دانستنی فضا؛

وجود موجودات فرازمینی در کهکشان حقیقت دارد؟

در بسته دانستی فضای امشب قصد داریم از حضور موجودات فرازمینی در کهکشان بگوییم.

موجودات فرازمینیبه گزارش خبرنگار  حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مدت‌های طولانی است که فرضیه وجود موجودات فرازمینی مطرح شده. نه دلیلی برای رد کردن آن وجود دارد، نه مدارکی که وجود آن‌ها را اثبات کند به دست می‌آید. نظریات و بررسی‌های محققان تا کنون جوابی قانع کننده برای این سؤال پیدا نکرده است. هر روز تخمین‌ها و آمار و احتمالات جدیدی برای حضور موجودات بیگانه در کهکشان راه شیری ارائه می‌شود. بر طبق مطالعات جدید انجام گرفته، کهکشان راه شیری ما ممکن است دارای حیات بیگانه‌ای که مدت‌ها به دنبال آن هستیم باشد.

محققان برای بررسی احتمالات و سناریو‌هایی که به وجود حیات بیگانه مرتبط می‌شود، از مدل سازی‌های عددی و شبیه سازی گسترش تمدن آن‌ها در کهکشان استفاده کردند. برای این کار احتمالاً وجود تمدن در نزدیکی ستاره‌ها، فاصله آن‌ها، سرعت کاوشگر‌ها و سفینه‌های فضایی و تعداد مأموریت‌های فضایی‌شان را تخمین زدند. در این مطالعه هیچ گونه جهت گیری در مورد سیاست‌ها، انگیزه‌ها و … نداشتند. این‌ها مواردی هستند که باعث ناکارآمدی برخی از راه حل‌های رفع پارادوکس فرمی می‌شوند.

بزرگ‌ترین مشکل در تخمین رفتار موجودات بیگانه، نداشتن یک نقطه مرجع و اطلاعات بیشتر در مورد انواع دیگر موجودات هوشمند است. ما فقط یک نمونه در دست داریم که آن هم تمدن خودمان است. یعنی در حقیقت تمام پیش بینی‌ها و تخمین‌های ما در حقیقت بر اساس آن چه خودمان انجام داده‌ایم و از دنیای خود می‌دانیم، انجام شده است. باوجود تمام این محدودیت‌ها، انجام این تحقیق و بررسی‌ها هم چنان ارزشمند هستند. نتایج این تحقیق نشان داد که کهکشان راه شیری ما احتمالاً منظومه‌های خورشیدی بسیار زیادی در دل خود پنهان کرده است. با اضافه کردن سرعت رشد تمدن‌ها و … می‌توان به این نتیجه رسید که وجود حیات بیگانه در کهکشان ما محتمل است، ولی انتظار اینکه در آینده نزدیک آن‌ها را ببینیم، بسیار کم احتمال است. مهم‌ترین دلیل آن هم فاصله زیاد ما با سیارات و ستاره‌های دیگر است.


بیشتر بخوانید: تلسکوپی با ماموریت محاسبه عمر جهان


تا به حال در حدود ۴ هزار سیاره در خارج از منظومه شمسی یافت شده است که هیچ کدام از آن‌ها میزبان حیات بیگانه نبوده‌اند. ولی بررسی ۴ هزار سیاره در مقابل ۱۰۰ میلیارد ستاره‌ای که فقط در کهکشان ما جای گرفته است، ناچیز به نظر می‌رسد. طبق برخی تخمین‌ها، گفته می‌شود حدود ۱۰ میلیارد سیاره قابل سکونت مانند زمین در کهکشان ما وجود دارد.

از آن جا که زمین حدود ۴.۵ میلیارد سال عمر دارد، حیات بیگانه ممکن است مدت‌ها بیش به دیدار ما آمده باشد. زمانی که ممکن است هنوز هیچ حیاتی بر زمین شکل نگرفته باشد. واقعیت آن است که ما فعلاً قادر به تشخیص شواهد و آثار باقی مانده از بازدید کنندگان گذشته احتمالی نیستیم. پس نمی‌توانیم در این مورد نظری دهیم. برخی دیگر حتی امکان گذر کردن موجودات فضایی از کنار زمین را در عصر حاضر (حضور انسان بر زمین) مطرح می‌کنند. بیگانه‌ها ممکن است به دلایل مختلف از ملاقات زمین صرف نظر کرده باشند و در نتیجه ما هیچ گاه متوجه حضور آن‌ها نشده باشیم. مثلاً اینکه شاید آن‌ها به دنبال خانه‌ای جدید برای گسترش تمدن خود بوده‌اند و به سیاره‌ای که قبلاً توسط شکلی دیگر از حیات اشغال شده است، علاقه‌ای نداشته باشند.

در شبیه سازی انجام شده، فرض بر این گذاشته شده است که حیات بیگانه تنها به درصدی ناچیز از سیاراتی مشاهده می‌کند را سر می‌زند. یعنی اگر حیات بیگانه وجود داشته باشد، احتمالاً تا کنون توانسته است تمدنش را به نقاط مختلف کهکشان ارسال کند. ولی این به معنی آن نیست که ما قادر خواهیم بود این اتفاقات را مشاهده کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار