توافق عربستان و شورای همکاری خلیج فارس برای تاسیس مقر فرماندهی نظامی مشترک

پیش‌نویس توافقنامه‌ای میان عربستان و شورای همکاری خلیج فارس درباره تاسیس مقر فرماندهی نظامی مشترک برای کشور‌های عضو این شورا امضا شد.

توافق عربستان و شورای همکاری خلیج فارس برای تاسیس مقر فرماندهی نظامی مشترکبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه، دولت عربستان سعودی و دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس توافقنامه‌ای برای ایجاد مقر فرماندهی نظامی مشترک کشور‌های شورای همکاری در ریاض، امضا کردند.

رئیس فرماندهی نظامی مشترک اعلام کرد هدف سران کشور‌های حوزه خلیج (فارس) ایجاد نیرو‌های هوایی، دریایی و زمینی مشترک است و به عنوان اولین گام در این مسیر نیز مقر فرماندهی نظامی مشترک در ریاض ایجاد شد که با نیرو‌های سپر جزیره و نیز مراکز هوایی، دفاع هوایی و فرماندهی دریایی در ارتباط خواهد بود.

هانی الصفیان خبرنگار  العربیه در ریاض در ارتباط زنده با استودیوی خبر شبکه درباره این توافقنامه گفت: این توافقنامه امروز در وزارت خارجه عربستان سعودی امضا شد. فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان، به نمایندگی از این کشور و عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج (فارس)، به نمایندگی از این شورا توافقنامه را امضا کردند. این توافقنامه بند‌های مختلفی دارد که شاید مهمترین آن‌ها ایجاد مقر فرماندهی نظامی مشترک کشور‌های شورای همکاری در ریاض باشد که مراکز مختلف عملیات نظامی از جمله نیرو‌های سپر جزیره با آن در ارتباط خواهند بود. مرکز فرماندهی دریایی که مقر آن در بحرین قرار دارد نیز مستقیما با این مقر در ارتباط خواهد بود.

او افزود: فرماندهی نظامی مشترک پس از نشست‌های متعدد مسئولان و فرماندهان نظامی کشور‌های شورای همکاری تشکیل شد و امروز نیز مقر آن در ریاض ایجاد می‌شود و فعالیت خود را برای حمایت از مردم کشور‌های شورای همکاری آغاز می‌کند.

این خبرنگار در پاسخ به سوالی درباره حجم نیرو‌های هر یک از کشور‌های شورای همکاری در این فرماندهی گفت: تعداد مشخصی مطرح نیست، اما از نشست‌های مسئولان و فرماندهان نظامی بر می‌آید که مهمترین مسئله در این فرماندهی یگان‌های پدافند راهبردی و پدافند ویژه کشور‌های شورای همکاری است. هر یک از کشور‌های شورای همکاری توانایی دفاع از خود را دارند، اما وجود فرماندهی نظامی مشترک قدرت بیشتری به آن‌ها می‌دهد و یکی از اهداف و آرمان‌های این کشور‌ها بود که امروز تحقق می‌یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار