بازتاب گسترده رزمایش مشترک دریایی ایران در رسانه‌های خارجی

رسانه‌های خارجی به بازتاب رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین پرداختند و آن را مهم ارزیابی کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه‌های خارجی ضمن بازتاب رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین، آن را مهم ارزیابی کردند.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به موضوع برگزاری رزمایش مشترک بین ایران، چین و روسیه پرداخته و در این باره طی گزارشی نوشت: «برخی معتقدند که این رزمایش واکنشی به اقدامات آمریکا و عربستان در منطقه است».

این گزارش در ادامه می‌افزاید: «تهران تحت تحریم‌های سخت اقتصادی بی‌سابقه از سوی آمریکا قرار گرفته و به همین دلیل تمایل دارد تا همکاری‌های نظامی با پکن و مسکو را افزایش دهد».

این خبرگزاری از قول وزارت دفاع چین می‌نویسد: «این رزمایش، همکاری بین نیرو‌های دریایی سه کشور را افزایش می‌دهد».

«اسپوتنیک» نیز در گزارشی درباره این رزمایش نوشت: «این رزمایش در حالی برگزار می‌شود که آمریکا در تدارک ایجاد ائتلافی در نزدیکی آب‌های ایران است».

این خبرگزاری در ادامه خاطرنشان کرده که این رزمایش با هدف ارتقای صلح، دوستی و امنیت در منطقه برگزار شده است.

«دیلی میل»، اما در گزارشی مشابه به نگرانی‌های احتمالی غرب و مخصوصا آمریکا از این رزمایش پرداخته و تاکید کرده که ایران، روسیه و چین رزمایش دریایی «بی‌سابقه‌ای» را در میان نارضایتی غربی‌ها برگزار کرده‌اند.

دیلی‌میل از اعزام سه فروند کشتی جنگی، شامل یک ناوچه، یک تانکر سوخت‌رسان و یک یدک‌کش نظامی به این رزمایش از سوی روسیه خبر داد.

این گزارش در بخش دیگری تصریح کرد: «رزمایش مذکور در حالی انجام می‌شود که واشنگتن با نادیده گرفتن توافق هسته‌ای ایران و فعال کردن مجدد تحریم‌ها علیه ایران، تنش‌ها در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران را افزایش داده است».

خبرگزاری «آناتولی» نیز به بازتاب تحلیل کارشناسان ژئوپلیتیکی پرداخته و در این‌باره نوشته: برگزاری این رزمایش یک نمایش قدرت علیه آمریکا و حاکی از افزایش مرز‌های دفاعی ایران در حوزه دریاست.

پیش از این نیز یک تحلیلگر آمریکایی طی مقاله‌ای برای یکی از روزنامه‌های پرطرفدار چین تاکید کرده بود که رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین تلاشی برای توازن قدرت در منطقه است و تهدیدی برای صلح منطقه‌ای به شمار نمی‌آید.

شبکه تلویزیونی راشاتودی نیز گزارش داد رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه امروز جمعه در اقیانوس هند و دریای عمان آغاز شد.

خبرنگار راشاتودی در این باره گفت: رزمایش مزبور همچنین اقدامی بسیار هوشمندانه از سوی ایران است. ایران تصمیم گرفت تا از بعضی از دوستان خود یعنی چین و روسیه، دومین و سومین قدرت نظامی جهان بخواهد تا برای یک تمرین دریایی دوستانه با این کشور همراه شوند.

شبکه تلویزیونی العربی هم اعلام کرد ایران اولین رزمایش دریایی مشترک خود با چین و روسیه را در بخش شمالی اقیانوس هند آغاز کرده است.

یاسر مسعود، خبرنگار شبکه تلویزیونی العربی در گزارشی درباره اهداف این رزمایش گفت: از مهم‌ترین پیام‌هایی که تهران می‌خواهد در این برهه از زمان به جهان مخابره کند، این است که این رزمایش، پاسخی به تلاش‌های آمریکا برای افزایش فشار بر ایران است. آمریکا در این منطقه به ویژه نزدیک منطقه‌ای که در آن رزمایش برگزار می‌شود یعنی شمال اقیانوس هند و دریای عمان، با ناو‌های خود حضور نظامی دارد. ایران می‌خواهد بگوید که در این منطقه، بخشی از راه حل را تشکیل می‌دهد، تصمیم گیرنده است و از طریق مشارکت با دو قدرت جهانی، این رزمایش را برگزار می‌کند.

غلامرضا طحانی، سخنگوی نیروی دریایی ارتش ایران، چندی پیش گفته بود که ایران را نمی‌توانند در منطقه به انزوا بکشانند.

این رزمایش همچنین با مشارکت دو قدرت جهانی انجام می‌شود، بنابراین رزمایش می‌خواهد بر تامین امنیت این منطقه تجاری مهم نیز تاکید کند و تامین امنیت انرژی را یادآور شود. رزمایش همچنین این پیام را دارد که بین سه کشور همکاری‌های نظامی وجود دارد.

این رزمایش اهمیت بسیار دارد، زیرا اولین رزمایشی است که پس از چندین دهه بین سه کشور ایران، روسیه و چین برگزار می‌شود.

شبکه قطری الجزیره گزارش داد: چین برگزاری مانور مشترک دریایی با ایران و روسیه را در منطقه، برای ارسال پیام برای آمریکا مهم می‌داند.

ناصر عبدالحق، رئیس دفتر شبکه تلویزیونی الجزیره در پکن، درباره اهمیت مانور‌های مشترک دریایی بین ایران، روسیه و چین برای پکن گفت: سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد این مانور‌ها بین سه کشور، طبیعی است و علیه هیچ طرفی در منطقه نیست. سخنگوی وزارت دفاع چین هم اعلام کرد این مانورها، در چارچوب توافقنامه همکاری نظامی سال ۱۹۸۲ بین سه کشور برگزار می‌شود. با وجود این، شاهد انتشار مقاله‌هایی در روزنامه‌های چین بودیم که تاکید دارد این مانورها، حامل پیام برای آمریکا در منطقه خواهد بود.

پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل در گزارشی با عنوان «مثلث جدید قدرت دریایی: رزمایش دریایی بی سابقه ایران، چین و روسیه» نوشت: نیروی دریایی ایران روز جمعه رزمایش دریایی مشترک و بی سابقه‌ای را در کنار چین و روسیه در بخش شمالی اقیانوس هند آغاز کرد. این نخستین رزمایش مشترک دریایی در نوع خود، از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران و افزایش تنش‌ها، به شمار می‌رود. تهران در بحبوحه تحریم‌های بی سابقه از سوی واشنگتن، به دنبال افزایش همکاری‌های نظامی با مسکو و پکن بوده است. سفر نمایندگان نیروی دریایی روسیه و چین به ایران نیز در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

بازتاب فوق‌العاده رزمایش مشترک دریایی ایران در رسانه‌های خارجی

شبکه لبنانی المیادین گزارش داد: ایران برگزاری مانور مشترک دریایی با روسیه و چین را نشانه شکست سیاست‌ها و فشار‌های آمریکا برای منزوی کردن تهران می‌داند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۳۵ ۰۷ دی ۱۳۹۸
امید است این اتحاد نه تنها در دریا و مسائل امنیتی و دفاعی بلکه در جاده های ترانزیت و بین المللی قاره پهناوراورآسیا و جاده های ریلی و کانالهای هوائی نیز برقرار شود و با اتحاد و روشهای متحدالرویه بین تمام کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا بازاربزرگ تجارت و اقتصاد نیز بین این اعضاء در مقابل تهدیدات تعرفه های گمرکی و فشارقدرت "دلارآمریکا"با اتحاد با اتحاد با اتحاد و فقط و فقط با وحدت و اتحاد به چنان قدرتی در این اتحاد و ""احیاء جاده ابریشم"" برسند که همه در این بازی برد-برد برنده باشند و بازنده اصلی آمریکا و متحدان سنتی اروپائیش باشند و بازی باخت-باخت نسیب و قسمت آمریکا و متحدانش بشود با توجه به اینکه در بین اعضاء قاره پهناوراورآسیا روسیه و چین از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و دارای حقWTOهستند براحتی میتوانند تمام اعضاء را در این اتحاد و همپوشانی مساعدت کنند تا تمام اعضاء از تهدیدات قدرت دلارآمریکا و تعرفه های گمرکی در امان باشند.....و نیمی از کشورهای کره زمین از شر قدرت دلارآمریکا و تعرفه های گمرکی آمریکا راحت بشوند و هم آمریکا و متحدان سنتی همراهش با از دست دادن بازار بسیار بزرگ و پهناور منطقه اورآسیا ضربه مهلک تجاری و اقتصادی بخورد و یک بازی باخت-باخت نصیبشان شود...................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۷ دی ۱۳۹۸
ایران ازهزاران سال پیش قدرت دریایی بوده وباید اون روحفظ کنه. علم وتکنولوژی ابزاریه که متاسفانه (بعلت بسترسازیهای مناسب برای جذب مغزها وسرمایه ها)بیشتر دردست قدرتها استعماری واستبدادی است که با نقاب حقووووق بشر مشغولن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۰۷ دی ۱۳۹۸
غرب باید بفهمد اینجا شرق است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۶ دی ۱۳۹۸
نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۷ دی ۱۳۹۸
البته شرق فروپاشید!
آخرین اخبار