ایران صاحب پیشرفته‌ترین فناوری روز دنیا در رفع آلاینده‌های هیدروکربنی شد

مجری یک طرح ملی گفت: ایران صاحب پیشرفته‌ترین فناوری روز دنیا در حوزه کنترل و رفع آلاینده‌های هیدروکربنی زیست محیطی شده است.

نوآوری در حوزه آلودگی هوابه گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در شرایطی که آلودگی هوای کلان شهر‌ها مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است، یک محصول کاملا ایرانی کمک بسیاری برای رفع این مشکل کرد.

رسول نوروزیان، مجری یک طرح ملی بیان کرد: در حال حاضر فرآیند ساخت نانو فیلتر جاذب دوده ایرانی خودروی دیزل و پیگیری برای اخذ استاندارد بین المللی ECE-R۱۳۲ را طی می‌کنیم. این استاندارد یکی از مرجع‌ها در این زمینه است.

نوروزیان با اشاره به حمایت‌های مرکز طرح‌های کلان ملی معاونت علمی و فناوری از اجرای این طرح گفت: خودروسازان از فیلتر‌های سرامیکی خارجی استفاده می‌کنند که کارایی و سازگاری با شرایط موتور دیزل و گازوئیل یورو ٢ را ندارد. همچنین قیمت آن سه برابر این محصولی است که تولید کرده‌ایم. این محصول متناسب با شرایط کشور بومی شده است و ایران صاحب پیشرفته‌ترین فناوری روز دنیا در حوزه کنترل و رفع آلاینده‌های هیدروکربنی زیست محیطی شده است.

او به یکی از نوآوری‌های این طرح اشاره کرد و افزود: این فیلتر دوده قابلیت اجرا بر روی انواع خودرو دیزل و حتی با پایه موتور یورو ٢ و با شرایط سوخت گازوئیل یورو ٢ و ٧٠٠ پی پی ام گوگرد را داراست. همچنین عمر و پایداری ٣ برابری نسبت به نمونه فیلتر سرامیکی خارجی دارد.

نوروزیان از ضرورت اجرای این طرح برای کاهش آلودگی هوا گفت: خودرو‌های بنزینی، خودرو‌های دیزلی و موتور سیکلت‎‌ها در مجموع حدود ۷۵ درصد آلودگی هوای تهران را ایجاد می‌کنند بنابراین توجه به کنترل و کاهش آلودگی در آن‌ها اهمیت بسیاری دارد. آلودگی هوا را باید با از بین بردن منشا آن کنترل کرد. این فیلتر هوا قدرت جذب ذرات کوچکتر از ۲ و نیم میکروم را دارد پس می‌تواند برای کنترل آلودگی گامی مهم باشد.

به گفته او این فلیتر‌ها با نصب یک نانو کاتالیست جاذب قابلیت استفاده در خودرو‌های بنزینی را دارد که در حال حاضر دانش تولید آن را در اختیار داریم. پس اجرای این فناوری نوین ایرانی در جهت کنترل و کاهش آلودگی هوا در کلانشهر‌ها سهم بسزایی می‌تواند داشته باشد.

دو شرکت اروپایی خواستار دانش فنی ایرانی

نوروزیان به درخواست دو شرکت سوئیسی و دانمارکی برای بهره‌برداری از این دانش فنی اشاره کرد و گفت: نیاز ضروری کشور در شرایط فعلی تحریم‌های ظالمانه و تعصب نسبت به کشور باعث شد آمادگی خود برای توسعه، تجاری‌سازی و تولید ملی این فناوری پیشرفته ایرانی را با همکاری سرمایه گذاران صنعت خودرو کشور انجام دهیم. در حال حاضر یک شرکت خودرو ساز ایرانی به عنوان بهره بردار اول این طرح ملی اعلام موافقت خود را داشته و امید است با باور توانمندی‌ها و استعداد‌های دانش آموختگان ایرانی حسب فرمایشات مقام معظم رهبری به شکل صحیحی برای تحقق هر چه بیشتر تولید ملی فناوری‌های نوین گام برداریم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۰۷ دی ۱۳۹۸
به نظر من ميشه هم المنت برقي قوي توي اگزوز بذارن كه با برق ماشين داغ بشه و دوده هاي ميكروني رو قبل از خروج از اگزوز بسوزونه
البته دينام ماشين بايد دو برابر قويتر بشه
آخرین اخبار