می‌دهم، اما فراموش نکنید مهرطلبی اختلالی نیست که با خوددرمانی رفع شود.
مهرطلب‌ها نیاز به تقویت هوش هیجانی دارند. آن‌ها باید با احساسات و هیجانات خود آشنا شوند و مدیریت‌شان کنند، زیرا مدیریت نکردن هیجانات منجر به کنترل نشدن رفتار‌ها می‌شود که یکی از دلایل رفتار‌های هیجانی آن‌هاست که باعث تداوم مهرطلبی در شخصیت افراد می‌شود.

عزت نفس آسیب‌دیده خود را ترمیم کنید. اگر خود را لایق زندگی بهتر، ارزشمندی، شفافیت، صراحت و مراقبت از خود نمی‌بینید، بنابراین، عزت نفس (حرمت نفس) شما آسیب دیده است. مهرطلب‌ها عمدتا خود را زیر پا می‌گذارند تا تایید و تحسین دیگران را جلب کنند. برای اثبات ضعف عزت نفس، همین کافی است که بدانیم یک فرد از خود مراقبت نمی‌کند و به خود و دیگران آسیب می‌زند.

نه گفتن را یاد بگیرید. از آن‌جا که مشکل شما ریشه‌دار است و با یاد گرفتن تکنیک‌ها برطرف نمی‌شود، پس از آن‌که به ریشه‌های بیماری خود رسیدگی کردید و آن‌ها را به کمک یک متخصص بهبود بخشیدید، باید «نه گفتن» را یاد بگیرید. تعهد خاص شما به دیگران باعث می‌شود تعهد به خود را فراموش کنید و خود را زیر پا بگذارید.

باور‌های مهرطلبانه را در خود شناسایی و آن‌ها را اصلاح کنید. باور‌هایی نظیر: همه باید مرا دوست داشته باشند، همه باید از من راضی باشند، همه باید من را تایید کنند، من لایق محبت دیگران نیستم پس باید به آن‌ها باج دهم تا دوستم بدارند و ....

مادران هم مراقب مهرطلبی باشند

متاسفانه عده‌ای از مادران جامعه ما اختلال مهرطلبی دارند و گاهی همین مسئله می‌تواند زمینه‌ساز از هم پاشیدگی زندگی متاهلی فرزندان آن‌ها شود. فرزندی که بیش از حد مورد مهر مادری قرار می‌گیرد، نه تنها در زندگی اجتماعی، تحصیلی، شغلی و ... با مشکلات مواجه خواهد شد که حتی در بزرگ سالی هم ممکن است با دردسر‌های زیادی روبه‌رو شود.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
عالی
آخرین اخبار