مطالبه‌گری جریان دانشجویی برای دریافت مالیات از سلبریتی‌ها و پزشکان

بحث عدم پرداخت مالیات توسط برخی از پزشکان و معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها از موضاعاتی است که به صورت جدی مورد توجه جریان دانشجویی قرار دارد و براساس اعلام فعالان دانشجویی این موضوع تا رسیدن به نتیجه مطلوب از سوی دانشجویان پیگیری خواهد شد.

مطالبه‌گری جریان دانشجویی برای دریافت مالیات از سلبریتی‌ها و پزشکانبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  دریافت مالیات از سلبریتی‌ها و پزشکان موضوعی است که این روز‌ها مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفته است. اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها و همچنین اصرار و پافشاری برخی از پزشکان برای ندادن مالیات، دو موضوعی است که موجب شد توجه‌ها به سوی این دو موضوع جلب شود.

اظهارات محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره معافیت مالیاتی صد درصدی هنرمندان واکنش‌های مختلفی از سوی جامعه دانشگاهی و به خصوص فعالان دانشجویی در پی داشت. بعد از این اظهارات بسیاری از دانشجویان معتقد بودند که اگر دولت از سلبریتی‌ها و پزشکان و همچنین برخی کالا‌ها مانند دخانیات مالیات می‌گرفت احتیاج نبود قیمت بنزین را یک شبه ۳۰۰ درصد افزایش دهد.

در میان بسیاری از دانشجویان و البته مردم این موضوع مطرح شد که چرا از کارگران، کارمندان و ... که حقوق پائینی می‌گیرند قبل از واریز حقوق مالیات دریافت می‌شود، ولی از یک بازیگر مطرح که برای یک فیلم دستمزد‌های آنچنانی می‌گیرد یا یک پزشکی که درآمد میلیاردی دارد، باید از مالیات معاف شود یا مالیات نپردازد؟

بخشش از جیب ملت به سلبریتی‌ها!

برخی معتقدند حمایت سلبریتی‌ها از دولت در ایام انتخابات موجب شده تا دولت امروز پاداش این حمایت را با بخشیدن مالیات بدهد. اما اگر هم قرار است پاداشی داده شود چرا باید این پاداش از جیب مردم باشد؟

اتحادیه دانشجویان مستقل: هنرمندان دغدغه‌مند برای رفع مشکلات مردم مالیات بدهند

مسائلی که درباره عدم دریافت مالیات از هنرمندان مطرح شد و همچنین انتشار بیانیه تعدادی از هنرمندان باعث شد تا اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل طی نامه‌ای از هنرمندان دغدغه‌مند بخواهد که از حصار امن مالی که برایشان فراهم شده خارج شده و برای عملی کردن دغدغه‌شان و سعی در رفع مشکلات معیشتی مردم دست به اقدام بزنند.

این اتحادیه دانشجویی طی نامه‌ای خطاب به هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر نوشت: در‌پی صدور بیانیه‌ای از سمت اهالی هنر و رسانه با عنوان بیانیه صدای ۲۸ آبان که شاید بتوان آن را نشان دهنده دغدغه‌مندی و نگرانی شما نسبت به مسائل و مشکلات مردم شریف ایران دانست، ضمن بیان مواردی در رابطه با قانون معافیت مالیاتی هنرمندان بر اساس بند (ل) ماده ۱۳۹ قانون معافیت مالیات‌های مستقیم کلیه فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، قرانی، فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خود را ملزم دانستیم که تکانی را خطاب به شما به عنوان یکی از پرطرفدارترین اقشار جامعه‌ی ایرانی مطرح کنیم.

هنرمندان عزیز آیا می‌دانستید که در کشور ما ۵۰۰ هزار میلیارد ریال معافیت مالیاتی وجود دارد که بخش اعظمی از این معافیت به حرفه و هنر شما باز می‌گردد. مبلغی که حتی یک درصد از آن هم می‌توان مقدار زیادی از فشار‌های اقتصادی تحمیل شده بر ملت ایران را کاهش دهد.

از این بیانیه که چند روز گذشته از سمت شما صادر شده می‌توان این مفهوم را برداشت کرد که حس همدردی و همراهی نسبت به ملت دارید و نسبت به اوضاع آنان دغدغه‌مند هستید، اما سوالی که مطرح است این است که چرا این دغدغه فقط در سطح حرف باقی مانده است؟ چرا شما بزرگان سینما، تلوزیون، تئاتر و ... و ... به صورت داوطلبانه اقدام به پرداخت مالیات‌های خود نمی‌کنید؟

بد نیست بدانید که میانگین دستمزد هر بازیگر ستاره ایرانی بین ۴۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان است و طبق گفته مدیر برنامه یکی از خوانندگان به نسبت شهره، فقط یکی از خوانندگان در پنج ماهه اول سال ۹۶، ۲۸میلیارد تومان درآمد داشته که حتی یک ریال از این درآمد راهم به عنوان مالیات پرداخت نکرده درحالی که متوسط درآمد یک کارمند ایرانی ۳میلیون و ۳۰۰هزار تومان است و ۱۰ درصد از حقوق او به عنوان مالیات به صورت ماهیانه کسر می‌شود.

در پایان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور از شما هنرمندان دغدغه‌مند که اکثرا در برهه‌های حساس و مهم ابراز وجود کرده‌اید و با روش‌های مختلفی، چون نامه و بیانیه و متن و سخنرانی و توییت و... نسبت به وضع موجود شکایت کرده‌اید درخواست می‌کند که از حصار امن مالی که برایتان فراهم شده خارج شوید و برای عملی کردن دغدغه‌تان و سعی در رفع مشکلات معیشتی مردم دست به اقدام بزنید. در ابتدا شفاف سازی داوطلبانه نسبت به حقوق خود انجام دهید و سپس مالیات بپردازید تاهم به رفع کسری بودجه همیشگی دولت منتخب کمک کرده باشید و هم ملت ایران ببینند که ستارگان و سرشناسان هنر و رسانه دوشادوش آنان قرار گرفته‌اند و بخشی از فشار افتصادی را به دوش می‌کشند.

نامه دانشجویان دانشگاه امام صادق برای لغو هدفمند مالیات سلبریتی‌ها

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) طی نامه‌ای به نمایندگان مجلس، خواستار لغو هدفمند مالیات سلبریتی‌ها و مافیای کنکور شد.

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در این نامه خطاب به نمایندگان مجلس با طرح برخی مسائل نوشت: چرا دولت همچنان بر دادن معافیت مالیاتی به سلبریتی‌های اجاره‌ای و مافیای کنکور اصرار دارد؟ معافیت دیمی و کلی برخی رسته‌های شغلی با فعالیت‌های گسترده معنادار و متنوع، معقول و منطقی نیست. چرا که با چنین معافیتی تمایل سودجویان به این حوزه بیشتر خواهد شد تا پول‌های مبهم خود را وارد عرصه سینما، کتاب، مجله، روزنامه و ... کنند و اقدام به پولشویی‌های گستره نمایند، هر چند اسمش را «خدمت به فرهنگ و تربیت، کمک به عدالت آموزشی و یا مسئولیت اجتماعی» بگذارنند.

این تشکل دانشجویی همچنین در نامه خود تاکید کرد: باید مراقب پول‌ها و دست‌های آلوده به قلمرو فرهنگ و تربیت بود، حتی که با عنوان‌های جذابی مثل مسئولیت اجتماعی، عدالت آموزشی یا حمایت از فرهنگ باشد. به عنوان نمونه سید محمد امامی تهیه کننده سریال شهرزاد، از متهمین فساد هزاران میلیاردی بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان که در رابطه با این پرونده بازداشت هم شده است، در ۵ سال اخیر هیچ پاسخ روشنی در مورد منابع مالی و هزینه تولید این سریال در جهت شفاف سازی ارائه نکرده‌است. در واقع معافیت مالیاتی عرصه فیلم و سریال، جولانگاهی را برای سودجویان و اختلاسگران پدید آورده است تا به غارت بیتالمال بپردازند و از عایدی آن هم درآمد‌های میلیاردی‌ای نصیب سلبریتی‌های اجار‌های مینمایند! سلبریتی‌هایی که نقش مهمی را در پدید آوردن وضع دشوار معیشتی این روز‌ها به سبب حمایت از دولت تدبیر و امید داشته اند، اما اکنون مدعی حمایت از حقوق مردم شده‌اند!

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق در ادامه این نامه از نمایندگان پرسید: دولتی که با یک دستور ساده، جلوی لغو معافیت مالیاتی سلبریتی‌های اجار‌ه‌ای و مافیای کنکور را بگیرد و بر ثروت ثروتمندان بیفزاید، با چه رویی دم از کسری بودجه می‌زند؟! دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را!

این تشکل دانشجویی در پایان نامه خواستار لغو هدفمند معافیت‌های مالیاتی، مخصوصاً از سلبریتی‌های پردرآمد و صاحب حقوق‌های نامتعارف و مافیای کنکور شد.

برای دریافت مالیات از هنرمندان سیاست‌گذاری شود

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه در نامه‌ای به رئیس مجلس با اشاره معافیت مالیاتی بازیگران، کارگردانان و خوانندگان تاکید کرد: باید تدابیری اندیشیده شود تا از این مشاغل هم مالیات گرفته شود.

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی در نامه‌ای به علی لاریجانی نوشت: با توجه به نامه ۱۰ آذر ۹۸ دکتر نوبخت مبنی بر لغو پیشنهاد کاهش معافیت‌های مالیاتی فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری در لایحه بودجه سال ۹۹ و ابقای معافیت صددرصدی فعالان این حوزه از پرداخت مالیات، به اطلاع می‌رساند انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی (ره) این اقدام دولت را غیر کارشناسی و سیاسی دانسته و معتقد است دستور لغو این پیشنهاد، با شتابزدگی انجام شده است.

برقراری معافیت‌های مالیاتی برای نویسندگانی با حق‌التالیف ناچیز یا ناشران و مطبوعاتی که هر چند وقت یکبار با نوسانات قیمت کاغذ دست و پنجه نرم می‌کنند سیاست درستی است. این سیاست‌ها باید ادامه یابد و فعالان حوزه فرهنگ و مطبوعات را مورد حمایت قرار دهد. اما این حمایت‌ها در مورد همه اصحاب فرهنگ و هنر ضرورتی ندارد و مضر نیز می‌باشد؛ به عنوان مثال بازیگران، کارگردانان و خوانندگان که برای فعالیت‌های خود دستمزد‌های کلان دریافت می‌کنند سالهاست از این لطف بی‌جا بهره می‌برند و هیچگونه مالیاتی در قبال دستمزد‌های خود پرداخت نمی‌کنند.

این در حالی است که کشور روز‌های سخت تحریمی را پشت سر می‌گذارد و دولت نیز با کسری بودجه‌ای کم سابقه مواجه است؛ لذا ضروری است به توجه به درآمد و نیاز‌های هر گروه فعال در حوزه فرهنگ و هنر، معافیت لازم برای همان گروه وضع گردیده و از باقی گروه‌ها مانند هنرمندان مالیات اخذ شود.

این روند نه تنها در مورد اهالی فرهنگ و هنر، که باید در خصوص گروه‌های مختلف مانند پزشکان و وکلا و بخش‌هایی مانند عایدی سرمایه و سپرده‌های بانکی نیز در پیش گرفته شود.

اینک مطالبه ما از دولت این است که با بررسی‌های کارشناسی، سیاست‌های تبعیضی و ترجیحیِ عدالت محور در خصوص اخذ مالیات از اهالی فرهنگ و هنر را به کار گیرد. اتخاذ سیاست‌های مالیاتی دقیق در حوزه‌های مختلف باعث جبران بخش مهمی از کسری بودجه دولت شده و عدالت را در بین اقشار مختلف به اجرا می‌آورد.

دولت موضع خود درباره حذف معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها را تغییر دهد

معصومه بخشیان دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم در گفتگو با خبرگزاری فارس، در این رابطه می‌گوید: چند روزی بود که افکار عمومی بحران افزایش قیمت بنزین را پشت سر گذاشته بود و سعی داشت به حالت عادی خود برگردد که داعیه داران تدبیر و امید در اظهاراتی با حذف معافیت مالیاتی هنرمندان و سلبریتی‌ها مخالفت می‌کنند.

دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه می‌دهد: دریافت این خبر توسط مردم نجیبی که حتی از حق اعتراض خود برای حفظ ساختار‌ها و ارکان نظام می‌گذرند فقط ناامیدی از بهبود شرایط دشوار اقتصادی را به ارمغان می‌آورد این ناامیدی آثار زیانبار فرهنگی را در جامعه پدیدار می‌کند که بعد از آن باید متولیان فرهنگی هزینه و وقت مضاعفی را صرف بهبود این شرایط کنند.

وی تصریح می‌کند: به عنوان مثال کارگری که به طور متوسط درآمد ماهیانه یک و نیم تا دو میلیون تومان دارد و قبل از دریافت حقوقش مالیات آن را پرداخت می‌کند وقتی می‌بیند که مسئولینی که به آن‌ها اعتماد کرده و رای داده است از دریافت مالیات دستمزد‌های گزاف برخی فعالین حوزه‌های فرهنگی چشم‌پوشی می‌کنند دچار سرخوردگی و ناامیدی می‌شود که این ناامیدی نه تنها زندگی خود او بلکه همه اعضای خانواده اش را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

بخشیان یادآور می‌شود: اینجانب به عنوان عضو کوچکی از دانشجویان فعال حوزه فرهنگی از دولت تدبیر و امید تقاضا دارم که موضع خود را در رابطه با حذف معافیت مالیاتی هنرمندان و سلبریتی‌ها تغییر داده در کنار مردم شریف و عزیزی که با امید به تدبیر آن‌ها رای داده‌اند قرار بگیرند نه در مقابلشان.

دانشجویان در خط مقدم مطالبه‌گری درباره پرداخت مالیات سلبریتی‌ها و پزشکان

بحث عدم پرداخت مالیات توسط برخی از پزشکان و همچنین معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها از موضاعاتی است که به صورت جدی مورد توجه جریان دانشجویی قرار دارد و براساس اعلام برخی از دانشجویان، جریان دانشجویی این موضوع را تا رسیدن به نتیجه‌ای که به نفع ملت و کشور باشد، پیگیری خواهند کرد.


منبع: فارس

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.