ترانزیت یکی از عناصر کلیدی و زیربنا‌های توسعه اقتصادی است

عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد گفت: حمل و نقل و ترانزیت از مهم ترین عناصر کلیدی توسعه اقتصادی در کشورها بشمار می رود.

ترانزیت یکی از عناصر کلیدی و زیربنا‌های توسعه اقتصادی استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  محمود امتی عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد و نایب رئیس انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی در اولین همایش ملی ترانزیت و حمل و نقل بین المللی در مسیر توسعه اقتصادی که در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، هدف از برگزاری این همایش را دریافت نظرات و پیشنهادات و انتقاد‌های مربوط به ترانزیت در دو سه دهه اخیر دانست که به صورت جزیره‌ای و پراکنده بدان پرداخته می‌شده و گفت: نتوانسته ایم بهره لازم را از نظرات در این حوزه را ببریم و امروز جمع شده ایم تا مشکلات و راهکار‌ها در این عرصه را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

او به اهمیت ترانزیت اشاره کرد و ادامه داد: ترانزیت یکی از عناصر کلیدی و زیربنا‌های توسعه اقتصادی است و از این منظر، کشور‌های صنعتی و توسعه یافته به حمل و نقل اهمیت زیادی می‌دهند. در این کشور‌ها سهم خدمات از تولید بیشتر است و حمل و نقل در زمره یکی از همان خدمات است.
 

لزوم توجه بیشتر به جاده ابریشم


امتی از بی توجهی به جاده ابریشم به عنوان یکی از پتانسیل‌های ترانزیتی کشور انتقاد کرد و افزود: مسیر چند هزار ساله جاده ابریشم در کشور ما کم رنگ دیده شده و مسیر‌های دیگر رشد بیشتری داشته اند. این مسیر باید بار دیگر مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد.

نایب رئیس انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: به باور کارشناسان، ترانزیت بعد از نفت و گردشگری مزیت اقتصادی کشور ماست؛ ما در تلاقی کریدور‌های بین المللی غرب به شرق و شمال به جنوب قرار داریم، اما متاسفانه آن طور که باید از این صنعت و فرصت بهره نبرده ایم.
 
او تصریح کرد: یکی از مشکلات کنونی ما این است که در بحث حمل و نقل و صادرات به کشور‌های آسیای میانه، عراق و افغانستان با چالش مواجه هستیم؛ اگر یک حمل و نقل بین المللی قوی و مقتدری داشته باشیم، این صنعت مهم‌ترین پشتوانه حمل ارزان و سریع محصولات صادراتی ما خواهد بود و در کنار آن صنایع دیگر ما نیز شکوفا خواهد شد. در صورت توسعه ترانزیت، ۷۰ تا ۸۰ هزار ناوگان به کشور اضافه خواهد شد و این تحولی عظیم را در اقتصاد ما به دنبال خواهد داشت.

امتی افزود: توسعه بنادر پایانه‌های مرزی و زیرساخت‌های جاده‌ها نیز نتیجه دیگری از توسعه ترانزیت است. با توسعه این صنعت، شاهد آبادانی و گسترش این مراکز خواهیم بود.
 
 عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد با اشاره به محور‌های این همایش گفت: محور اول بحث اهمیت حمل و نقل و ترانزیت است. بحث افزایش درآمد ناخالص داخلی از ترانزیت، توسعه و رشد ناوگان کشور به تبع از ترانزیت، افزایش امنیت ملی و سهم ایران در مناسبات اقتصادی و سیاسی کشور‌های همسایه در این محور قرار می‌گیرد؛ هر چقدر ترانزیت را توسعه دهیم به همان نسبت میزان چانه زنی ما در دنیا افزایش می‌یابد. مراوده تجاری ما با کشور‌های خارجی بیشتر شده و مال التجاره و سرمایه گذاری آن‌ها نیز در کشور رشد می‌یابد. دیدگاه دوم این است که هر چقدر ترانزیت توسعه یابد، اشتغالزایی و تحرکات اقتصادی در مرز‌ها و بنادر افزایش پیدا می‌کند.

او درباره کاهش و تغییر مسیر ترانزیت و عدم شکل گیری شرکت‌های قوی در این حوزه، تصریح کرد: کارشناسان مهم‌ترین عامل ناکامی را عدم تدوین یک نظام جامع در حوزه ترانزیت می‌دانند؛ ما یک چارچوب کلی برای این موضوع نداشته ایم و بر همین اساس، محور دوم همایش درباره «قوانین و مقررات مخل در حوزه ترانزیت و چالش‌های پیش رو» است.

امتی از تعدد سازمان‌های دخیل و نقش متولی واحد در حوزه ترانزیت به عنوان محور سوم همایش نام برد و افزود: فقدان مدیریت واحد باعث شده تا در بسیاری از مرز‌ها در خصوص روند ترانزیت دچار کشمکش بین نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف باشیم. در این قسمت متاسفانه ضعیف عمل شده است.

نایب رئیس انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: «نقش دانشگاه و مجامع علمی» در توسعه ترانزیت چهارمین محور این همایش است. عدم دخالت مجامع علمی و دانشگاه‌ها و دریافت نظرات کارشناسی از این بخش‌ها یکی از مشکلات امروز صنعت ترانزیت به شمار می‌آید.

انتهای پیام// ز.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.