رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) مطرح کرد؛

تدوین رشته‌های هنری و صنایع‌دستی ویژه بانوان در دانشگاه حضرت معصومه (س)

عبدی پور فرد گفت: در راستای تقویت بنیه اقتصادی بانوان، رشته‌های هنری و صنایع‌دستی ویژه دانشجویان در دانشگاه حضرت معصومه (س) تدوین می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، ابراهیم عبدی پور فرد رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) با اشاره به جایگاه مهم دانشگاه حضرت معصومه (س) در توجه به نیاز‌ها و مطالبات بانوان در عرصه‌های علمی و پژوهشی گفت:فضای عالی برای رشد علمی زنان در محیط‌های مناسب، یکی از نیاز‌های مهم جوامع دینی است.

رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) افزود: دانشگاه‌ها سه کارکرد مهم در تولید علم، تولید انسان متخصص و تولید انسان فرهیخته دارند و دانشگاه‌های تک جنسیتی در تولید انسان‌های نخبه و فرهیخته از موفقیت بیشتری برخوردارند.

او تصریح کرد:ما می‌توانیم بخشی از جامعه زنان را در سطوح عالی تربیت و با نهادینه کردن ارزش‌های متعالی دینی و اخلاقی در وجود آن‌ها در قالب برنامه‌های تربیتی، زنان و دختران را برای ورود به جامعه و ایفای نقش سازنده آماده کنیم.

عبدی‌پور فرد بیان کرد: ۵۰ درصد از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و ۵۰ درصد دیگر دست‌پرورده بانوان هستند و تربیت آن‌ها بر عهده زنان است تا افراد شایسته‌ای را تربیت کنند و موجب رشد و تعالی شوند، در جامعه ما به‌عنوان جامعه اسلامی این ضرورت بیشتر احساس می‌شود که به تربیت بانوان نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و در سطح عالی به آموزش آنان توجه کنیم.

او عنوان کرد:دانشگاه تک جنسیتی اگر هدفمند و با برنامه‌ریزی دقیق و جامع و با امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بتواند فعالیت خود را انجام دهد و نقش خود را به‌خوبی ایفا کند در تربیت زنان و دختران شایسته بر اساس الگو‌های متعالی دینی موفق می‌شود.

رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) گفت:اگر چنین دانشگاه‌هایی را داشته باشیم در رشد و تعالی و توسعه معنوی جامعه و تحقق نمونه مدینه فاضله می‌توانیم به اهداف متعالی دست‌یابیم.

او افزود:دانشگاه حضرت معصومه (س) نقش انسان‌سازی نسبت به دانشگاه‌های مشابه دارد و الگویی از یک دانشگاه اسلامی است، در این مجموعه فضای مناسبی برای تبیین ارزش‌های اخلاقی و انسانی و فضای امن و آرامی برای دانشجویان دختر در جهت رشد علمی فراهم‌شده است.

عبدی پور فرد عنوان کرد:وجه تمایز برنامه‌های این دانشگاه، فرهنگی و تربیتی است، در این دانشگاه رشته‌هایی موردنیاز جامعه زنان و خانواده موردتوجه است، اما مدنظر ما رشته‌هایی است که مستقیم در تأمین نیاز آنان مؤثرند.

او بیان کرد:در این دانشگاه ۹ رشته کارشناسی علوم انسانی شامل حقوق و مترجمی زبان انگلیسی و مدیریت و مدیریت کسب‌وکار و علوم قرآن و حدیث و در مقطع ارشد ۷ رشته تدریس می‌شود و ۱۶۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی و ارشد مشغول به تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) خاطرنشان کرد: ۴۱ نفر هیئت‌علمی تمام‌وقت در دانشگاه فعال بوده و این ظرفیت در حال تکمیل است تا تعداد هیئت‌علمی به ۵۰ نفر برسد، بیش از ۱۰۰ هیئت‌علمی مدعو از استان و کشور نیز در دانشگاه فعال‌اند.

او افزود:رشته‌های تحصیلی جدیدی دانشگاه در حال تدوین است و تعداد رشته‌های کارشناسی تا پایان برنامه توسعه ششم و ۱۴۰۰ به ۲۵ و ارشد به ۲۰ رشته می‌رسد به‌ویژه رشته‌هایی که به تقویت نهاد خانواده کمک می‌کند یعنی علاوه بر اشتغال‌زایی سبب تقویت بنیان خانواده می‌شود.

عبدی پور فرد تصریح کرد:در تلاشیم رشته‌هایی تدوین شود که بخشی از فرصتشان در کنار خانواده سپری شود و از طرفی کارکرد اجتماعی داشته باشند و در ایجاد درآمد در کنار خانواده باشند، همچنین به دنبال رشته‌های حقوق زن و حقوق خانواده و حقوق کودکان و نوجوانان و مشاوره با رویکرد خانواده هستیم.

او عنوان کرد:رشته‌های هنری در افزایش توانمندی بانوان و تقویت توان اقتصادی خانواده یکی از رویکرد‌های مهم دانشگاه است، در این خصوص در راستای تقویت بنیه اقتصادی بانوان، رشته‌های هنری و صنایع‌دستی ویژه دانشجویان در دانشگاه حضرت معصومه (س) تدوین می‌شود.

رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) اظهار داشت:یکی از رویکرد‌های مهم دانشگاه این است به دنبال رشته‌هایی برویم که اشتغال پذیری بیشتری داشته باشد، با توجه به نیاز جامعه و امکانات قم در برنامه ۵ ساله رشته‌های هنری و کارگاهی مانند طراحی فرش و پارچه و لباس و صنایع‌دستی در افزایش توانمندی بانوان و اشتغال پذیری آن‌ها در دست تدوین است.

او گفت:در ابتدای تأسیس، دانشگاه جامع طراحی شد که در طول زمان رشد لازم را در تنوع رشته‌ها نداشت، اما در دو سال اخیر وزارت علوم، مأموریت‌هایی را مطرح کرد تا ضمن پاسخ گوئی به نیاز زنان موجب توانمندی جامعه زنان شود.

انتهای پیام/الف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار