استاد دانشگاه و موسس شرکت‌های تولید دستگاه‌های زلزله نگار کشور گفت: ایران در پهنه خطر نسبی زلزله در جهان شاخص و همه نقاط آن پوشش خطر کامل زلزله را دارد.

ایران جزو دو کشور اول جهان در زمینه خطر زلزلهبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، محمد سید معصومی، استاد دانشگاه و موسس شرکت‌های تولید دستگاه‌های زلزله نگار کشور در نخستین همایش "همایش همدان استان تاب آور کشور"  گفت: ما در خطر احتمال زلزله همیشه بین دو کشور اول جهان هستیم و از نظر شدت خسارت بین ۶ کشور زلزله خیز جهان قرار داریم.

او افزود:۷۲ درصد از کشور در پهنه خطر زیاد زلزله مانند بم دارد و ۱۴ درصد کشور هم پهنه خطر بیشتری هم دارند.

این اساتید دانشگاه و موسس شرکت‌های تولید دستگاه‌های زلزله نگار کشور ادامه داد: همدان بیشتر در پهنه خطر زیاد و نهاوند هم در پهنه پر خطر کشور قرار دارد.

موسوی ادامه داد: در هر استان کشور خسارت‌های زلزله بر اساس زلزله خیزی و سازه‌های ساخت و یا متفاوت هستند.

او با بیان اینکه بافت‌های فرسوده بیشترین تخریب‌ها را در زلزله‌ها دارند، ادامه داد: وجود گاز با فشار زیاد در شهر‌ها و جایگاه‌های سوخت CNG داخل بافت شهری خود خطری بزرگ در مواقع زلزله است.

این کارشناس زلزله  خواستار انتقال جایگاه‌های سوخت به خصوص سوخت گاز به خارج از شهر‌ها شد و ادامه داد: هر جا گسل‌ها بیشتر است خطر‌ها بیشتر است خاک هم حاصلخیز‌تر و متاسفانه جمعیت هم بیشتر است.

موسوی در ادامه افزود: سالانه بیش از ۱۰ هزار بار زلزله در ایران ثبت می شود،ادامه داد: تاریخ به ما نشان داده که تا سال ۱۴۰۸ زلزله بزرگی نداریم، ولی هر سال یک زلزله ۵ تا ۶ ریشتری هم در ایران رخ خواهد داد.

موسس شرکت‌های تولید دستگاه‌های زلزله نگار کشور  خواستار تغییر روش گاز رسانی در کشور شد و گفت: گاز رسانی در کشور بر اساس برنامه ریزی‌های سال ۱۳۵۰ انجام می‌شود و نیاز به بازنگری دارد.

او با بیان اینکه خوشبختانه این تغییر روش گاز رسانی را در استان تهران آغاز شده است، گفت: با این اقدام می‌توان جلوی آتش سوزی شبکه‌های گاز و تاب آوری شبکه‌های گاز را در برابر زلزله داشته باشیم.

او ادامه داد: بیش از ۲ هزار و ۳۵۰ جایگاه سوخت CNG کشور داریم و این خود خطری برای آتش سوزی‌ها در حین زلزله است.

پژوهشگر حوزه زلزله ایران با بیان اینکه  انفجار جایگاه‌های سوخت در محدوده ۵۰۰ متری همه چیز را می‌سوزاند،  ادامه داد: علمک‌های گاز ورودی خانه‌ها هم آتش را به سرعت به محدوده ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر‌ی می‌رساند.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.