کدخدایی در نشست خبری:

مرز‌های ساختارشکنانه برای تأیید صلاحیت افراد مورد توجه قرار می‌گیرد/ ۲۲۱ نفر در آزمون کتبی مجلس خبرگان رهبری شرکت کرده‌اند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ۲۲۱ نفر در آزمون کتبی انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت کرده‌اند و برگزیدگان برای آزمون شفاهی دعوت می‌شوند.

///به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست امروز خود با رسانه‌ها با بیان اینکه هیئت‌های اجرایی نتایج بررسی صلاحیت ثبت نام کنندگان در انتخابات مجلس را ارسال کرده و اکنون در انتظار مرحله رسیدگی در هیئت‌های اجرایی استان هستیم، گفت: بعد از کسب اطلاع از هیئت‌های مرکزی ما تمامی اخبار را در این مورد به اطلاع خواهیم رساند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: حدود ۳۰۳ نفر برای انتخابات خبرگان ثبت نام کرده‌اند که تعدادی از آنها پیش از این آزمون داده بودند و نیاز به آزمون دوباره نیست، همچنین از حدود ۲۷۲ نفر که برای آزمون کتبی دعوت شده بودند تنها ۲۲۱ نفر شرکت کردند که بعداً از این افراد آزمون شفاهی هم گرفته خواهد شد و سپس درباره صلاحیت عمومی آن‌ها بررسی لازم انجام می‌شود.

او در پاسخ به سئوال باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه با وجود افزایش تعداد وزارتخانه‌های دولت به ۱۹ عدد برای رأی اعتماد مجدد به کابینه دولت چه تعداد از وزرا باید تغییر کنند گفت: بر اساس استفساریه مجلس کلمه بیش از نیمی از وزرا اعلام شده بود که این جای ایراد دارد، زیرا بر اساس اصل ۱۳۶ قانون اساسی گفته شده است که تنها با تغییر نیمی از وزرا، کابینه دولت نیازمند رأی اعتماد مجدد خواهد بود که البته این موضوع به زمان بررسی و تعداد وزارتخانه‌ها هم مربوط می‌شود.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی اعلام می‌کنند تعداد تأیید صلاحیت‌ها در شورای نگهبان بسیار کمتر از هیئت‌های اجرایی است و نسبت به شورا گلایه دارند اظهار کرد: گلایه خود را در این مورد کجا ببریم؟ همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها در انتخابات موظف هستند وظایفشان را طبق قانون انجام دهند و ما انتظار داریم هیئت‌های اجرایی بر اساس قانون اعلام نظر کنند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: نمی‌توان گفت به دلیل آنکه هیئت اجرایی به قانون عمل نکرده  است ما دست از تلاش برداریم، بنابراین احراز صلاحیت‌ها بر اساس قانون انجام می‌شود.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه شورای نگهبان برای مقابله با تبلیغات روانی علیه خود چه اقدامی می‌خواهد انجام دهد بیان کرد: پاسخگویی به این تبلیغات روانی کار رسانه‌هاست و باید آن‌ها به شورای نگهبان کمک کنند، زیرا ما خیلی به این مسائل وارد نیستیم.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه احراز صلاحیت‌ها بر اساس ۳ محور تأیید، عدم تأیید و عدم احراز انجام می‌شود، گفت: هیئت‌های اجرایی، هیئت‌های مرکزی، هیئت‌های اجرایی استانی و شورای نگهبان مطابق با این ۳ محور عمل می‌کند و اگر کسی بر اساس این چارچوب عمل نکند نمی‌توان بیان کرد ما انجام نمی‌دهیم و هر کدام از این هیئت‌ها کار خود را انجام می‌دهد.

او ضمن گلایه از ثبت نام گسترده افراد در انتخابات مجلس تصریح کرد: مجلس می‌توانست با تصویب قانون از این ثبت نام گسترده جلوگیری کند، حجم گسترده ثبت نام‌ها در دور گذشته بیش از ۱۲ هزار نفر بود که حدود ۹ هزار نفر از آنها برای اولین بار بود که ثبت نام می‌کردند و در این دور هم ۱۱ هزار نفر به عنوان اولین بار در انتخابات ثبت نام می‌کردند بنابراین در صورت وجود قانون این حجم از افراد برای ثبت نام وجود نداشت.

کدخدایی تأکید کرد: قانون‌گذار می‌توانست مطابق با سیاست‌های کلی ابلاغی قانون گذاری جلوی ثبت نام‌های بی رویه را بگیرد تا این همه هزینه بر دوش نهاد‌ها نگذارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه نظر شما نسبت به انتقاد‌ها به شورای نگهبان درباره نحوه احراز صلاحیت‌ها چیست؟ گفت: ما کشور آزادی داریم و می‌توانند اشخاص له یا علیه شورا صحبت کرده و یا دیگری دستورالعمل‌هایی را برای شورای نگهبان صادر کند، اما ملاک و معیار شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها و برگزاری انتخابات تنها قانون است و ما تلاش می‌کنیم در این مورد حقی از کسی ضایع نشود.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود رد صلاحیت تعدادی از نمایندگان مجلس برای دور بعدی پارلمان تکلیف آن‌ها از لحاظ اعلام نظر در این دور مجلس چه خواهد بود گفت: بار‌ها نسبت به مجلس گلایه کردم، زیرا آن‌ها در اصلاح قانون انتخابات مجلس کوتاهی کرده‌اند، اما باید این موضوع را به صورت حقوقی در نظر بگیریم.

کدخدایی ادامه داد: صلاحیت نمایندگان مجلس، رئیس جمهور و خبرگان برای یک دوره ۴ ساله و ۸ ساله برای خبرگان انجام می‌شود و زمانی که شورای نگهبان صلاحیت شخصی را برای آن دوره تأیید می‌کند دیگر نسبت به این موضوع اظهارنظری تا پایان دوره انجام نمی‌دهد، همچنین شخص از جهت قانونی تا پایان دوره صلاحیت دارد، بنابراین اگر اکنون صلاحیت یک نماینده مجلس برای دور بعدی احراز نشده باز هم این شخص مشکلی نداشته و می‌تواند در مجلس نسبت به قانون‌گذاری و نظارت وظایف خود را انجام دهد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه درباره نحوه تأیید صلاحیت‌ها هم اظهار کرد: تشخیص صلاحیت اشخاص ثبت نام کننده در انتخابات مجلس بر عهده هیئت‌های اجرایی، هیئت‌های اجرایی استانی، هیئت‌های اجرایی مرکزی و شورای نگهبان است و مراجعی که طبق قانون باید از آن‌ها استعلامات انجا شود. مراجع و نهاد‌ها برای ما نقش یک کارشناس گزارش دهنده را دارند.

او با مطرح کردن این سئوال که آیا محدودیتی در اخذ نظرات و گزارشات مردمی یا نهاد‌ها وجود دارد، گفت: خیر هیچ محدودیتی در این مورد وجود ندارد و قانون‌گذار ذکر نکرده است که صرفاً باید از ۳ یا ۴ مرجع دریافت نظر نسبت به نامزد‌ها انجام شود حتی در ماده ۵۰ قانون انتخابات هم به تعداد مراجع اشاره‌ای نشده است.

کدخدایی تأکید کرد: بنابراین اگر گزارش محلی نسبت به شخصی جمع‌آوری، تأیید و قابل استناد باشد نسبت به آن شخص شورا با آن مدارک اعلام نظر می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دیدار اشخاصی مانند عارف با شورای نگهبان درباره احراز صلاحیت‌ها بوده است بیان کرد: همیشه دوستان و شخصیت‌های مختلف به شورای نگهبان مراجعه کرده و این یک رویه جاری که در گذشته هم بوده است، این اشخاص با اعضای شورای نگهبان دیدار و تبادل نظر می‌کنند.

او تصریح کرد: اکنون هم عارف، مجید انصاری، خرازی با چند نفر از حزبش و ... دیدار‌هایی را با شورای نگهبان انجام داده‌اند که البته این دیدار‌ها مختص به اصلاح طلبان نیست و تمامی افراد از هر جناحی هر زمان درخواست یا سوالی داشته باشند به شورای نگهبان مراجعه می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین با بیان اینکه قانون درباره ارسال شکایت‌های کاندیدا‌ها در زمان انتخابات تغییری نکرده و همچنان مانند گذشته است، گفت: اشخاص می‌توانند در حوزه‌های انتخابیه خود نماینده‌ای را بر سر صندوق‌های رأی قرار داده و گزارشات تخلفات خود را به نماینده شورا یا دفاتر مشخص شده ارسال و به هر صورتی که می‌دانند شکایت‌های خود را به ما برای رسیدگی ارسال کنند.

کدخدایی همچنین در پاسخ به سوالی درباره موضوعات سوالات امتحان نامزد‌های مجلس خبرگان اظهار کرد: اگر به کتب فقهی مراجعه کنید سئوالات اصولی، سئوالات فقهی و سئوالات اجتهادی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها می‌تواند در این آزمون آورده شود.

او در واکنش به اینکه برخی اعلام کرده‌اند به دلیل انتقاد به شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند بیان کرد: ما کشور آزادی داریم و حتی مقام معظم رهبری هم اعلام کرده‌اند که از من انتقاد کنید، بنابراین انتقاد به هر نهادی مشکلی را به وجود نمی‌آورد، اما موضوع انتقاد با توهین، افترا و بحث‌های ساختارشکنانه متفاوت است و ما مرز‌های ساختار شکنانه را مورد توجه قرار می‌دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی هم گفت: ما از برگزاری انتخابات در هر مرحله از آن به صورت الکترونیکی استقبال می‌کنیم البته در حوزه شمارش هم اگر نتایج فنی مطلوب باشد هم ما هم برای آن آماده‌ایم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه اعلام شده کارگروهی در خصوص انتخابات به ریاست برخی وزرا به وجود آمده که آیا این موضوع خلاف بی طرفی دولت نیست؟ اظهار کرد: این موضوع را اکنون می‌شنوم، در دولت به جز وزارت کشور که در حوزه مدیریت انتخابات در بحث اجرا وظایفی دارد فکر نمی‌کنم اقدام دیگری در دولت انجام شود.

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه یکی از کاندیده‌ها (قالیباف) دیروز شعار انتخاباتی خود را با عنوان خیزش نجات اقتصاد کشور اعلام کرده و معاون این شخص در دوره شهرداری هم به دلیل تخلفات چند هزار میلیاردی اکنون زندان است، آیا این مسائل در زمان بررسی صلاحیت او مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: انجام تبلیغات زود هنگام از سوی هر شخصی مورد بررسی قرار می‌گیرد، البته سخنان دیروز این شخص را ندیده‌ام. اعلام نظر درباره هر شخص فارغ از اینکه چه کسی مطابق با مدارک ارسال شده بررسی و اعلام می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: هیچگونه محدودیتی در دریافت گزارش نسبت به افراد از مراکز وجود ندارد، اما باید این گزارشات مستند، محکمه پسند و مطابق با دلایل متقم باشد و اگر شخصی نسبت به نامزدی اظهار نظر کرده و یا گزارشی ارائه کند که مستند نباشد نادیده گرفته خواهد شد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما نسبت به برگزاری رفراندوم درباره انتخابات مطالبی را بیان کردید که آیا درست است؟ اظهار کرد: در یک جلسه کارشناسی در این مورد از من سوال شد و اعلام کردم همه اصول قانون اساسی لازم الاجراست و کسی نمی‌تواند نسبت به اجرای آن اعتراض کند مانند اصل ۵۹ که کسی نباید نگران باشد، یک اصل قانون اجرا می‌شود، قانون اساسی حاکم بر تمام قوانین کشور است.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه خلاء‌های قانونی چه تأثیری بر نحوه بررسی صلاحیت نامزد‌ها دارد، گفت: اولین ایراد همان ثبت‌نام گسترده مردم در انتخابات است، ۱۶ هزار و ۳ نفر در این انتخابات ثبت‌نام کردند که این پرونده این افراد باید بررسی شود و جدای از گذاشتن زمان نیازمند افراد و مسائل دیگری هم هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: تمامی مراجع تمام وقت کار می‌کنند تا گزارش‌های خود را درباره احراز صلاحیت افراد به شورا بفرستند و شورای نگهبان بتواند در موعد مقرر صلاحیت‌ها را اطلاع دهد.

