عضو شورای شهر تهران مطرح کرد؛

پیش بینی تردد بیش از ۵ هزار اتوبوس فرسوده تا سال ۱۴۰۲ در پایتخت

میلانی گفت: پیش بینی می‌شود که ۵ هزار و ۲۶۷ اتوبوس فرسوده تا سال ۱۴۰۲ در سطح پایتخت تردد کنند.

تأکید بر نقش دولت در اجرای سیاست‌های توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی/ تردد 5 هزار و 267 اتوبوس فرسوده تا سال 1402 در پایتختبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، آرش حسینی میلانی عضو شورای شهر تهران در یکصد و هشتاد و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: ۵ هزار و ۲۶۷ اتوبوس فرسوده طی ۴ سال آینده در ناوگان حمل‌ونقل عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در سال ۱۴۰۲ با فرض افزایش نیافتن ناوگان ۸۹ درصد اتوبوس‌های پایتخت فرسوده می‌شوند و این آمار رقمی هشداردهنده در حوزه حمل‌ونقل عمومی است که اگر ما آن را اصلاح نکنیم، به طور حتم در سیاست‌های کنترلی جریمه، طرح ترافیک و دیگر موارد دچار مشکل می‌شویم.

وی افزود: تهران در آذرماه امسال وضعیت نامناسبی را از نظر شاخص‌های آلودگی هوا تجربه کرد و هوای تهران ۱۲ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱ روز در شرایط ناسالم برای همه جامعه قرار گرفت.

حسینی میلانی با اشاره به اینکه وضعیت اضطراری برای تک‌تک شهروندان احساس می‌شد، گفت: در این شرایط ۴۰ درصد مردم از خودرو‌های شخصی استفاده می‌کردند و این مسئله نشان می‌دهد که حتی گرانی بنزین و اعمال محدودیت‌های تردد نتوانسته از میزان تردد خودرو‌های شخصی در سطح خیابان و معابر شهر تهران بکاهد.

او ادامه داد:، اما پرسش این است که ریشه این مسئله در چیست و چرا شهروندان ترجیح می‌دهند از خودرو‌های شخصی به جای حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند؟

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در پاسخ باید گفت یکی از مهم‌ترین دلایل آن این است که شهر تهران از یک سیستم حمل‌ونقل عمومی روزآمد، کافی و مجهز برخوردار نیست و همین مسئله موجب شده است تا شهروندان نسبت به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در شرایط کنونی رغبت چندانی نداشته باشند.

حسینی میلانی ادامه داد: تصوری که اغلب شهروندان از وسایل حمل‌ونقل عمومی دارند، اتوبوس‌ها و واگن‌های فرسوده، متراکم و انباشته از انبوه جمعیت و دیر آمدن این مسائل برای جابه‌جایی افراد است که در بیشتر موارد این شرایط به دلیل کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی است.

او با اشاره به ظرفیت مترو تهران، گفت: مترو تهران می‌تواند روزانه ۵ میلیون سفر داشته باشد که در حال حاضر تنها از یک سوم ظرفیت خود بهره می‌برد و هم‌اکنون در شهر تهران نیز حدود ۵ هزار و ۹۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داریم که ۵۴ درصد از این ناوگان فرسوده است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به سهم اتوبوس‌ها در جابه‌جایی افراد در پایتخت، گفت: سهم اتوبوس‌ها در جابه‌جایی افراد در تهران حدود ۱۶ درصد است که با افزایش نرخ بنزین این سهم افزایش یافت و به اعتبار این موضوع می‌توان گفت که یکی از چالش‌های اصلی پیش روی شهر تهران که شکل زیرپوستی آن در حال بروز دادن است، فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به ویژه در عرصه اتوبوس است.

حسینی میلانی با تأکید بر اینکه ۸ سال دولت هیچ اتوبوسی را به پایتخت اضافه نکرد، گفت: روند نوسازی ناوگان اتوبوسرانی بسیار کند است و شرایطی را ایجاد کرده که در چالش فرسودگی ناوگان اتوبوس از وضعیت هشدار هم عبور کردیم، چراکه روزانه ۳۰۰ دستگاه اتوبوس به دلیل فرسودگی در شهر تهران متوقف می‌شوند که نارضایتی شهروندان را به دنبال دارند.

او ادامه داد: این در حالیست که قوانین متعددی درباره توسعه حمل‌ونقل عمومی وجود دارد که عصاره آن را می‌توان در قانون هوای پاک، توسعه حمل‌ونقل عمومی و هدفمندی یارانه‌ها دانست، اما متأسفانه اجرای این قوانین مورد غفلت واقع شده است و تنها در یک بازه زمانی کوتاه مدت که وارونگی هوا شدت پیدا می‌کند، مورد توجه قرار می‌گیرد و سپس فراموش می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد، گفت: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت برای نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوس به تعداد ۱۹ هزار دستگاه و پس از تأیید شهرداری‌های ذی‌ربط باید پرداخت شود.

حسینی میلانی با اشاره به اظهارنظر رئیس جمهور در بهمن‌ماه سال ۹۶، گفت: رئیس جمهور درباره نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و شهری گفت: آنچه که امروز به مردم قول می‌دهیم این است که دولت دوازدهم مصمم‌تر از دولت یازدهم اهتمام دارد که خودرو‌های فرسوده را در اسرع وقت از ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای برون شهری و درون شهری خارج کند و تلاش ما این است که بتوانیم در سال‌های پیش رو آن را به انجام برسانیم.

او با اشاره به تنگنا‌های اقتصادی، گفت: ما منکر تنگنا‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها در کشور نیستیم و می‌دانیم کشور با مشکلات بسیاری در عرصه اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و از این باب خوشحال هستیم که سرانجام پس از مدت‌ها جلسه بررسی نحوه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی روز چهارشنبه هفته گذشته به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

عضو شورای شهر تهران ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم مصوبات این جلسه اجرا شود، چراکه تداوم روند کنونی دیگر ممکن نیست.

حسینی میلانی با اشاره به بدهی‌های مدیریت شهری، گفت: با آن که مدیریت شهری در دوره پنجم با میراث بدهی‌های سنگین روبه‌رو است و این تنگنای به وجود آمده موجب شده تا مدیریت شهری با یک سیاست ریاضتی ایام را به سر کند، اما ضرورت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی آنچنان بود که شورای شهر در قانون بودجه سال ۹۸ مجوز انتشار و فروش اوراق مشارکت به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان را مصوب کرد که لازم است بانک مرکزی در تسریع صدور مجوز‌های مربوطه همکاری بیشتری از خود نشان دهد.

او ادامه داد: حمایت دولت می‌تواند مدیریت شهری را تا حدی از تنگنا‌های به وجود آمده برهاند و باتوجه به تحریم‌های ظالمانه امکان ورود قطعات اتوبوس به صورت مجزا را تسهیل کند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به نقش سازمان برنامه و بودجه در توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، گفت: از آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌خواهم که باتوجه به وقایع اخیر در آبان ۹۸ توجه ویژه‌ای به تأمین اعتبارات نوسازی ناوگان اتوبوسرانی داشته باشد.

حسینی میلانی تصریح کرد: در پایان ضروری می‌دانم که تأکید کنم نوسازی اتوبوس‌ها در تهران در حال حاضر یکی از اقدامات مهم در کاهش آلودگی هواست، اما اتوبوس‌ها جدا از ایجاد آلودگی به دلیل دیگری نیز باید مورد توجه قرار گیرند و آن نیز افزایش نرخ سوخت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار