پاک آیین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

موضِع ایران در قِبال بحران یمن، گفت‌وگو‌های یمنی- یمنی است

کارشناس مسائل منطقه گفت: ایران طرحی برای جلوگیری از تجزیه یمن، همچنین خروج و عدم دخالت نیرو‌های خارجی ارائه کرده است.

///////محسن پاک آیین سفیر اسبق کشورمان در آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  دستاوردهای اجلاس اسلامی مالزی اظهار کرد:  امروز کشور‌های اسلامی با چالش‌های متعددی مواجه هستند که باید برای آن‌ها چاره جویی کرد.

او ادامه داد: به دلیل اینکه مقر سازمان همکاری‌های اسلامی هم در جده قرار دارد و تحت نفوذ عربستان از اینکه بتواند راهگشای  مشکلات جهان اسلام باشد و اقدام موثری انجام دهد، عاجز است. چند سال است که کشور‌های مترقی جهان اسلام اقدام به ایجاد گروه جداگانه‌ای به نام همین گروهی که امسال به عنوان اجلاس ۲۰۱۹  تحت عنوان اجلاس اسلامی انجام شد، کردند که مالزی بانی آن بوده و در کنارش هم با ایران  و چند کشور دیگر مشورت شده است.

پاک آیین گفت: این اجلاس از این بابت که اراده لازم را برای ارائه راهکار‌هایی برای حل مشکلات جهان داشته، اهمیت بسیاری داشته و کشور‌هایی هم که در آن شرکت کردند کشور‌های تاثیر گذاری در جهان اسلام و به خصوص در غرب آسیا هستند. حدود ۴۰۰ نفر از نخبگان و مقامات صاحب نظر و دارای نفوذ جهان اسلام هم در این اجلاس شرکت کردند؛ در مجموع به نظر می‌رسد که این اجلاس توانایی دارد راهکار‌های مناسبی را برای حل مشکلات جهان اسلام ارائه دهد. 

او تاکید کرد: بزرگ ترین مشکل جهان اسلام مسئله فلسطین، یمن و تجاوزات عربستان به این کشور است، همچنین مباحث دیگری مانند افغانستان و سوریه  وجود دارد که در این جلسه می‌تواند مطرح شود، ایران هم طرح‌های خوبی دارد که  عنوان کرده از جمله طرح برگزاری همه پرسی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین که از طرف رهبر معظم انقلاب مطرح شد که مردم فلسطین چه مسلمان و چه یهودی و چه مسیحی در یک همه پرسی شرکت کرده و نظام آینده کشور را تعیین کنند، می توان گفت این  طرح، خوب، قابل اجرا و برگرفته از رویکرد‌های دموکراتیک است.

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: طرحی که ایران  عنوان کرد، پیش تر در دیدار مقام معظم رهبری با اعضای انصارالله مطرح شده بود و سه وجه مختلف دارد، اول اینکه جلوگیری از تجزیه یمن، همچنین خروج و عدم دخالت نیرو‌های خارجی و در نهایت هم گفت وگو‌های یمنی- یمنی است. این طرح بسیار خوب، جامع و شدنی است که ما می‌توانیم در این اجلاس مطرح کنیم، به همین شکل در رابطه با سوریه ، افغانستان و  سایر کشورها هم ما دیدگاه‌های خودمان را داریم .

او در پایان خاطر نشان کرد: محور‌های دیدگاه‌های ایران هم این است که کشور‌های منطقه خودشان با هم متحد شوند و بدون دخالت کشور‌های فرا منطقه‌ای مخصوصا کشور‌هایی که دنبال یک جانبه گرایی هستند از جمله آمریکا بتوانند مشکلات جامعه اسلام را حل کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اجلاس اسلامی ، مالزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار