سامانه ارزیابی مهندسان راه و راه آهن به منظور افزایش اشتغال نیرو‌های جوان و نخبه دانشگاهی راه اندازی شد.

سامانه ارزیابی مهندسان ناظر راه و راه آهن راه اندازی شدبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  یدالله محرفی‌زاده مدیرکل دفتر فنی و بررسی طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در حاشیه ۴مین نمایشگاه حمل نقل و لجستیک در جمع خبرنگاران از راه اندازی سامانه ارزیابی مهندسان ناظر راه و راه‌آهن جهت جذب نیرو‌های متخصص و حرفه‌ای دانشگاهیان خبر داد و گفت: این سامانه با هماهنگی کمیته فنی شرکت ساخت و جامعه مهندسان مشاور راه‌اندازی شده است.

او افزود: عوامل نظارت کارگاهی ما که به استخدام مشاور در می‌آیند و نظارت بر کار‌های اجرایی دارند باید ارزیابی شوند که این فرآیند با کمک سازمان سنجش، جامعه مهندسان مشاور و شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور انجام می‌شود.

این مقام مسئول شرکت ساخت افزود: اجرای این سیستم موجب شایسته‌سالاری در این حوزه می‌شود ما پس از طی یک پروسه این عوامل ارزشیابی می‌کنیم و در صورت کسب امتیاز از جایگاه پایین‌تر به جایگاه بالاتر ارتقاء می‌یابد.

محرفی‌زاده با اشاره به اینکه امروز این سامانه با هماهنگی شرکت ساخت و سازمان سنجش اجرا شده است گفت: در این ارزیابی اگر کسی حدنصاب کافی را کسب نکرد حذف نمی‌شود بلکه در پروژه‌های پایین‌تر به کار گرفته می‌شود، اما با شرکت در کلاس‌هایی که از سوی جامعه مهندسان مشاور برگزار می‌شود مجدداً می‌تواند در پروژه‌های بالاتر ورود کند.

او گفت: این سامانه در حوزه نظارت بر پروژه‌های ریلی، آزادراه، بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی است.

 محرفی‌زاده افزود: آزمون‌ها طبق اطلاع‌رسانی سازمان سنجش از قبل اعلام می‌شود.

او گفت: هزینه بسیار مختصری از شرکت کنندگان در این سامانه دریافت می‌شود، اما شرکت مجری تمام هزینه‌ها جهت حمایت از جوانان نخبه به کار گرفته است.

او تاکید کرد: پیش از این نظارتی بر عملکرد مهندسان در پروژه ها وجود نداشته و ممکن است مهندسی به دلیل ضعف در اجرای پروژه حتی اخراج، اما در پروژه بعدی، به کار گرفته شود و این به دلیل نبود ارزیابی دقیق در این بخش بوده که با راه اندازی این سامانه، ۱۵ هزار مهندس در حوزه راه سطح بندی شده و در گام بعدی، تا دو سال آینده ۲۰۰ هزار مهندس شامل ارزیابی می شوند.

همچنین بهرام امینی،رئیس شورای مدیریت مهندسان مشاور ایران با اشاره به اینکه فارغ التحصیلان با کیفیت‌های متفاوت وارد سیستم های پیمانکاری می شوند و ممکن است با وجود ضعف وارد بخش نظارتی شوند، اظهار داشت: نکاتی در اجرای پروژه ها هستند که در دانشگاه ها آموزش داده نمی شوند و باید در بخش عملیاتی کسب کنند.

ارزیابی مهندسان با همکاری سازمان سنجش

در حاشیه این مراسم نیز، سهیل آل‌رسول، نایب رئیس جامعه مهندسان مشاور با اشاره به اینکه فارغ التحصیلان سال های گذشته سطح های متفاوتی داشته اند و وارد پروژه های مختلفی می شوند که باید مورد ارزیابی قرار می گرفتند، گفت: طرحی با سازمان سنجش انجام می شود که بر اساس استانداردها ثبت نام مهندسان ناظر تمام کشور انجام شود، مهندسان سطح بندی می شوند؛ به نحوی که مهندسان که صلاحیت کافی نداشته باشند، نمی توانند وارد پروژه های جدید شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار