سرنوشت مربیان خارجی جدا شده از فوتبال ایران در سال ۲۰۱۹ چه شد؟

پس از جدایی آندره استراماچونی از استقلال تعداد مربیان جدا شده خارجی از فوتبال ایران در سال ۲۰۱۹ به ۱۰ نفر رسید.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، با قطعی جدایی آندره استراماچونی از استقلال؛ تعداد مربیان خارجی جدا شده از فوتبال ایران در سال ۲۰۱۹ به ۱۰ نفر رسید.

۷ هفت سرمربی در رده باشگاهی و سه مربی در رده ملی در این فصل با فوتبال ایران خداحافظی کردند و در این گزارش نگاهی به وضعیت آن‌ها پس از جدایی می‌اندازیم.

رده باشگاهی

برانکو ایوانکوویچ

سرمربی کرواتی که در چهار سال و نیم فعالیت در پرسپولیس سه قهرمانی لیگ، سه قهرمانی سوپرجام و یک قهرمانی جام حذفی را به دست آورده و پس از اتمام فصل قبل به دلیل دریافت نکردن مطالباتش سرخ پوشان پایتخت را به مقصد الاهلی عربستان ترک کرد، دوام کوتاهی در سرزمین سعودی‌ها داشت و پس از حذف الاهلی در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا تنها سه بار در لیگ عربستان هدایت این تیم را عهده دار که با یک باخت، یک مساوی و شکست از تیم الوحده حکم اخراجش را از مسئولان کم طاقت باشگاه دریافت کرد.

سرنوشت مربیان خارجی جدا شده از فوتبال ایران در سال ۲۰۱۹ چه شد

برانکو با وجود گذشت حدود هفت ماه از جدایی اش از پرسپولیس همچنان درگیر دریافت مطالباتش از این باشگاه است، اما با پیشنهاد مسئولان فدراسیون فوتبال اصلی‌ترین گزینه سرمربیگری تیم ملی کشورمان است. هرچند اصلی‌ترین شرط خود برای بازگشت به فوتبال ایران را مشخص شدن تکلیف طلبش از پرسپولیس مطرح کرده است.

پائولو سرجیو

سرمربی ۵۱ ساله پرتغالی فصل پیش صنعت نفت آبادان که این تیم را با حضور در رتبه نهم لیگ ترک کرد، با جدایی از این تیم هدایت التعاون عربستان را عهده گرفت، اما در این تیم توفیقی به دست نیاورد و در نهایت با ثبت آمار ۱۵ بازی، هشت برد، یک مساوی، ۶ باخت، حذف در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی و قرار گرفتن تیمش در رتبه هفتم جدول لیگ حرفه‌ای عربستان از این تیم اخراج شد تا برای گرفتن خسارت یک میلیون دلاری از باشگاه التعاون تلاش کند.

وینفرد شفر

او پس از باخت یک بر صفر استقلال تهران مقابل پدیده در هفته بیست و هفتم فصل پیش با تصمیم جنجالی مدیران باشگاه از هدایت آبی‌های پایتخت برکنار شد و در ادامه به تیم بنی یاس امارات پیوست.

سرنوشت مربیان خارجی جدا شده از فوتبال ایران در سال ۲۰۱۹ چه شد

این سرمربی ۶۹ ساله آلمانی روز‌های بدی را در جمع آبی آسمانی پوشان ابوظبی پشت سر می‌گذارد و این تیم با سرمربیگری وینفرد شفر تا پایان هفته یازدهم لیگ امارات با ۲ برد، پنج مساوی و چهار باخت در رده یازدهم جدول ۱۴ تیمی این لیگ قرار گرفته است.

وینگو بگوویچ

وینگو که بیشتر عمر سرمربیگری اش را در فوتبال کشورمان بوده است با صعود گل گهر سیرجان به لیگ برتر یکی از معدود موفقیت هایش را در ایران کسب کرد، اما پس از باخت در هفته ششم به استقلال اخراج شد و این روز‌ها هم بدون اینکه فعالیت خاصی داشته باشد، در کرواسی حضور دارد.

جورج لیکنز

سرمربی ۷۰ ساله بلژیکی که در نیم فصل دوم لیگ هجدهم روی نیمکت تراکتور نشست و با ثبت آمار برد برد، پنج مساوی و سه باخت پرشور‌ها را به رتبه پنجم رساند تا نتواند با این تیم سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را کسب کند این روز‌ها بی کار است.

آندره آ استراماچونی

سرمربی خوش پوش ایتالیایی که چهار روز پس از برد یک بر صفر استقلال مقابل شهرخودرو و صدرنشینی این تیم در لیگ نوزدهم، بامداد دوشنبه ۱۸ آذر برای همیشه کشورمان را ترک کرد و در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان درباره برگشتن یا نیامدنش به تهران سرانجام روز گذشته (پنج شنبه) به انتظار ۲۵ روزه سردرگمی هواداران پایان داد و از نیمکت استقلال برای همیشه جدا شد. در طول هفته‌های اخیر از تیم‌های شارجه امارات، الریان قطر و اودینزه ایتالیا به عنوان مشتریان استرا یاد شده است.

سرنوشت مربیان خارجی جدا شده از فوتبال ایران در سال ۲۰۱۹ چه شد

مصطفی دنیزلی

هواداران باشگاه تراکتور لیگ نوزدهم را به امید روز‌های روز‌هایی رویایی با سرمربی با تجربه ترک تبار شروع کردند و دنیزلی هم شروع مقتدرانه‌ای با پرشور‌ها داشت به شکلی که با ثبت کلین شیت در تمام در نه بازی ۶ برد و سه مساوی به دست آورد تا با ثبت کلین شیت در تمام این دیدارها، ضمن رساندن تراکتور به مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی این تیم را به رده دوم جدول لیگ نوزدهم برساند، اما سه باخت متوالی در لیگ و برخی مسائل غیر ورزشی در نهایت سبب وداع دنیزلی با تبریز شد.

رده ملی

کارلوس کی روش

بادوام‌ترین سرمربی تاریخ تیم ملی فوتبال ایران که هشت سال روی نیمکت این تیم نشست پس از باخت سه بر صفر یوز‌ها (لقب تیم ملی) مقابل ژاپن در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات برای همیشه کشورمان را ترک کرد و یک هفته بعد یعنی در تاریخ ۱۸ بهمن ۹۷ (۷ فوریه ۲۰۱۹) سرمربی تیم ملی کلمبیا شد.

عملکرد کی روش روی نیمکت سه رنگ‌ها متوسط رو به بالا بوده و او با آمار ۱۳ بازی، هشت برد، ۲ مساوی و سه باخت در رقابت‌های کوپا آمه ریکا ۲۰۱۹ با وجود کلین شیخ در تمام بازی‌ها در مرحله یک چهارم نهایی با باخت به شیلی در ضربات پنالتی حذف شد.

سرنوشت مربیان خارجی جدا شده از فوتبال ایران در سال ۲۰۱۹ چه شد

سرمربی اسبق تیم ملی ایران این روز‌ها مشغول آماده سازی تیمش برای کوپا آمه ریکا ۲۰۲۰ است. از نقاط عطف دوران فعالیت یک ساله کی روش روی نیمکت کلمبیا می‌توان به برتری ۲ بر صفر مقابل آرژانتین و متوقف کردن برزیل در خانه این تیم با نتیجه ۲ بر ۲ اشاره کرد.

مارک ویلموتس

بی مصرف‌ترین سرمربی تاریخ فوتبال ایران که بحث قراردادش به جنجالی بزرگ تبدیل شده است و طبق اخبار منتشر شده با وجود ۴۰ روز فعالیت در کشورمان در دوران هفت ماهه هدایت تیم ملی ۳۰ میلیارد تومان دریافت کرده و این روز‌ها با شکایت به فیفا پیگیر دریافت خسارت از فدراسیون فوتبال است.

مارک ویلموتس تنها ۶ بازی روی نیمکت تیم ملی دوام آورد و با آمار ۳ برد، یک مساوی و ۲باخت این تیم را در آستانه حذف از مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۰ قرار دارد.

این روز‌ها برخی رسانه‌های بین المللی ا ز پیشنهاد فدراسیون فوتبال اسکاتلند به ویلموتس خبر داده اند، اما به نظر می‌رسد این موضوع هم یک بلوف برای سرمربی ناکام بلژیکی است.

سرنوشت مربیان خارجی جدا شده از فوتبال ایران در سال ۲۰۱۹ چه شد

زلاتکو کرانچار

سرمربی کروات اسبق تیم ملی امید با وجود صعود این تیم به مرحله نهایی انتخابی المپیک ۲۰۲۰ توکیو اردیبهشت ۹۸ از وار برکنار شد، اما جای خوشحالی دارد که با فدراسیون فوتبال به توافق مالی رسید تا پرونده شکایت او در کمیته انضباطی فیفا باز نشود.

کرانچار هم این روز‌ها مشغول گذراندن اوقات فراغت در کرواسی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۱۳ دی ۱۳۹۸
عجبا
آخرین اخبار