اجرای رایگان طرح واکسیناسیون برسلوز و لمپی اسکین دام سنگین در مهاباد

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد گفت: طرح مایه کوبی دام‌های سنگین علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) و لمپی اسکین در مهاباد آغاز شد.

آغاز سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: طرح واکسیناسیون علیه بیماری برسلوز و لمپی اسکین به منظور ایمن کردن جمعیت دام سنگین با مشارکت چهار مرکز واکسیناسیون غیردولتی در این شهرستان آغاز شده است.

او با اعلام اینکه شروع اجرای این دو طرح به طور همزمان از امروز در این شهرستان آغاز شده است، افزود: در این طرح ۲۱ هزار راس دام سنگین علیه بیماری بروسلوز و ۲۴ هزار راس دام علیه بیماری لمپی اسکین مایه کوبی می‌شوند.

آغاز با اشاره به اینکه دام‌های تمامی مراکز پرورش دام صنعتی و سنتی (روستایی) شهرستان در اجرای این طرح مایه کوبی می‌شود، اضافه کرد:مایه کوبی هر واحد دامداری باید با یک سرسوزن انجام شود و در صورت مشهود بودن هر نوع بیماری در هر دام، سرسوزن پس از مایه کوبی عوض می‌شود.

سرپرست شبکه دامپزشکی مهاباد تصریح کرد: در این طرح همزمان مایه کوبی دام‌های سنگین علیه بیماری تب مالت نیز به صورت رایگان انجام می‌شود.

او گفت: بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود که باکتری «بروسلا» که ایجاد کننده بیماری است، طیف وسیعی از پستانداران اهلی را مبتلا می‌سازد.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد با اشاره به اینکه دام‌های آبستن سنگین و گوساله‌های کمتر از سه ماه سن تحت پوشش این طرح قرار نمی‌گیرند، افزود: دامداران در صورت هر گونه سوالی در مورد اجرای این طرح می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۲۴۴۲۲۲۸ و ۴۲۴۴۲۲۲۹ با شبکه دامپزشکی مهاباد تماس بگیرند.

آغاز همچنین از دامداران خواست برای اجرای موفق این طرح با گروه‌های مایه کوبی همکاری لازم را داشته باشند تا از ابتلای دام‌ها به این بیماری جلوگیری و در این مدت از وارد کردن دام تازه به مجموعه دامداری خود خودداری کنند.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.