شکیبافر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اهمیت دورهمی و ارتباطات انسانی، هدف مسابقه عکاسی آیین یلدا است

داور سومین مسابقه «عکس یلدا» گفت:هدف مسابقه عکاسی آیین یلدا، تاکید بر اهمیت ارتباطات انسانی است که فراموش شده است.

آی‌تای شکیبافر عکاس، مدرس دانشگاه و یکی از داوران سومین مسابقه «عکس یلدا» درباره سلسله مسابقات عکاسی از سفره‌های ایرانی اسلامی به خبرنگارحوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با سلسله مسابقات عکاسی سفره‌های ایرانی اسلامی و برگزاری آن‌ها از قبل آشنا بودم و یکی از نکات مثبت این مسابقات، رویکرد آن‌ها است که به مراسم و آداب و رسوم آیینی می‌پردازد. مراسمی که برای نسل جدید در حال فراموشی است و فقط ظاهری کلی به صورت نماد‌ها و هاله‌ای از آن‌ها در جامعه مانده است.

وی با تاکید بر اینکه «عکس» تاریخ را ثبت می‌کند و فراتر از کلمه قدم برمی‌دارد، بیان کرد: خیلی خوب است عکاس‌ها علاوه بر عکاسی و دیدن مراسم و سفره‌های یلدا، بتوانند در خارج از خانه‌ها، مراسم ویژه یلدا را مشاهده کنند و برخورد فرهنگ‌های مختلف را با این موضوع به نمایش بگذارند.

شکیبافر با بیان اینکه هدف مسابقه عکاسی آیین یلدا، تاکید بر اهمیت دورهمی‌ها و ارتباطات انسانی است، گفت: به نظر من سفره‌های یلدا را می‌توان در همه عکس‌ها دید، اما عکاس با درایت و نگاه تیزبینی که دارد باید بتواند این مراسم را در فرهنگ کلی کشور خودش پیدا کند و بسنجد که شهر با تمام تنوع قشری، قومی و فرهنگی خودش در زمان فرارسیدن یلدا، چه تغییراتی داشته است و آن‌ها را ثبت کند. در واقع آن چیزی که مردم در آن زمان که هیجان جشن و مراسم دارند، نمی‌بینند عکاس باید ببیند و ثبت کند.

وی درباره حضور در هیات داوران این مسابقه در کنار حسن غفاری و بابک برزویه نیز توضیح داد: سال‌هاست در کنار این دو بزرگوار فعالیت دارم و از آن‌ها درس‌های زیادی فراگرفته ام. در پروژه‌های بسیاری در کنار این دو عکاس باسابقه بوده ام، اما این، اولین باری است که در کنار آن‌ها به داوری عکس می‌پردازم و از این بابت خوشحال هستم.

این عکاس جوان در ادامه درباره معیار‌های داوری در چنین مسابقه‌ای که رویکرد مستند اجتماعی دارد، گفت: معیار داوری در این مسابقه را بر اساس استاندارد جهانی و استاندارد‌هایی که داخل کشور مرسوم است، می‌گذاریم؛ بر این اساس، نگاه خلاقانه عکاس اولین نکته مهم است و بعد از آن، باید مشخص شود عکاس چطور توانسته محتوا را بر اساس فرم به مخاطب منتقل کند. چون این عکس‌ها قرار است برای مخاطب مردمی به نمایش درآید و از آنجایی که مردم آگاهی تخصصی درباره عکس ندارند و باید بتوانند محتوای عکس‌ها را درک کنند، انتقال محتوا مهم است.

شکیبافر در پایان اظهار کرد: شب یلدا مملو از رنگ، نماد و سمبل است و عکاس‌ها باید بتوانند با این نماد‌ها و نشانه‌ها، فرهنگ ایرانی را در این مراسم به مخاطب منتقل کنند.

آی‌تای شکیبافر دارای مدرک کارشناسی ارشد عکاسی و مدرس دانشگاه است و حدود ۱۵ سال سابقه فعالیت عکاسی در رزومه خود دارد. وی در چندین جشنواره عکس ملی و بین المللی رتبه کسب کرده و داوری عکاسی نیز انجام داده است.

گفتنی است سومین مسابقه عکس یلدا (آیین یلدا) به دبیری محمدصالح حجت‌الاسلامی و با حمایت سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار می‌شود. آخرین مهلت ارسال عکس به این مسابقه هشتم دی ماه است.

انتهای پیام/

برچسب ها: عکاسی ، شب چله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار