عضو شورای شهر تهران گفت: این واقعیت را نمی تـوان کتمان کرد که دولت در پرداخت سهم پایتخت نشینی خود کوتاهی کرده است.

سوخت بی کیفیت و صنعت خودروسازی در چنبره مافیای قدرت/ دولت طی سال‌ها در پرداخت سهم پایتخت نشینی خود کوتاهی کرده استبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران صبح امروز در نطق پیش از دستور خود که در جلسه علنی شورای شهر تهران ایراد کرد با بیان اینکه آلودگی هوای شهر‌ها یک شبه شکل نگرفته و همه تقصیرات از آن مدیریت شهری نیست، اظهار کرد: دلیل‌های کاملا روشنی وجود دارد؛ سوخت بی کیفیت و صنعت خودروسازی ناتوان و بی خاصیت هر دو در چنبره مافیای قدرت پشت صحنه است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران نه در واردات سوخت و نه در صنعت خودرو دخیل است، گفت: شهرداری تهران مسئول توسعه خطوط مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی است، اما نقشی در تردد روزانه ۴.۵ میلیون خودرو و موتور سیکلت بی‌کیفیت و بدون رعایت استاندارد و مصرف میلیون‌ها لیتر سوخت بی‌کیفیت با چند برابر استاندارد‌های مصرف سوخت در جهان در خودرو‌ها و نیروگاه‌های شهری و کارخانه‌های بزرگی، چون سیمان در جنوب تهران ندارد.

او افزود: بر روی کاغذی که قانون نام دارد حدود ۱۴ وزارتخانه، سازمان و نهاد در قبال آلودگی هوا مسئولیت دارند، اما در عمل مدیریت شهری به تنهایی قدرت و اختیار لازم را برای اعمال مدیریت کنترل آلودگی هوا ندارد.

حق شناس با تأکید بر اینکه حتی دولت در آلودگی هوا چندان مقصر نیست، اظهار کرد:، چون دولت قدرت و اختیار لازم را ندارد، اما این واقعیت را نمی تـوان کتمان کرد که در طی سال‌ها در پرداخت سهم پایتخت نشینی خود کوتاهی کرده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه دولت باید بپذیرد که نباید هزینه‌های پایتخت کشور با تمرکز صد‌ها وزارتخانه، سازمان، سفارت، کنسولگری، تأسیسات و میلیون‌ها تردد کارمندان بدون کوچک‌ترین مشارکت دولت از جیب شهروندان تهرانی پرداخت شود، گفت: دولت باید سهم خود را برای هزینه‌ای که بر دوش میلیون‌ها شهروند تهرانی تحمیل کرده بپردازد و تاکنون پراخت نکرده است.

او گفت: تأمین بخش اصلی بودجه لازم برای توسعه خطوط مترو و نوسازی اتوبوس‌های فرسوده به عهده دولت است که در شرایط فعلی اقتصادی حتی به قیمت خطر افتادن سلامتی مردم در اولویت قرار نگرفته و پرداخت نشده و یا واقعا دولت به دلیل فشار‌های تحریم توان پرداخت آن را نداشته است.

نظری خاطرنشان کرد: اگر از زبان دولت بگویم، مسئول همه ناکارآمدی‌های این کشور همان‌هایی هستند که به جای گام نهادن در مسیر اصلاح و منافع ملی، تدبیر دولت را به هزار و یک زبان به سخره گرفته و با اسرائیل و ترامپ و بن سلمان هم صدا شدند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: همان‌هایی که امروز مست و سرخوش به کسب و کار از تحریم مشغول هستند و بر سر سفره صنعت خودروسازی و بنزین نشسته و از ناکارآمدی دولت و مجلس و مدیریت شهری دم می‌زنند تا شاید آبرویی برای خود نزد ملت بخرند.

او با بیان اینکه تغییر نام معابر شهری به دفعات تکرار شده و تغییر آن‌ها از وظایف مسلّم مدیریت شهری است، اظهار کرد: نامگذاری چند کوچه و خیابان به نام سیاستمداری که پرچم دار مبارزه با استعمار انگلیس بوده و یا هنرمندی، چون عباس کیارستمی در تمامی این سال‌ها حتی سهمی به اندازه نام یک بن بست از ده‌ها هزار گذر این شهر را نداشته‌اند و همگی از فرزندان راستین این دیار کهن هستند.

نظری افزود: چرا باید این نامگذاری‌ها برخی را تا این اندازه برآشفته سازد که یک روز با دروغ بزرگ حذف نام شهیدان از معابر و یک روز دیگر با بهانه آلودگی هوا در صدد تخطئه این نامگذاری‌ها برمی آیند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه امروز به شدت نیازمند وحدت و همبستگی و انسجام ملی هستیم، گفت: هرآنچه که بتواند لبخندی بر لبان این مردم بنشاند خدمت است و هرچه که بر ناکامی و ناامیدی مردم اضافه کند ظلم و ستم است.

او افزود: اگر در میان هزاران خبر بد خبر نامگذاری یک خیابان به نام هنرمندی بی ادعا و یا شهیدی گمنام لحظه‌ای کام مردم را شیرین کند ایرادی ندارد.

نظری در پایان با بیان اینکه شب گذشته مردم برای چند هزارمین سال دیگر شب یلدا را جشن گرفتند تا بگویند طولانی‌ترین و تاریک‌ترین شب‌ها و سردترین زمستان‌ها به پایان می‌رسد، گفت: مطمئن باشید که این زمستان سرد روزی به پایان خواهد رسید و بهار این ملت با جشن فجر و نوروز پیروز خواهد نشست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۱:۵۱ ۰۱ دی ۱۳۹۸
دولت در حق مرد نمکی و مرد یخی کوتاهی کرد چه برسد به مردم تهران
آخرین اخبار