افتخاری: هنرمندان به جای مالیات «وام وجدان» بدهند/ معنی ندارد که یک سلبریتی با ماشین میلیاردی ظاهر شود

خواننده سرشناس کشورمان معتقد است هنرمندان می‌توانند به جای مالیات بردرآمد، مبالغی را به عنوان «وام وجدان» بپردازند.

هنرمندان به جای مالیات «وام وجدان» بدهند/ معنی ندارد که یک هنرمند با ماشین گران‌قیمت بین مردم ظاهر شودبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا افتخاری خواننده سرشناس کشورمان با اشاره به مباحث مطرح‌شده اخیر درباره لغو معافیت مالیاتی هنرمندان گفت: ما نمی‌توانیم همه هنرمندان و فعالان رشته‌های هنری را از حیث درآمد مالی در یک دایره قرار دهیم. من می‌خواهم فراتر از بحث مالیات، به یک رسالت هنری در بین هنرمندان اشاره کنم که به نظر می‌رسد مغفول مانده است.

وی اظهار کرد: من نمی‌گویم که هنرمندان حتماً مالیات بردرآمد خود را به دولت بدهند، خیر. فعالان هنری خودشان باید بخشی از درآمد‌های خود را با یک شیوه تعریف‌شده به آن دسته از اهالی هنر که از لحاظ مالی ضعیف هستند بپردازند. من اسم این مبلغ را هم «وام وجدان» می‌گذارم.

دارنده نشان چهره ماندگار هنر در سال ۱۳۸۹ افزود: باید با شیوه‌های مناسب، بخشی از این درآمد در اختیار آن دسته از هنرمندان گمنام یا پیشکسوت قرار بگیرد که زحمات زیادی برای فرهنگ و هنر این مملکت کشیده‌اند. هنرمندانی که اکنون به خاطر شرایط اقتصادی یا اتفاقات پیش‌بینی‌نشده به مشکل برخورده‌اند، اما چه بسا عده‌ای بار‌ها از حاصل کار آن‌ها بهره‌مند شدند: رنج گل بلبل کشید و برگ گل را باد برد. آن‌هایی که برگ گل نصیبشان شده، یک برگ از این گل هم به کسانی بدهند که اگرچه در وادی هنر زحمات زیادی کشیده‌اند، اما آن چنان که باید و شاید در این مسیر کامیاب نبوده‌اند.

این خواننده موسیقی سنتی در ادامه گفت: به هر حال باید اختلاف بالای درآمد در بین خود هنرمندان را هم در نظر بگیریم. چه در عرصه موسیقی و چه در تئاتر یا هنر‌های تجسمی، هنرمندان زیادی داریم که الان در عسرت زندگی می‌کنند. این‌ها گفتن ندارد، اما من هنرمندی را می‌شناسم که به خاطر مشکلات مالی با وجود داشتن همسری باردار، سه ماه است با کنسرو خوراک لوبیا و غذا‌های ارزان قیمت زندگی را می‌گذراند!

افتخاری عنوان کرد: از طرف دیگر، مردم چهره‌های مشهوری را می‌بینند که با عنوان سلبریتی، سوار ماشین‌های میلیاردی می‌شوند. اصلاً معنی ندارد که یک هنرمند اصیل با ماشین گران‌قیمت در انظار عمومی ظاهر شود. این را هم بگویم که من اصلاً با این عبارت سلبریتی راحت نیستم و بهتر است به جای آن از «افراد سرشناس» یا «افراد اسم و رسم‌دار» استفاده کنیم. این را هم فراموش نکنیم که معدود خوانندگان یا آهنگسازانی که درآمد‌های خوبی از کنسرت‌ها دارند بیشتر به حامیان مالی وابسته هستند.

فعالان هنری خودشان بخشی از درآمد‌های خود را با یک شیوه تعریف‌شده به آن دسته از اهالی هنر که از لحاظ مالی ضعیف هستند بپردازند؛ من اسم این مبلغ را «وام وجدان» می‌گذارم.

وی تصریح کرد: من این مسائل را یکسره پوچ می‌دانم. این که شما یک هنرمند شناخته‌شده هستی به این معنا نیست که دیگر از تو بهتر وجود ندارد! همانطور که چارلی چاپلین در نامه‌ای به دخترش ژاکلین می‌گوید که همیشه کسی هست که در هنر بهتر از من و تو باشد؛ بهتر از ما بخواند یا بازی کند یا این که ساز بزند. به قول آن شاعر عزیز: پیر مغان به رتبه پیغمبری رسید/، چون اهل قیل و قال نبود ادعا نکرد.

این خواننده مطرح در ادامه گفت:الان هم هنرمندان بسیار کاربلد و کارآمدی داریم که، چون اهل قیل و قال و رسانه و تبلیغات و رفتن روی بیلبورد‌های خیابانی نیستند و به این ماجرا‌ها ورود نکرده‌اند و درآمد چندانی ندارند، اما پیش از این‌ها به رتبه هنرمندی رسیده‌اند. باید این افرد شناسایی شوند و از درآمد فعالیت هنری به آن‌ها وام وجدان پرداخت کنیم. به هرحال این‌ها هم سال‌ها زحمت کشیده‌اند.

افتخاری افزود:هنرمندی که درآمد بالایی دارد اگر زکات هنرش را ندهد خودش ضرر خواهد کرد. چون آفت به زندگیش می‌افتد. باید به فکر همکاران و هم صنفی‌های خودشان باشند. هم رسانه‌ها و هم هنرمندان به جای جنجال بر سر مالیات دادن یا ندادن به فکر دادن وام وجدان به هنرمندانی باشند که از لحاظ مالی ضعیف هستند.

اختتامیه مسابقه رادیویی یک دو صدا

این خواننده مطرح درباره فعالیت‌های هنری خود در آینده نیز گفت: در حال ضبط و آماده‌سازی یک آلبوم به آهنگسازی آقای حسین پرنیا هستم. برای کنسرت‌های آینده هم برنامه‌ریزی می‌کنم. همواره کارآیی و توان خودم را با اندیشه و زمان‌سنجی به پیش می‌برم.

هنرمندی که درآمد بالایی دارد اگر زکات هنرش را ندهد خودش ضرر خواهد کرد.

وی با اشاره به حضور خود در برنامه استعدادیابی «یک، دو صدا» در رادیو ایران به عنوان داور گفت: از این که در این برنامه در کنار آقای محمدرضا چراغعلی و سعید بیابانکی به عنوان داور حضور دارم بسیار خرسندم. آقای ساعی به عنوان تهیه‌کننده این برنامه زحمات زیادی کشیده‌اند. من هم سعی کرده‌ام توانایی و تجربه‌ام را در اختیار شرکت‌کنندگان این برنامه که پشتیبان مالی ندارند و با عشق یه خوانندگی می‌پردازند بگذارم؛ شاید این گونه بخشی از آن وام وجدان را هم پرداخت کنم. در این برنامه رادیویی دیگر بحث پول و بازار و دلار نیست؛ مسئله عشق و رندی و جوانی است، چرا که هیچ وقت دوست نداشتم هنر با پول و مسائل مالی آلوده شود.

منبع: آنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.