او با بیان اینکه در بحث تبلیغات هم خلاء قانونی وجود دارد، گفت: مشخص نیست که آیا فعالیت در توئیت و فضای مجازی تبلیغات محسوب می‌شود یا خیر، زیرا هم‌اکنون افرادی هستند که در فضای مجازی به معرفی خود و ذکر برخی مسائل پرداخته‌اند، همچنین درباره جلوگیری از ورود حاکمیت پول و هزینه‌های انتخاباتی خلاء قانونی وجود دارد که نیازمند اصلاح بود.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه مردم مطالبات به حق خود را چگونه باید بیان کنند، اظهار کرد: وضع معیشتی مردم باید بیشتر مورد اصلاح قرار بگیرد و تمامی مسئولان حوزه معیشتی و اقتصادی به خواسته‌های مردم توجه کنند، این موضوع بار‌ها مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است بنابراین اعتراض به وضع معیشتی با بحث اغتشاشات باید تفکیک شود.

سخنگوی شورای نگهبان خاطر نشان کرد: باید مسئولان با انجام تدابیر لازم مشکل اقتصادی مردم را حل کرده تا انتخابا هم پرشورتر برگزار شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۳:۴۲ ۰۱ دی ۱۳۹۸
حالا کی می خواد رای بده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
شورای نگهبان نیاز نداریم هیئت اجرای وزارت کشور با استعلام ۴گانه کافی است چه خبره نظارت نظارت این همه نظارت داشتین الان حال و روز ما این شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
مرزهای ساختارشکنانه دیگه چه صیغه ای هست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
شفافیت آرا
Iran (Islamic Republic of)
علیم
۱۶:۵۰ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
چرا برای نامزدهای انتخابات مجلس آزمون اقتصادی سیاسی و تاریخی وحقوقی برگزار نمی شود وپیش شرط های ثبت نام مثل استعفا و عدم سوء پیشینه و مدرک و 20 سال سابقه در نظر گرفته نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
کسانی که تحصیلاتی مثل فوق لیسانس و یا دکترا در رشته ای خاص دارند میتوانند برای امور متنوع کشور مفید باشند تعداد زیاد ثبت نام مشکلی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
قدر این مردم رو ندونستن .بعضی از مسئولین کم توان اون قدر الکی گفتن که دیگه مردم خسته شدن دیگه . برای موفقیت سوااااااد لازمه سوااااد مردانه نه مدرک ! مشکل دقیقا همینه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
دکترای سهمیه ، فوق لیسانس سهمیه ای و بیسواد از ورود به مجلس منع شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
اگر بیش از این هم ثبت نام میکردند بهتر بود برای جمعیت 85 میلیونی 15000 هزار نفر ثبت نام مجلس زیاد نیست انحصار به تعداد خاصی مشکل دارد نه تعداد
Iran (Islamic Republic of)
aaa
۱۳:۵۱ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
با این مدل تایید صلاحیت مطمئن شدم که هیچکدوم صلاحیت ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
هیچ کدام از نخبگان وارد مجلس نشدند
آخرین اخبار