آخرین تحولات عراق و تحرکات آمریکااکبری و صدرالحسینی با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب ۱۲ دی ماه به بررسی آخرین تحولات عراق و تحرکات آمریکا در منطقه پرداختند.


به گزارش  خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین اکبری کارشناس مسائل سیاسی و سیدعلیرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا امشب ۱۲ دی ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی آخرین تحولات عراق و تحرکات آمریکا در منطقه پرداختند.

سید علیرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه در اغتشاشات اخیر عراق هسته‌های خفته به میدان آمدند گفت: آمریکا برای جبران شکست خود درصدد انجام اقداماتی بود به طوری که در اغتشاشات اخیر عراق هزینه‌های هنگفتی را انجام داد به طوری که سعودی‌ها، آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها به طور مستقیم از اغتشاشات این کشور حمایت می‌کردند.

او با اشاره به اینکه بعثی‌ها در این ارتباط راه تنفسی را پیدا کردند افزود: آمریکا در عراق شکست بسیار سنگینی خورده است و برای جبران شکست‌های خود و رسیدن به نقطه حداقلی حمله خود را شروع کرده، اما تصور نمی‌کرد که با واکنش مردمی مواجه شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه مردم به سمت سفارت آمریکا حرکت کردند گفت: مردم عراق دشمنان خود را به خوبی شناخته اند به طوری که در طول یک سال گذشته دوست را از دشمن تشخیص داده اند، آمریکا یی‌ها در عراق هزینه‌های هنگفتی را برای پنهان کردن دشمنی خود انجام داده اند به طوری که آن‌ها به انحاء مختلف درصدد بودند تا نشان دهند که دوست مردم عراق هستند.

صدر الحسینی با اشاره به اینکه برای مردم عراق به خوبی این موضوع روشن شده است که گروه حشدالشعبی به عنوان نیروی مردمی جان خود را در مقابل داعش فدا کرده است گفت: عراقی‌ها به خوبی متوجه دشمنی‌های آشکار و پنهان آمریکایی‌ها شدند به طوری که در این ایام با فراز و نشیب‌هایی مواجهروبرو بودند.

او با اشاره به اینکه حشدالشعبی از منافع ملی عراق حفاظت می‌کند گفت: بر اساس این قضایا آن‌ها به سمت محاصره کردن لانه‌ای که دشمنی‌ها از آن متصاعد می‌شود حرکت کردند و لانه جاسوسب آمریکا در عراق را مورد محاصره قرار دادند لذا مردم توانستند پیام خودشان را اعلام کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه ترامپ نوشته‌های روی دیوار سفارت آمریکا را دید که مردم عراق با دستان خودشان چه شعار‌هایی را نوشته اند ادامه داد: شعار‌های مردم عراق بر روی دیوار سفارت آمریکا به این معنا است که آن‌ها دوست را از دشمن تشخیص داده‌اند.

محمد محیی سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق طی ارتباط زنده تلویزیونی از بغداد با اشاره به نقض واضح توافقنامه‌های بین المللی از سوی آمریکا گفت: آمریکا حاکمیت کشور عراق را نقض کرد و به نیرو‌های حشدالشعبی حمله ور شد لذا در عراق مرتکب جنایات بزرگی شد.

او با بیان اینکه آمریکا در حق ملت عراق ظلم کرد افزود: ملت عراق در مقابل سفارت آمریکا تحصن کردند تا پیام خود را صادر کنند، ما خواستار خروج سفیر آمریکا از عراق هستیم، زیرا آن‌ها بر علیه ملت عراق و محور مقاومت هستند و تصور می‌کنند که ملت عراق از تهدید‌های توخالی آن‌ها می‌ترسد، اما به وزیر دفاع آمریکا می‌گوییم ملت عراق از شما نمی‌ترسند و این ملت شما را ذلیل و خوار می‌کند.

اکبری کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه آمریکا یی‌ها در امورات داخلی عراق دخالت می‌کنند گفت: مو قعیت ژئوپولتیک عراق برای آمریکا به گونه‌ای بود که آن‌ها را مجبور کرد تا ۷ هزار میلیارد دلار برای به دست آوردن این کشور هزینه کنند لذا آمریکا برای حفظ و تثبیت سلطه خود به نوعی به دنبال به دست آوردن عراق است.

او با اشاره به اینکه بعد از اغتشاشات عراق، آمریکا از موقعیت‌های مختلف استفاده کرد افزود: اما آن‌ها نتوانستند در این حوزه هم نیز دستاورد جدیدی را برای خودشان به دست آورند، گروه حشدالشعبی برای مردم عراق محبوبیت دارد، به طوری که نابوی داعش به دست این گروه صورت گرفت.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها همواره اشتباهات راهبردی خود را تکرار می‌کنند گفت: آن‌ها به نوعی تحت فشار اسرائیلی‌ها هستند به طوری که مهمترین مأموریت آمریکا در بحث بحران عراق و سوریه در این مسئله است که می‌خواهند مرز این دو کشور را تحت کنترل خودشان درآورند و حاشیه امنیتی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کنند.

اکبری با اشاره به اینکه آمریکا معمولاً در محاسبات خود اشتباه می‌کند گفت: آن‌ها پیش بینی خشم مردم را نمی‌کردند، در رفتار و کردار آمریکا شاهد تناقض هستیم به طوری که آن‌ها حشدالشعبی را بزرگترین دشمن خود می‌دانند این در حالی است که این گروه با فتوای مرجعیت تشکیل شد.

او با اشاره به اینکه همه جریانات سیاسی در عراق با هم به صورت متفق در مقابل آمریکا موضع‌گیری می‌کنند گفت: عراقی‌ها به خوبی توانستند پیغام خودشان را به آمریکا برسانند، آمریکا ملت عراق را تحقیر می‌کند این در حالی است که عراق دولتی مستقل و بر اساس قانون اساسی دارد و مطابق شرایط خود تصمیم گیری می‌کنند.

اکبری با اشاره به اینکه آمریکا در شرایط شکننده‌ای قرار دارد گفت: آمریکا هیچ برگ برنده‌ای در حوزه خارجی ندارد و تلاش می‌کند از عراق به عنوان برگ برنده استفاده کند، مردم عراق مردمی عاقل و منطقی هستند به طوری که بسیاری از جریان‌های مختلف گفته اند که انتقام شهدا را از آمریکا می‌گیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار