رئیس جمهور پیش از عزیمت به مالزی و ژاپن:

روابط نزدیک‌تر با کشور‌های آسیایی و نگاه به شرق، سیاست‌ راهبردی ایران است

روحانی گفت: سیاست نگاه به شرق و روابط نزدیک تر با کشورهای مهم آسیایی همواره جزو اهداف جمهوری اسلامی ایران است.

روابط نزدیک‌تر با کشور‌های آسیایی و نگاه به شرق سیاست‌های راهبردی ایران استبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز سه شنبه پیش از سفر به مالزی و ژاپن در فرودگاه مهرآباد و در تشریح برنامه های این سفر گفت: سیاست نگاه به شرق و روابط نزدیک تر با کشورهای مهم آسیایی همواره جزو اهداف جمهوری اسلامی ایران بوده به ویژه دو کشور مالزی و ژاپن که این سفر به دعوت نخست وزیر مالزی و نخست ژاپن انجام می‌شود.

او افزود: در بخش اول سفر که به مالزی است، عمدتا روابط چند جانبه دنیای اسلام مورد بررسی قرار میگیرد که در اجلاس کوالالامپور انجام می‌شود و کشور‌های مهمی از جهان اسلام در آن مانند ترکیه، پاکستان، قطر، مالزی، اندونزی در آن شرکت می‌کنند. البته این اجلاس مسبوق به سابقه است و در سال‌های پیش در سطح نخبگان و روشنفکران هم جلساتی را در مالزی داشته است. اما این پنجمین اجلاس و اول اجلاس در سطح سران کشور‌های اسلامی است.

رئیس جمهور گفت: همه ما می‌دانیم که دنیای اسلام از لحاظ جغرافیایی، انرژی، جمعیت، صنعت، فرهنگ و تمدن پتانسیل‌های زیادی دارد، اما مشکلاتی تروریسم، جنگ و خون ریزی، مداخلات خارجی ها، عدم شرایط لازم برای توسعه مورد نیاز دنیای اسلام و فقر هم در آن دیده می‌شود.

او افزود: جمهوری اسلامی ایران و مالزی در زمینه مسائل منطقه‌ای و دنیای اسلام نظرات مشترک فراوانی از جمله نظرات مشترک نسبت به اسلام رحمانی و اعتدالی دارند.

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه مسائل دنیای اسلام با مذاکره و گفتگو باید حل شود، اظهار کرد: در واقع دو سیاستی که در سال‌های گذشته در سازمان ملل اعلام کردم و اولین آن منجر به تصویب قطعنامه مهم در مجمع عمومی سازمان ملل شد؛ البته دو بار این قطعنامه تصویب شد و آن جهان عاری از خشونت است که تحت عنوانی که مد نظر ما است مطرح می‌شود و امسال هم در سازمان ملل مسئله صلح هرمز با نام طرح امید مطرح شد که مورد استقبال بسیاری از کشور‌های جهان، نخبگان و روشنفکران قرار گرفت؛ ما معتقدیم مسائل منطقه تنها از راه گفتگو حل و فصل خواهد شد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دنیای اسلام پتانسیل‌های بسیار زیادی از لحاظ جغرافیایی، انرژی، جمعیت، صنعت، فرهنگ و تمدن دارد که متأسفانه به رغم این توانمندی‌های گسترده، همچنان با مشکلاتی مواجه است، افزود: تروریسم، جنگ و خونریزی، مداخلات خارجی‌ها و عدم شرایط لازم برای توسعه مورد نیاز دنیای اسلام و فقر از جمله مشکلاتی است که دنیای اسلام با آن‌ها مواجه است.

روحانی به ملاقات‌های حاشیه‌ای در این اجلاس اشاره کرد و گفت: در حاشیه این اجلاس با نخست وزیر مالزی به عنوان کشور دوست و همچنین دیگر کشور‌های شرکت کننده، گفتگو خواهیم داشت.

رئیس جمهور به روابط ایران و ژاپن بویژه از آغاز دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: طی این شش سال روابط دو کشور بویژه در دوران نخست وزیری آقای آبه توسعه یافته است. در همه سفر‌هایی که به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی داشته ام با نخست وزیر ژاپن دیدار و ملاقات کرده ام. در خردادماه امسال نیز ایشان به تهران آمدند، ملاقات با مقام معظم رهبری و اینجانب داشتند و بحث‌های بسیار خوبی راجع روابط دو جانبه و مسایل مختلف داشتیم.

او با بیان اینکه در سال جاری این سومین دیدار با نخست وزیر ژاپن خواهد بود، تصریح کرد: در حال حاضر نودمین سال در روابط سیاسی بین ایران و ژاپن است. ژاپن بعد از انقلاب در ایران فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های خوب و مهمی داشته است. الان هم راجع به مسایل زیست محیطی با هم مذاکرات تنگاتنگ و خوبی داریم. اگر امروز کاهش روابطی می‌بینیم این کاهش روابط موقت به دلیل فشار ظالمانه آمریکا و تحریم غیرقانونی است.

رئیس جمهور تصریح کرد: این حرکت و تحریم، ناپایدار خواهد بود و همه کشور‌های دنیا می‌خواهند با ایران رابطه نزدیک و خوب داشته باشند مخصوصاً کشور‌هایی که از لحاظ سنتی روابط خوبی با هم داشته ایم.

روحانی با بیان اینکه سفر به توکیو در راستای تسهیل در روابط دوجانبه و گفتگو درباره مسایل مهم میان دو کشور است، اظهار کرد: در مذاکرات با آقای آبه در نیویورک و تهران، یکی از مسایل مهم و مورد توجه ژاپن، امنیت منطقه و مخصوصاً امنیت کشتی‌رانی بود. قاعدتاً در این سفر راجع به امنیت منطقه و همچنین سایر مسایل مورد علاقه، گفتگو می‌کنیم.

او افزود: دیدار ما در ژاپن، دیداری دو جانبه و در مالزی چند جانبه و مربوط به دنیای اسلام است و امیدوارم هر دو سفر مایه خیر و برکت برای همه این کشور‌ها و بویژه برای ایران عزیز ما باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
یعنی تحریم ادامه داره
Iran (Islamic Republic of)
فرزند انقلاب
۱۰:۰۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
اما واقعیت چیز دیگری است. دید فقط به سمت غرب است.............
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۴۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
مفهوم متن این مقاله یعنی: از شرقی ترین کشور قاره پهناورآسیا تا غربی ترین بخش این قاره ی پهناور چنانچه در تمام شئونات تجاری-اقتصادی-تبادلات ارزی-تعرفه های گمرکی و......با هم متحدالرویه عمل کنند و در یک اجماع و اتحادی منسجم و مشترک بین کشورهای عضو این قاره با هم تقسیم کار و منافع کنند نیمی از کره زمین را از یوغ استکبار و استعمار جهانی خارج خواهند کرد و آمریکا و متحدانش را با چالشهای جدی مواجه خواهند کرد در حالیکه باید اذعان کرد که هر کدام از کشورهای این قاره ی بزرگ دارای امتیازات و منابع و ثروتهای منحصر بفردی هستند که با اشتراک گذاری بین اعضاء نیمی از کشورهای کره زمین را از قلدرمآبی های آمریکا و متحدانش بی نیاز خواهد کرد اما شرط اساسی و بسیار سخت این پروژه اتحاد و اتحاد و فقط متحد بودن در روشهای متحدالرویه است تا کریدور شمال به جنوب کریدور شرق به غرب این قاره پهناور "طرح کمربند و جاده"کشور چین و یا"احیای جاده ابریشم" مطرح شده از سوی ایران را در تمام مجالس بین المللی و منطقه ای در قاره آسیا زنده و پویا و عملی کند و نتایج و چکیده تمام اجلاسهای آسیائی کشورهای عضو منتج به این اتحاد شود................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
توروخدا به فریاد این ملت از این گرونی هم برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
سیاست راهبردی !!!!
روابط با کشورهای همسایه و شرق آسیا الان شد راهبردی ؟
بدبختی ما همینه که راهبردامون دم به ثانیه عوض میشه . همینه که به هیج جا نمیرسیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
اهوازو آب برد خونه هارو فاضلاب گرفته
آخرین اخبار