سرمایه گذاری حوزه پژوهش رسیدن به پیشرفت و توسعه

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت : برای رسیدن به پیشرفت و توسعه، باید روی حوزه پژوهش سرمایه‌گذاری کنیم.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،مجید یزدان پناه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه پیشرفت و توسعه هر کشوری به حوزه پژوهش برمی گردد، گفت : هر کشوری که در حوزه پژوهش درست عمل کرده، در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... هم موفق بوده است.

او با بیان اینکه پیشرفت‌ها زمانی ماندگار خواهند شد که از مسیر پژوهش گذشته باشد، گفت : اگر جامعه‌ای بخواهد پیشرفت و توسعه داشته باشد باید روی حوزه پژوهش سرمایه گذاری کند.

یزدان پناه با بیان اینکه باید یک درصد بودجه سالانه آموزش و پرورش در استان‌ها به انجام کار‌های پژوهشی اختصاص پیدا کند، افزود: سال گذشته برای اولین بار در استان این اتفاق افتاد و نتیجه آن اینکه در سال گذشته چهار طرح پژوهشی مهم در آموزش و پرورش استان آغاز شد که بعضی از آن‌ها تمام شده و بعضی نیز در دست اقدام است.

او با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید با عنوان" مهر کمال، با طرح سوال" گفت: طرح این پرسش دانش آموزان را در مسیر پژوهش محوری قرار داده است.

یزدان پناه با اشاره به پژوهش محور شدن ۴۰۰ مدرسه استان در سال تحصیلی جاری، گفت: ۳۰۰ مدرسه از این تعداد روستایی و ۱۰۰ مدرسه شهری هستند.

یزدان پناه با بیان اینکه ۶۶۸ معلم فعالیت‌های پژوهشی خود را در طرح معلم پژوهنده ارائه کرده بودند، گفت: از این تعداد طرح‌های ۳۰ معلم تا مرحله استانی پیش رفت و در نهایت شش طرح راهی مرحله کشوری شد که یک طرح آن در کشور رتبه اول را کسب کرد.

او با تاکید بر اینکه برخی از طرح‌های پژوهشی دردی از درد‌های جامعه را درمان نمی‌کنند، از معلم‌ها خواست از انتخاب چنین طرح‌هایی صرف نظر کنند.

یزدان پناه اشاره‌ای هم به برنامه ریزی برای ساخت سه مدرسه و مرکز برای دانش‌آموزان استثنایی در استان کرمانشاه داشت و افزود: ساخت یک مدرسه ویژه دانش آموزان اتیسمی و ساخت یک مدرسه استثنایی در شهر کرمانشاه و همچنین ساخت یک مرکز حرفه آموزی ویژه دانش‌آموزان استثنایی در شهرستان جوانرود قطعی شده که قرار است ۵۰ درصد هزینه‌های این پروژه‌ها را استانداری کرمانشاه و ۵۰ درصد دیگر را وزارت آموزش و پرورش تقبل کند.

او اشاره‌ای هم به برنامه آموزش و پرورش برای خرید تجهیزات مورد نیاز درمانگاه فرهنگیان در پارکینگ شهرداری کرمانشاه داشت و گفت: برخی از تجهیزات این درمانگاه مثل تجهیزات آزمایشگاهی، "سی تی اسکن"، "ام. آر. آی" "ماموگرافی" و... به بخش خصوصی اختصاص دارد که در حال خرید این تجهیزات هستیم که بزودی با خرید این تجهیزات تمامی خدمات این درمانگاه با تعرفه مخصوص به فرهنگیان ارائه خواهد شد.

او با اشاره به کسب رتبه برتر از سوی آموزش و پرورش استان کرمانشاه در حوزه سازمان‌دهی و ساماندهی نیروی انسانی در کشور، افزود: این موفقیت حاصل تلاش‌های مجموعه فرهنگیان استان است.

علی محبی مشاور پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش نیز در این همایش با اشاره به تاکید ویژه مقام معظم رهبری به موضوع پژوهش، افزود: آن چیزی که کشور را در مسیر موفقیت قرار خواهد داد، علم و پژوهش است.

محبی با تاکید بر اینکه نگاه ما به علم و پژوهش باید عوض شود، گفت: وقتی می‌بینیم از حدود یک میلیون نفری که سالانه در کنکور سراسری شرکت کرده و راهی دانشگاه‌ها می‌شوند، بخش زیادی از آن‌ها پس از فارغ التحصیلی نه فقط توان کارآفرینی ندارند، بلکه حتی خودشان هم اغلب بیکار می‌مانند، به این معنا است که مسیر را اشتباه می‌رویم.

مشاور پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش سپس آموزش و پرورش را سنگ بنای حوژه پژوهش عنوان کرد و افزود: تفاوت معلمان پژوهنده با دیگر پژوهشگران در این است که نه فقط خودشان در مسیر پژوهش حرکت می‌کنند، بلکه دانش آموزان را هم پژوهش محور بار می‌آورند.

او با بیان ایکنکه اگر بخواهیم فرآیند پژوهش را در آموزش و پرورش بر مبنای سند تحول بنیادین پیش ببریم باید دانش‌آموزانی پرورش داده شوند که در عین داشتن روحیه پرسشگری کارآفرین باشند، گفت: آموزش و پرورش زمانی می‌تواند ادعا کند که در مسیر درست حرکت کرده که دانش‌آموزان با تفکر پژوهش محوری و با روحیه انتقادگری، پرسشگری و با جسارت و کارآفرین تربیت کند.

این مسئول با اشاره به رویکرد دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های نسل چهارم، گفت: دانشگاه‌های نسل چهارم دانشگاه‌های کارآفرین هستند که دانشجویان خود را به سمت کارآفرینی سمت و سو می‌دهد.

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار