سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در سالروز میلاد حضرت زینب (س)، از قدیمی‌ترین و منحصربه‌فردترین اسناد پرستاری در کشور رونمایی کرد.

رونمایی ازنفیس ترین اسناد مدون پرستاری با قدمت بیش از ۴۰۰ سالبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، سالم حسین‌زاده سرپرست گروه اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در مرکز اسناد این سازمان بیش از ۲۰ هزار برگ سندِ دارالشفا از دورۀ صفویه تا پایان دورۀ پهلوی اول نگهداری می‎شود و این در حالی است که حدود ۹۰۰ سندِ آن مربوط به پرستاران است که به‎عنوان بیماردار و خادم بیمار در بیمارخانه یا دارالشفا مشغول به کار بوده‎اند.

او تصریح کرد: قدیمی‎ترین اسناد مربوط به شغل بیمارداری به سال ۱۰۱۱ هجری قمری بر‎می‎گردد که مربوط به پرداخت مواجب و حقوق قاسم بیماردار است و در این مراسم از آن رونمایی شد.

سرپرست گروه اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: تعدادی از نفیس‌ترین و منحصربه‌فردترین اسناد پرستاران دارالشفاء آستان قدس از نظر قدمت و کتابت با خط سیاق از دوره‌های صفویه، افشاریه و قاجاریه است.
 
حسین زاده افزود: هم‌چنین بر مبنای این اسناد، تعداد پرسنل دارالشفا از پنج نفر در سال ۱۰۱۱ هجری قمری دوران شاه عباس اول صفوی، به ۳۸ نفر در سال ۱۳۳۴ قمری دوران احمدشاه قاجار رسیده است.

در ادامه این مراسم، عباس حیدری رئیس دانشکدۀ پرستاری و مامایی مشهد، اسناد رونمایی‌شده را تنها اسناد مدون پرستاری در کشور با قدمت بیش از ۴۰۰ سال دانست.

او تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد همواره رابطۀ تنگاتنگی با مجموعه آستان قدس داشته است و بیمارستان امام‌رضا (ع) نیز که یکی از مراکز اصلی ارائه خدمات سلامت در حوزه پزشکی از پیش از انقلاب به شمار می‌رود، متعلق به آستان قدس رضوی است.
 
رئیس دانشکدۀ پرستاری و مامایی مشهد گفت: دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در حالی در مجموعه بیمارستان امام رضا (ع) واقع شده که امروز از نظر وسعت کاری و تنوع رشته‌ای جزء سه دانشکدۀ برتر در میان ۲۰۰ دانشکده پرستاری و مامایی کشور قرار دارد.

حیدری افزود: ایران به عنوان یکی از کشور‌های پیشرو در حوزۀ پرستاری در دنیا مطرح است؛  اگر بتوانیم عشق و اخلاق را در کنار علم قرار دهیم، بر ارتقای کیفیت خدمت تأثیر مستقیم دارد.
 
انتهای پیام//ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.