حمایت‌های واقعی، ترور‌های مجازی

پس از اعلام خبر شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی موجی از پست‌ها و هشتگ‌هایی با نام این سردار در فضای مجازی بروز پیدا کرد، اما اینستاگرام در اقدامی مغرضانه اقدام به حذف پست ها، صفحات کرد.

حمایت‌های واقعی، ترور‌های مجازیبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، به دنبال شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس پاسداران و چند تن از همرزمانش در یک اقدام تروریستی شاهد واکنش گسترده‌ای از طیف‌ها و اقشار مختلف مردمی بوده‌ایم.

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش در یک بدرقه بی سابقه در آرامگاه ابدی خود آرام گرفته‌اند و همگان فارغ از هر طیف سیاسی و نگرشی با اتحاد و وحدتی مثال زدنی در کنار هم قرار گرفتند اتحادی که با یک خواسته مشترک و آن هم انتقام سخت از عاملان این اقدام تروریستی همراه بود.

درست وقتی که شوک شنیدن این خبر جای خود را به بغض و اندوه داد فضای مجازی مثل همیشه که در هر اتفاقی پای ثابت دست به دست شدن مطالب متفاوت است نیز از واکنش افراد نسبت به شهادت حاج قاسم سلیمانی دور نماند و اینستاگرام شاهد پیام‌های تسلیت و پست‌هایی با مضمون انتقام سخت شد. کاربران بسیاری از مردم گرفته تا چهره‌های شناخته شده، اهالی فرهنگ و هنر همه در برابر این خبر واکنش نشان دادند، اما این اقدامات در حالی انجام گرفت که شبکه اجتماعی اینستاگرام پس از افزایش تعداد پست‌های کاربران ایرانی در این شبکه که در میان آن‌ها بسیاری از افراد مشهور، مقامات و هنرمندان نیز دیده می‌شدند در اقدامی مغرضانه اقدام به حذف پست‌ها و حتی بستن صفحات افراد کند تا مأموریت خود برای باقی نگذاشتن هیچ نام و نشانه‌ای از این مرد بزرگ تکمیل کنند. اما عشق به سردار و یارانش همچنان در این فضا باقی ماند به نحوی که هشتگ سردار سلیمانی به ترند اول شبکه‌های اجتماعی توئیتر فارسی زبانان تبدیل شد.

حمایت‌های واقعی، ترور‌های مجازی


۲۱ هزار پست اینستاگرامی با هشتگ انتقام سخت
علی رغم تمام تلاش‌های مغرضانه از سوی مدعیان آزادی بیان یاهو نیوز در گزارشی انتشار گسترده تصاویر سردار شهید قاسم سلیمانی را تبلیغات هماهنگ شده توصیف کرده و افزود: بیش از ۲۱ هزار پست اینستاگرامی با هشتگ انتقام سخت یا Hardrevenge روز جمعه در اینستاگرام منتشر شده است همچنین ۷۰۰۰ حساب کاربری در توئیتر هم مطالب زیادی را تنها در این زمینه منتشر کرده‌اند.

عملکرد اینستاگرام در جهت تحریم‌های آمریکا
شبکه اجتماعی فیس بوک نیز به عنوان مالک پلتفرم اینستاگرام در پی حذف پست‌های مربوط به شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و حذف مطالبی در خصوص شهادت این سردار گفته است حاج قاسم سلیمانی و نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تحریمی آمریکا هستند و ما موظف هستیم قوانین تحریمی آمریکا نسبت به ایران را رعایت کرده و به آن‌ها متعهد باشیم.

حذف مطالبی با محتوای این گونه موضوعات از سوی اینستاگرام با سابقه قبلی است و از فروردین ماه امسال با اعلام تحریم‌های آمریکا نسبت به ایران اینستاگرام اقدام به حذف و مسدود کردن صفحات تعدادی از فرماندهان سپاه کرد و حتی صفحاتی همچون صفحه دفتر رهبر معظم انقلاب و یا رئیس قوه قضائیه را نیز از دسترس خارج کرده بود.

اینستاگرام در حالی اقدام به این کار می‌کند که داعیه دار آزادی بیان است و همیشه کشور‌های دیگر از جمله ایران را به دلیل نبود آزادی بیان محکوم می‌کند، این شبکه مجازی در حالی انتشار پست‌هایی در خصوص سردار شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش را برای خود خطر اعلام می‌کند که پیشتیبانانش از اصلی‌ترین مخاطرات دنیا هستند.

حمایت‌های واقعی، ترور‌های مجازی

ایجاد محدودیت از سوی مدعیان آزادی بیان
در این روز‌ها اینستاگرام نه تنها اقدام به مسدود کردن صفحات افراد مشهوری از جمله سید مجید بنی فاطمه با حدود یک میلیون دنبال کننده، امیر عباسی با ۲۵۰ هزار دنبال کننده و حسین طاهری با حدود ۳۰۰ هزار نفر دنبال کننده کرده است؛ بلکه صفحه خبرگزاری ایلنا را نیز از دسترس خارج کرده است. در این میان افراد دیگری از جمله مهدی همت، پسر شهید حاج ابراهیم همت، فضه سادات حسینی، حجت السلام احسان بی آزار تهرانی و یاسر جبرائیلی کرده است.

این تنها بخش کوچکی از اقدامات مغرضانه اینستاگرام و متولیانش است و تنها به بستن صفحات افراد مشهور خلاصه نمی‌شود، بلکه بسیاری از صفحات کاربران به اصطلاح عادی جامعه نیز که از این اندوه قلبشان به درد آمد و برای التیام اندوه خود اقدام به انتشار پست‌هایی با هشتگ‌های مربوط به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی کردند نیز صفحاتشان ابتدا از دسترس خارج شد و پس از آن حذف شد.

اینستاگرام و سایر شبکه‌های مجازی به نوعی همه را مجبور به سکوتی اجباری کردند سکوتی که بی شک به نفع آنان است؛ البته در این میان کاربران ایرانی هم بیکار ننشسته‌اند و بلافاصله پس از حذف پست‌هایشان اقدام به انتشار پست بعدی کرده و یا صفحات جدیدی را پس از حذف صفحات خود ایجاد کرده‌اند و اقدام به انتشار پست‌ها و هشتگ‌هایی با نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی کردند.

حمایت‌های واقعی، ترور‌های مجازی


ایجاد محدودیت در آزادی بیان از سوی مدعیان آزادی، آن هم زمانی که دولت محل استقرار سرور‌های توئیتر و اینستاگرام دلیل قانونی و ضروری مثل لزوم حفظ امنیت ملی ندارند بدون شک اقدامی برخلاف مصادیق حقوق بشری و مغایر احترام به استقلال کشور‌ها از نظر حقوق بین الملل است.

سانسور مطالب مربوط به سردار سلیمانی در اینستاگرام کاملاً نقض آشکار گردش اطلاعات است و نشان می‌دهد که این فرآیند در جهان همراه با آزادی نیست و بسیار تحت تسلط قدرت‌های جهانی است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.